Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Incydent na Kanale Sueskim bardzo mocno wpłynął na łańcuch dostaw
Opóźnienia, które dotknęły globalne łańcuchy dostaw w wyniku incydentu na Kanale Sueskim, będą miały daleko idące konsekwencje. Przez 120-milowe połączenie między Morzem Czerwonym a Morzem Śródziemnym przepływa średnio około pięćdziesięciu statków dziennie i prawie 19 000 statków rocznie. To około 12 procent całego światowego handlu. W wyniku zablokowania kanału, zachwiane zostały procesy logistyczne, od portów przez doki po centra dystrybucyjne. Analitycy spodziewają się, że sytuacja ta może się przełożyć na spadki w handlu towarami, nawet na poziomie sięgającym 40 miliardów dolarów. Konsumenci odczuli jej konsekwencje bardzo szybko, w postaci wyższych cen benzyny.
Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe kontra zakłócenia w łańcuchach dostaw
Tymczasem prawdopodobieństwo zakłóceń w łańcuchach dostaw można prognozować za pomocą sztucznej inteligencji. Nawet jeśli żadna technologia na świecie nie byłaby w stanie przewidzieć tego konkretnego zdarzenia, nowoczesne, cyfrowe rozwiązania bez wątpienia pozwalają złagodzić konsekwencje takich sytuacji. Ułatwiają podejmowanie decyzji w oparciu o dane w ciągu kilku minut i sterowanie przepływem towarów tak, aby łańcuchy dostaw nie uległy całkowitemu zatrzymaniu. Ręczna zmiana harmonogramu w przypadku zakłóceń tak dużych, jak wspomniana sytuacja, może zająć kilka dni roboczych. Samo zebranie niezbędnych danych jest bardzo czasochłonne. Sztuczna inteligencja może zautomatyzować ten proces i znaleźć alternatywne drogi zaopatrzenia bez potrzeby interwencji człowieka. Firmy, które polegają na tak zaawansowanej technologii, mają zatem znaczną przewagę konkurencyjną, dzięki szybkim decyzjom opartym na danych. Linie produkcyjne nie stoją w miejscu, a towary mogą być nadal dostarczane.
Wiedza i dane pomagają zminimalizować straty
Specjaliści z zakresu usług cyfrowych dla łańcuchów dostaw podkreślają, że skutki podobnych sytuacji można minimalizować tylko dzięki inwestowaniu w odpowiednie rozwiązania. Myślenie maszynowe, sztuczna inteligencja i podejmowanie decyzji w oparciu o analizę danych pozwalają unikać wysokich kosztów sytuacji kryzysowych.
– To złożona technologia, a rozwiązania, które umożliwiają minimalizację strat maja swoją cenę. Jednak wiedza o tym, w którym miejscu znajduje się transport i czy istnieje ryzyko przerw w dostawie to największa wartość. Daje firmom możliwość szybkiego podejmowania decyzji w oparciu o dane i pozwala uniknąć wymiernych szkód oraz strat finansowych – mówi Piotr Maksimczuk, Wiceprezes Blue Yonder w regionie EMEA. – Zarówno kryzys na rynku półprzewodników, jak i przypadek kontenerowca Ever Given pokazują nam, że takie incydenty mogą mieć daleko idące konsekwencje. Inwestycja w nowoczesne narzędzia do planowania i realizacji dostaw stabilizuje przepływ towarów, procesy produkcyjne, sprzedaż, a docelowo także miejsca pracy – dodaje Piotr Maksimczuk.
O Blue Yonder
Blue Yonder jest światowym liderem usług cyfrowych dla łańcuchów dostaw i sprzedaży wielokanałowej. Nasza inteligentna, kompleksowa platforma umożliwia detalistom, producentom i dostawcom usług logistycznych bezproblemowe przewidywanie, dostosowywanie się do wymagań klientów i spełnianie ich. Dzięki Blue Yonder możesz podejmować bardziej zautomatyzowane, opłacalne decyzje biznesowe, które zapewniają większy wzrost i odświeżone doświadczenia klientom. Blue Yonder – Fulfill your Potential – blueyonder.com
Podpis: Adam Korkiewicz/Blue Yonder