Zakończenie ćwiczeń REPMUS-22 w Portugalii

23 września, zakończyło się ćwiczenie pk. REPMUS-22 (Recognized Environmental Picture Maritime Unmanned System 2022) w Portugalii. Na ćwiczeniu, które jest obecnie głównym przedsięwzięciem realizowanym przez inicjatywę morskich systemów bezzałogowych NATO MUSI (NATO Maritime Unmanned System Initiative) polską MW reprezentowali marynarze 13. Dywizjonu Trałowców.

W tegorocznej edycji ćwiczenia wziął udział zespół wydzielony z sił 13. Dywizjonu Trałowców z 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. Pięcioosobowy zespół, dysponujący pojazdem podwodnym Gavia realizował zadania rozpoznania rejonu stanowiącego tor podejściowy do portu Sesimbra, wykrywając oraz klasyfikując kilkanaście obiektów stanowiących potencjalne zagrożenie dla użytkowników morza.

Kolejny już udział przedstawicieli Marynarki Wojennej RP w ćwiczeniu potwierdza zdolność polskich Sił Zbrojnych do sprawnego przemieszczenia sił i środków w dowolny rejon świata oraz realizacji zadań rozpoznania w domenie podwodnej.

Marynarka Wojenna RP stale intensyfikuje proces wdrażania oraz wykorzystania systemów autonomicznych o czym świadczy między innymi obecność pojazdów typu Gavia, Hugin oraz Double Eagle Sarov  na pokładach niszczycieli min proj. 258 (typu Kormoran-II). Kilkuletnie doświadczenie, wiedza oraz taktyka wykorzystania tego typu systemów stawiają nas w czołówce pośród państw NATO.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/mocny-start-w-azji-analiza-%EF%BF%BC/

Tegoroczna edycja ćwiczenia była wyjątkowa pod względem liczby uczestników. Do Portugalii zjechało 25 zespołów z kilkunastu państw NATO. Swoje pojazdy testowali również przedstawiciele instytucji cywilnych oraz ośrodków badawczych. Łącznie w rejonie operowało 20 bezzałogowych platform podwodnych, kilka nawodnych oraz około 50 latających.

Po raz pierwszy w historii tak wielka liczba krajów NATO miała możliwość przetestowania skuteczności tak wielu systemów, koncepcji, technik i procedur, pokazując jednocześnie, że mogą wspólnie realizować postawione im zadania.

W tym roku uczestnicy ćwiczenia również po raz pierwszy współpracowali z załogami okrętów, które uczestniczyły w ćwiczeniu „Dynamic Messenger”. U wybrzeży Portugalii pojawiły się jednostki dwóch stałych zespołów NATO – Stałego Zespołu Sił Morskich, SNMG1 oraz Stałego Zespołu Sił Obrony Przeciwminowej, SNMCMG1.

REPMUS jest świetną okazją do współpracy oraz wymiany doświadczeń, jak również do rozwoju koncepcji oraz systemów w zakresie gromadzenia, przetwarzania i wymiany danych w domenie nawodnej, powietrznej oraz podwodnej. W ramach ćwiczenia prowadzone są działania związane z obroną przeciw okrętom podwodnym, obroną przeciwminową, operacją desantu, rozpoznaniem rejonu, ochroną portów, zwalczaniem terroryzmu oraz piractwa, a także prowadzeniem misji poszukiwania i ratowania życia na morzu.

Inicjatywa NATO MUSI ma na celu budowę zdolności w zakresie bezzałogowych systemów morskich oraz zapewnienie interoperacyjności pomiędzy systemami państw członkowskich. Realizacja tych założeń opiera się głównie na pracach dedykowanej grupy roboczej oraz wymianie doświadczeń pomiędzy krajami.

Sygnatariuszami inicjatywy są m.in.: Belgia, Dania, Francja, Hiszpania, Grecja, Holandia, Niemcy, Norwegia, Portugalia, Polska, Stany Zjednoczone, Turcja, Wielka Brytania i Włochy. Ponadto, do grona obserwatorów należą: Australia, Bułgaria i Rumunia.

Źródło: 8. FOW

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Uber Boat uruchamia elektryczną przeprawę promową na Tamizie

    Uber Boat uruchamia elektryczną przeprawę promową na Tamizie

    Na Tamizie rozpoczął się nowy etap w komunikacji rzecznej dzięki wprowadzeniu Orbit Clipper – pierwszego w Wielkiej Brytanii w pełni elektrycznego promu pasażerskiego. Jednostka, należąca do operatora Uber Boat by Thames Clippers, rozpoczęła przewozy pasażerskie 5 grudnia, kursując między Canary Wharf a Rotherhithe jako element londyńskiego systemu river bus.

    Nowy prom Orbit Clipper

    Wprowadzenie Orbit Clipper na wschodnim odcinku Tamizy realizuje zapowiedzi operatora sprzed około czterech–pięciu lat dotyczące modernizacji floty i przejścia na bardziej ekologiczne rozwiązania. 5 grudnia 2025 r. jednostka wykonała pierwszy rejs z pasażerami, a obecnie kursuje równolegle z dotychczasowym dieslowskim promem Twinstar, zapewniając ciągłość usługi.

    Uber Boat uruchamia elektryczną przeprawę promową na Tamizie / Portal Stoczniowy
    Fot. @MayorofLondon/X

    Pełne, wyłączne obsługiwanie trasy przez Orbit Clipper planowane jest stopniowo, z docelowym terminem na wiosnę 2026 r. Prom przystosowano do przewozu 150 pasażerów oraz do 100 rowerów. Dwukierunkowa konstrukcja (double-ended) oraz systemy automatycznego cumowania i jednoczesnego wsiadania/wysiadania po obu stronach pozwalają na szybką i sprawną obsługę nabrzeży, skracając czas postoju i poprawiając płynność ruchu na tej popularnej przeprawie.

    Połączenie Canary Wharf – Rotherhithe

    Orbit Clipper obsługuje kluczowe połączenie pomiędzy północnym i południowym brzegiem Tamizy, szczególnie ważne dla codziennych dojazdów do pracy. Operator zakłada, że nowa jednostka stopniowo zastąpi dotychczasowy prom, oferując wyższy komfort podróży, większą pojemność oraz znaczące ograniczenie wpływu na środowisko dzięki zerowej emisji spalin.

    Budowa w Wielkiej Brytanii i wsparcie rządu

    Prom Orbit Clipper zbudowano w brytyjskiej stoczni Wight Shipyard Co. Projekt współfinansowano ze środków publicznych za pośrednictwem Department for Transport oraz programu Innovate UK. Jednostka ma około 25 metrów długości i osiąga prędkość maksymalną 12 węzłów.

    Nowa jednostka stanowi element szerszej strategii modernizacji floty realizowanej przez operatora, ukierunkowanej na stopniowe ograniczanie emisji generowanych przez promy na Tamizie.

    Modernizacja floty i nowe otwarcie w żegludze rzecznej

    Zgodnie z deklaracjami operatora, działania te mają prowadzić do znaczącej redukcji emisji. W dłuższej perspektywie zakładana jest redukcja emisji dwutlenku węgla50 proc. do 2035 roku oraz osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku. Równolegle analizowane są możliwości wykorzystania alternatywnych paliw, w tym wodoru oraz metanolu, w innych jednostkach floty.