HMS Montrose udaremnia przemyt narkotyków  

Royal Navy dokonała największej od 10 lat konfiskaty narkotyków. Załoga okrętu HMS Montrose przejęła 6500 kilogramów haszyszu w Zatoce Omańskiej. 

Załoga HMS Montrose przechwyciła 6,5 tony haszyszu podczas nalotu, co stanowi największy ładunek narkotyków przechwycony przez sojusznicze okręty wojenne na Bliskim Wschodzie od dekady. Wartość przejętych narkotyków szacuje się na około 8,5 miliona dolarów. Komandosi i marynarze przeprowadzili pięciogodzinne przeszukanie podejrzanego statku, podczas którego wsparcie i obserwację zapewniał śmigłowiec Wildcat. 

Jestem naprawdę dumny z zespołu; przeprowadziliśmy abordaż sprawnie, wykorzystując doświadczenie, jakie zdobywaliśmy w ciągu ostatnich trzech miesięcy. Uczymy się za każdym razem, gdy wchodzimy na pokład statku, nigdy nie spoczywamy na laurach i stale doskonalimy naszą przewagę.

porucznik Joe Martin RM, oficer pokładowy Royal Marines

Dla fregaty HMS Montrose jest to trzecie uderzenie w Zatoce Omańskiej w tym roku i dziewiąte, jakie wykonał od czasu rozpoczęcia trzy lata temu swojego bliskowschodniego rozmieszczenia. Do tej pory przechwycono narkotyki o wartości ponad 100 milionów dolarów. 

Po raz kolejny HMS Montrose i jej kompania udowodnili, że są w stanie walczyć z nielegalną działalnością w tym regionie. Sześć i pół tony to wspaniałe osiągnięcie.

komandor Claire Thompson, dowódca fregaty

Kmdr Adrian Fryer, starszy oficer Royal Navy w regionie Zatoki Perskiej, powiedział, że sukces podkreślił znaczenie długoterminowej obecności fregaty w regionie.

Akcje takie jak ta pozbawiają organizacje przestępcze i terrorystyczne funduszy potrzebnych im do funkcjonowania i mają pozytywny wpływ zarówno tutaj w regionie Bliskiego Wschodu, jak i w częściach świata, w tym w Wielkiej Brytanii, gdzie te narkotyki zostałyby ostatecznie sprzedane.

Kmdr Adrian Fryer

HMS Montrose to fregata typu Duke zwodowana w 1992 roku. W 2021 roku brytyjskie Ministerstwo Obrony ogłosiło, że po powrocie z Zatoki Perskiej fregata zostanie wcześniej wycofana ze służby, z przewidywaną datą przejścia na emeryturę w przyszłym roku. Pierwotnie zakładano, że fregata pozostanie w służbie do połowy lat dwudziestych.

Autor: MD

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

    Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

    W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.

    Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle

    Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.

    Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania

    Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.

    W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.