Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Royal Navy dokonała największej od 10 lat konfiskaty narkotyków. Załoga okrętu HMS Montrose przejęła 6500 kilogramów haszyszu w Zatoce Omańskiej.
Załoga HMS Montrose przechwyciła 6,5 tony haszyszu podczas nalotu, co stanowi największy ładunek narkotyków przechwycony przez sojusznicze okręty wojenne na Bliskim Wschodzie od dekady. Wartość przejętych narkotyków szacuje się na około 8,5 miliona dolarów. Komandosi i marynarze przeprowadzili pięciogodzinne przeszukanie podejrzanego statku, podczas którego wsparcie i obserwację zapewniał śmigłowiec Wildcat.
Jestem naprawdę dumny z zespołu; przeprowadziliśmy abordaż sprawnie, wykorzystując doświadczenie, jakie zdobywaliśmy w ciągu ostatnich trzech miesięcy. Uczymy się za każdym razem, gdy wchodzimy na pokład statku, nigdy nie spoczywamy na laurach i stale doskonalimy naszą przewagę.
porucznik Joe Martin RM, oficer pokładowy Royal Marines
Dla fregaty HMS Montrose jest to trzecie uderzenie w Zatoce Omańskiej w tym roku i dziewiąte, jakie wykonał od czasu rozpoczęcia trzy lata temu swojego bliskowschodniego rozmieszczenia. Do tej pory przechwycono narkotyki o wartości ponad 100 milionów dolarów.
Po raz kolejny HMS Montrose i jej kompania udowodnili, że są w stanie walczyć z nielegalną działalnością w tym regionie. Sześć i pół tony to wspaniałe osiągnięcie.
komandor Claire Thompson, dowódca fregaty
Kmdr Adrian Fryer, starszy oficer Royal Navy w regionie Zatoki Perskiej, powiedział, że sukces podkreślił znaczenie długoterminowej obecności fregaty w regionie.
Akcje takie jak ta pozbawiają organizacje przestępcze i terrorystyczne funduszy potrzebnych im do funkcjonowania i mają pozytywny wpływ zarówno tutaj w regionie Bliskiego Wschodu, jak i w częściach świata, w tym w Wielkiej Brytanii, gdzie te narkotyki zostałyby ostatecznie sprzedane.
Kmdr Adrian Fryer
HMS Montrose to fregata typu Duke zwodowana w 1992 roku. W 2021 roku brytyjskie Ministerstwo Obrony ogłosiło, że po powrocie z Zatoki Perskiej fregata zostanie wcześniej wycofana ze służby, z przewidywaną datą przejścia na emeryturę w przyszłym roku. Pierwotnie zakładano, że fregata pozostanie w służbie do połowy lat dwudziestych.
Autor: MD


Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla morskiej farmy wiatrowej Baltica 1. To kluczowy etap przygotowań projektu, który otwiera Grupie PGE drogę do udziału w aukcji kontraktów różnicowych zaplanowanej na 17 grudnia 2025 roku.
W artykule
Otrzymanie decyzji środowiskowej stanowi jedno z najważniejszych pozwoleń w procesie inwestycyjnym i jest niezbędne do rozpoczęcia etapu realizacji.
Projekt Baltica 1 jest jednym z trzech przedsięwzięć rozwijanych przez PGE Baltica, spółkę odpowiedzialną w Grupie PGE za morską energetykę wiatrową. Jak podkreślił prezes zarządu PGE, Dariusz Marzec, decyzja środowiskowa to „ważny krok w kierunku osiągnięcia celu przyjętego w strategii Grupy – uzyskania co najmniej 4 GW mocy zainstalowanej w morskiej energetyce wiatrowej do 2035 roku”.
To wyraźny sygnał dla rynku, że rozwój polskiego offshore nabiera tempa, a krajowe przedsiębiorstwa mają realną szansę na aktywny udział w tym procesie – dodał Dariusz Marzec.
Morska farma wiatrowa Baltica 1 będzie dysponować mocą zainstalowaną rzędu 0,9 GW. Zostanie zlokalizowana około 80 kilometrów na północ od wybrzeża, w rejonie Ławicy Środkowej, na wysokości Władysławowa.
Projekt posiada już pozwolenie lokalizacyjne oraz umowę przyłączeniową. Zakończenie budowy i oddanie farmy do eksploatacji przewidywane jest do końca 2032 roku, pod warunkiem uzyskania wsparcia w planowanej aukcji.
Przed wydaniem decyzji środowiskowej, PGE Baltica zrealizowała kompleksowy program badań środowiska morskiego. Prowadziło je konsorcjum polskich podmiotów: Uniwersytet Morski w Gdyni oraz firma MEWO, specjalizująca się w badaniach hydrograficznych i geologicznych.
Zakres prac obejmował rozpoznanie budowy geologicznej, analizę osadów dennych i parametrów fizykochemicznych wody, a także obserwacje fauny i flory dna morskiego oraz gatunków ryb, ptaków i ssaków występujących w rejonie planowanej inwestycji.
PGE zapowiada, że Baltica 1 będzie projektem realizowanym z szerokim udziałem krajowych firm – od dostaw komponentów po obsługę logistyczną i serwisową.
Projekt Baltica 1 stanowi naturalne rozwinięcie programu PGE na Bałtyku, który obejmuje także duży kompleks Baltica 2+3 o łącznej mocy 2,5 GW, realizowany wspólnie z duńskim partnerem Ørsted.
Zakończenie procedury środowiskowej dla Baltica 1 potwierdza, że Polska konsekwentnie buduje zaplecze inwestycyjne i administracyjne dla rozwoju morskiej energetyki wiatrowej. To również krok w stronę wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego państwa i dywersyfikacji źródeł zasilania.
Źródło: Grupa PGE