Załoga jachtu, z którego wypadł kapitan, jest holowana do portu 

Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa poinformowała, że holuje jednostkę „Yachting” do portu. W środę z jachtu wypadł kapitan. W czwartek załoga zgłosiła drogą radiową, że ma problem z bezpiecznym powrotem do Gdańska.
„Ponownie pomagamy jednostce „Yachting”. O godz. 03:32 załoga jachtu zgłosiła drogą radiową, przy wykorzystaniu polskiej platformy wydobywczej Petro Giant, że ma problem z bezpiecznym powrotem do Gdańska. Jacht ma awarie silnika oraz uszkodzone żagle i ster” – poinformował rzecznik SAR Rafał Goeck.
Ośmioosobowa załoga – jak przekazał rzecznik SAR – pomimo, że jest wycieńczona, to nie wymaga obecnie dodatkowej ewakuacji.
„Na pomoc jednostce wyruszył statek ratowniczy Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa +Sztorm+ z Helu. Jacht żaglowy jest obecnie holowany przez +Sztorma+, nasi ratownicy są na miejscu i pomagają załodze. Jednostki znajdują się ok. 42 Mm na północ od Władysławowa, czyli ok. 78 km. Akcja ratownicza na chwilę obecną jest w toku. Holowanie może potrwać nawet 20 godzin” – zaznaczył Goeck.
W środę po godz. 10:20 SAR został poinformowany, że z jednostki wypadł kapitan. Rzecznik SAR powiedział wówczas, że na miejsce zostały zadysponowane samolot i śmigłowce z Polski i ze Szwecji. Po godz. 11:40 udało się zlokalizować poszkodowanego i podjąć go z wody. Kapitan został przetransportowany do szpitala w Karlskronie.
Czwartkowe warunki na Bałtyku – jak zaznaczył Rafał Goeck – nie ułatwiają wykonania zadania ratownikom. „Wieje wiatr z prędkością ok. 15 m/s. Fale sięgały 3 metrów.
Autor: Piotr Mirowicz/PAP

Produkcja konstrukcji stalowych dla Baltica 2 nabiera tempa

W zakładach Smulders Projects Poland w Żarach, Łęknicy i Niemodlinie trwa produkcja dodatkowych konstrukcji stalowych dla fundamentów morskiej farmy wiatrowej Baltica 2, realizowanej przez PGE i Ørsted. Prace są zaawansowane i przebiegają zgodnie z harmonogramem.
Zakres kontraktu obejmuje wykonanie 107 kompletów trzypoziomowych podwieszanych platform wewnętrznych, stanowiących element tzw. secondary steel fundamentów turbin wiatrowych.
Polskie zakłady w łańcuchu dostaw
Produkcja w tych zakładach rozpoczęła się w 2025 roku i potrwa do połowy 2026 roku. Gotowe elementy trafiają do krajowej cynkowni, a następnie do Świnoujścia, gdzie realizowany jest montaż i końcowe doposażenie. Łącznie do terminalu trafi ponad 65 tysięcy elementów wyprodukowanych w Polsce.
Znaczenie jakości i terminowości dostaw podkreślają także partnerzy projektu Baltica 2.
Produkcja dodatkowych konstrukcji stalowych dla fundamentów Baltica 2 doskonale pokazuje znaczenie jakości, precyzji i terminowości. Choć są to elementy mniej widoczne, odpowiadają za bezpieczeństwo obsługi turbin i trwałość konstrukcji przez kolejne dekady.
Ulrik Lange, wiceprezydent i dyrektor zarządzający projektu Baltica 2 w Ørsted
Na znaczenie krajowego zaplecza przemysłowego oraz zasięg geograficzny projektu wskazuje inwestor po stronie polskiej.
Krajowy komponent Baltica 2 to nie tylko Pomorze, lecz także zakłady w województwach lubuskim i opolskim. Po wyprodukowaniu elementy trafią do Świnoujścia, który stanie się kolejnym zapleczem budowy tej morskiej farmy wiatrowej.
Bartosz Fedurek, prezes zarządu PGE Baltica
Z perspektywy wykonawcy kluczowe pozostaje tempo realizacji prac i koordynacja produkcji prowadzonej w kilku lokalizacjach jednocześnie.
Zbliżamy się do 30 proc. zaawansowania produkcji. Prace prowadzimy równolegle w Żarach, Łęknicy i Niemodlinie, a w Świnoujściu rozpoczęliśmy już montaż. Realizacja Baltica 2 to jeden z naszych kluczowych projektów na lata 2025–2026.
Rafał Futyma, Operational Director Smulders Projects Poland
Baltica 2 o mocy do 1,5 GW to wspólna inwestycja PGE i Ørsted. Po uruchomieniu w 2027 roku będzie to największa morska farma wiatrowa w Polsce. Baltica 2 znacząco przyczyni się do transformacji energetycznej kraju, zapewniając czystą energię dla ponad 2,5 mln gospodarstw domowych.
Źródło: PGE Baltica










