Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Torpeda z II wojny światowej została wydobyta z Zatoki Puckiej dzięki działaniom 8. Flotylli Obrony Wybrzeża oraz Grupy Nurków Minerów z Gdyni. Ta operacja to tylko jedno z wielu zgłoszeń, które trafiają do Dyżurnej Służby Operacyjnej 8. FOW, zajmującej się usuwaniem niebezpiecznych pozostałości po II wojnie światowej z wód Polski. Do głównych zadań Grupy Nurków Minerów należy również ratowanie wraków statków oraz wsparcie nurków ratownictwa wodnego.
Znaleziska z okresu II wojny światowej to powszechne zjawisko na terenie Polski, z czego wiele z nich stanowią przedmioty wybuchowe. Wiele osób zdaje sobie sprawę, jak niebezpieczne mogą być takie znaleziska, dlatego warto informować o ostatnim odkryciu. Mowa tutaj o ćwiczebnej torpedzie, którą wydobyto z Zatoki Puckiej. Działania przeprowadzili specjaliści z Grupy Nurków Minerów oraz załoga okrętu ORP Albatros z 13 Dywizjonu Trałowców. Dzięki ich profesjonalizmowi udało się bezpiecznie usunąć ten niebezpieczny przedmiot z wód polskiej zatoki.
Warto podkreślić, że Dyżurna Służba Operacyjna 8. FOW otrzymuje kilkadziesiąt zgłoszeń rocznie o podobnych znaleziskach. Każde zgłoszenie jest weryfikowane i sukcesywnie realizowane przez siły 12. lub 13. Dywizjonu Trałowców. Choć takie zgłoszenia są częstością, skuteczna praca Grup Nurków Minerów i Dywizjonów Trałowców zapewnia bezpieczeństwo wodniakom i mieszkańcom Polski.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/terminal-fsru-w-zatoce-gdanskiej/
Ważne jest również podkreślenie, że Polska jest podzielona na dwa rejony odpowiedzialności Grup Nurków Minerów, w których pomagają one w usuwaniu przedmiotów wybuchowych i innych niebezpiecznych przedmiotów znajdowanych w wodach śródlądowych, rzekach, jeziorach i innych zbiornikach wodnych. Świnoujście posiada jedną grupę w 12 Dywizjonie Trałowców, a druga grupa stacjonuje w Gdyni w 13 Dywizjonie Trałowców. Dzięki takiej organizacji możliwe jest szybsze i sprawniejsze usuwanie niebezpiecznych przedmiotów z wód, co zwiększa bezpieczeństwo dla mieszkańców Polski.
Wraz z rozwojem technologii i wzrostem świadomości społecznej coraz więcej ludzi zgłasza niebezpieczne znaleziska. Dzięki temu Polacy mogą cieszyć się spokojnym i bezpiecznym korzystaniem z wód, a historia Polski pozostaje w bezpiecznej odległości od mieszkańców kraju.
Źródło: 8. FOW


W stoczni Navantii w Kartagenie zwodowano dziś konwencjonalny okręt podwodny S-82 Narciso Monturiol. To druga jednostka hiszpańskiej serii S-80, która po wejściu do służby w Armada Española ma wzmocnić zdolności tego państwa w zakresie działań podwodnych na wodach Morza Śródziemnego.
W artykule
Hiszpanie w końcu doczekali się momentu, na który czekali od 4 października – Narciso Monturiol przeszedł z nabrzeża do wody, zamykając najbardziej wymagający etap budowy. Wodowaniu, poprzedzającemu chrzest z 3 października, towarzyszył wielogodzinny i starannie prowadzony manewr z użyciem doku pływającego. Każdy etap tej operacji wymagał serii dokładnych kontroli technicznych, dzięki czemu jednostka bezpiecznie opuściła dok pływający. Od tej chwili okręt wchodzi w fazę prób portowych, które pozwolą zweryfikować funkcjonowanie wszystkich instalacji okrętowych. W najbliższych tygodniach rozpocznie się tankowanie paliwa, pierwsze cykle ładowania baterii oraz testy układu napędowego w przy nabrzeżu.
Po zakończeniu testów portowych hiszpański okręt przejdzie do prób morskich, podczas których załoga i specjaliści z Navantii zweryfikują zachowanie kadłuba na różnych głębokościach, sprawdzą układ napędowy, układy bezpieczeństwa oraz pełną integrację systemów okrętowych. Dopiero pomyślne zakończenie tych działań otworzy drogę do przekazania jednostki hiszpańskiej Armada Española.
Program S-80 obejmuje budowę czterech nowoczesnych okrętów podwodnych, które zastąpią wysłużone jednostki typu Galerna. Navantia odpowiada za kompleksowy proces projektowania i budowy, co wzmacnia pozycję hiszpańskiego przemysłu okrętowego i potwierdza jego ambicje w segmencie konwencjonalnych okrętów podwodnych nowej generacji.
Czytaj więcej: Chrzest drugiego okrętu podwodnego typu S-80 Narciso Monturiol
Dzisiejsze wodowanie S-82 Narciso Monturiol ma również wymiar, którego nie sposób pominąć w polskiej debacie o programie Orka. Hiszpanie pokazują, że kadłub S-80 wyrósł z wieku dziecięcego jakim są prace rozwojowe i wdrożeniowe. To moment, który umacnia wiarygodność oferty Navantii dla Polski.
Dla Warszawy kluczowe pozostaje to, że Madryt akcentuje gotowość do szerokiej współpracy przemysłowej i realnego włączenia polskich firm w łańcuch dostaw oraz przyszłego procesu serwisowego. W efekcie S-80 pozostaje w gronie kandydatów walczących o najwyższy stopień podium w programie Orka.