Kolizja Tajwańskiego Kutra Rybackiego Sheng Feng 12 z Masowcem
Opublikowane:
14 grudnia, 2023
Fot. Filipińska Straż Przybrzeżna
Kuter rybacki Sheng Feng 12, pływający pod tajwańską banderą, odnotował w zeszły wtorek poważne uszkodzenia dziobu w wyniku kolizji z niezidentyfikowanym masowcem u wybrzeży Filipin, na północno-zachodnim krańcu Luzonu, w rejonie Candon, Ilocos Sur. Zdarzenie to miało miejsce około 80 mil morskich od wybrzeża, o godzinie 21:00 czasu lokalnego.
Kolizja, w której uczestniczył Sheng Feng 12, wydaje się być incydentem z udziałem masowca pod banderą Bangladeszu, zmierzającego do Indonezji. Pomimo dużych uszkodzeń na dziobie statku, załoga kutra rybackiego zdołała utrzymać statek na właściwym kursie i zapewnić jego pływalność.
Po otrzymaniu sygnału o niebezpieczeństwie, Filipińska Straż Przybrzeżna skierowała natychmiast na miejsce zdarzenia patrolowiec BRP Malapascua. Po dotarciu na miejsce, załoga filipińskiej jednostki PCG stwierdziła, że statek doznał znacznych uszkodzeń strukturalnych w części dziobowej. W ramach akcji ratunkowej, wykorzystano między innymi pompy, celem osuszenia pomieszczeń dziobowych.
Zaskakującym aspektem tego zdarzenia jest fakt, iż 18-metrowy kuter rybacki przeznaczony do połowu tuńczyka, mimo dużych uszkodzeń dziobu oraz znacznej części nadbudówki, miał zdolność do utrzymania się na wodzie. Tego typu wytrzymałość na tak poważne uszkodzenia jest typowa raczej dla okrętów wojennych, charakteryzujących się wysokim stopniem podziału wewnętrznego, a rzadko spotykana w przypadku tego typu jednostek.
Rekomendacją PCG było skierowanie uszkodzonego kutra do najbliższego portu na Filipinach w celu przeprowadzenia niezbędnych napraw. Do godziny 10:00 w środę, Sheng Feng 12 znajdował się około 10 mil morskich od Ilocos Sur, co świadczy o pokonaniu dużego dystansu nocą, pomimo poważnych uszkodzeń.
To wydarzenie stanowi przykład wytrzymałości konstrukcyjnej kutrów rybackich oraz skuteczności działań ratunkowych prowadzonych przez służby morskie, które w sytuacjach kryzysowych są zdolne do efektywnej interwencji, nawet w trudnych warunkach morskich.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.
Nasza strona internetowa używa plików cookies w celu zapewnienia poprawnego działania serwisu oraz analizy ruchu na stronie. Korzystając z niej, wyrażasz zgodę na ich użycie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp wykorzystywany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych, które nie umożliwiają identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.