3,5 mld euro rządowego wsparcia dla belgijskich projektów offshore

Komisja Europejska, na podstawie unijnych przepisów o pomocy publicznej, zatwierdziła udzielenie przez rząd Belgii do 3,5 mld euro wsparcia finansowego na realizację trzech projektów związanych z budową morskich farm wiatrowych na Morzu Północnym.

Komisja Europejska uznała, że plan udzielenia przez rząd Belgii dotacji na budowę trzech farm wiatrowych na Morzu Północnym – Mermaid o mocy 235 MW i Seastar o mocy 252 MW, które będą budowane w ramach jednego projektu pod nazwą Seamede, oraz Nortwester 2 o mocy 219 MW – nie stanowi nieuprawnionej pomocy publicznej i jest zgodny z zasadami Unii Europejskiej. Komisja podkreśliła, że projekt budowy trzech belgijskich farm wiatrowych przyczyni się do realizacji wspólnych celów energetycznych i klimatycznych Unii i nie zakłóci konkurencji na jednolitym rynku.

Zobacz też: Prezes Polskiego LNG: budujemy nowe moce Świnoujścia [WYWIAD]

W grudniu 2016 roku Komisja Europejska zatwierdziła belgijski plan inwestycji związanych z morską energetyką wiatrową, w ramach którego operatorzy farm mają otrzymać certyfikaty od belgijskiej komisji (Commision for Elektricity and Gas Regulation – CREG). Operatorzy mogą sprzedać te certyfikaty operatorowi belgijskiego systemu przesyłowego Elia po cenie wyższej niż ta, która otrzymują za energię elektryczną sprzedawaną na rynku. Wsparcie dotyczące morskich farm wiatrowych Mermaid, Seastar i Northwester 2, na którego udzielenie Komisja Europejska właśnie wyraziła zgodę, jest przyznawane w ramach tego programu.

Komisja stwierdziła także, że pomoc na realizację tych trzech projektów offhore jest konieczna i będzie miała charakter zachęty, ponieważ bez wsparcia finansowego z belgijskich środków publicznych budowa farm nie byłaby opłacalna z finansowego punktu widzenia. Na podstawie informacji przekazanych przez rząd Belgii Komisja Europejska stwierdziła, że poziom wsparcia finansowego jest zgodny z wytycznymi w tej sprawie i nie będzie on stanowił nadmiernej rekompensaty.

Zobacz też: LNG z Rosji płynie do Brazylii. Novatek dostarczył pierwszy ładunek.

Projekt Seamade jest obecnie rozwijany przez Seamade NV, spółkę joint-venture zawiązaną przez spółki Otary (70 proc.), Electrabel (17,5 proc.) oraz Eneco Wind Belgium (12,5 proc.), a kwestie związane z finansowaniem budowy mają zostać zamknięte pod koniec bieżącego roku. Budowa ma morskiej farmy wiatrowej Seamade ma się rozpocząć w przyszłym roku, a prąd z wiatraków ma popłynąć za dwa lata.

Z kolei projekt Northwester 2 realizują spółki Parkwind oraz Summit Tailwind Belgum. Farma będzie składała się z 23 turbin wiatrowych MHI Vestar o mocy 9,5 MW. Farma powstanie w belgijskiej wyłącznej strefie ekonomicznej. Jej uruchomienie powinno nastąpić w 2020 roku.

Podpis: tz

Offshore – więcej wiadomości na ten temat znajdziesz tutaj.

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

    Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

    W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.

    Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle

    Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.

    Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania

    Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.

    W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.