Zawalenie się mostu blokuje dostęp do portu w Baltimore: Branża żeglugowa poszukuje rozwiązań

Zamknięcie kluczowego portu w Baltimore spowodowane zawalniem się mostu Key Bridge może prowadzić do zakłóceń w łańcuchach dostaw w najbliższych tygodniach, co z kolei może negatywnie wpłynąć na gospodarkę miasta i całego Wschodniego Wybrzeża USA.

We wtorek w nocy działania poszukiwawczo-ratownicze zostały tymczasowo wstrzymane przez Straż Przybrzeżną USA oraz lokalne zespoły ratunkowe z uwagi na zwiększone ryzyko dla nurków i ich załóg. Wznowienie poszukiwań nastąpiło w środę rano. Przyjęto założenie, że siedmiu pracowników, którzy zajmowali się pracami konserwacyjnymi na moście w wyniku zawalenia znalazło się w wodzie i nie żyją. W chwili zdarzenia temperatura wody oscylowała wokół 10 stopni Celsjusza.

Dyskusje dotyczące przyczyn wtorkowej tragedii nadal trwają, a śledczy od rana przystąpili do prowadzenia szczegółowych dochodzeń. Zawalenie mostu stanowi dla branży żeglugowej wielki problem. Port w Baltimore, dziewiąty co do wielkości w USA pod względem liczby i wartości przeładowanych ładunków masowych oraz transportu samochodów, jest obecnie niedostępny. Zawalenie się mostu Key Bridge zablokowało wejście do portu, skutecznie odcięło dostęp do tej kluczowej infrastruktury.

Wzrastają spekulacje na temat możliwych przyczyn katastrofy. Hipotezy dotyczące zanieczyszczonego paliwa lub problemów z układem paliwowym kontenerowca Dali stają się przedmiotem dyskusji. Pojawiają się również pytania, dlaczego nie zapewniono holownika eskortującego przynajmniej do czasu przejścia przez most. Dali był wspierany przez holowniki tylko podczas wychodzenia z miejsca postoju.

Krajowa Rada Bezpieczeństwa Transportu, która przybyła na miejsce wczoraj, podkreśla, że jej celem jest zebranie faktów i ich analiza, a nie snucie domysłów. Śledczy skupiali się na zbieraniu wstępnych danych, oczekując na możliwość wejścia na pokład kontenerowca, aby nie przeszkadzać w działaniach ratunkowych.

Urząd Morski i Portowy Singapuru, jako administrator państwa bandery kontenerowca Dali, poinformował, że jest w kontakcie z amerykańskimi śledczymi i wysłał już swoją grupę ekspertów. Podjęto również działania mające na celu wyjaśnienie pewnych nieporozumień, potwierdzając, że wszystkie niezbędne certyfikaty dotyczące bezpieczeństwa strukturalnego statku i działania jego wyposażenia, wymagane zarówno przez odpowiednie instytucje klasyfikacyjne, były aktualne w momencie zdarzenia.

Czytaj więcej o katastrofie w Baltimore: Kontenerowiec przyczyną zawalenia mostu Key Bridge

Dzisiejsze doniesienia medialne, odnoszące się do problemu wykrytego podczas inspekcji państwa portu z czerwca 2023 roku, zostały wyjaśnione przez MPA. Okazało się, że problem dotyczył usterki wskaźnika ciśnienia paliwa, którą natychmiast naprawiono. Ponadto, we wrześniu 2023 roku, statek przeszedł inspekcję przeprowadzoną przez Straż Przybrzeżną USA w Nowym Jorku, która nie wykazała żadnych nieprawidłowości. Wyjaśniono również kwestię incydentu w Antwerpii z 2016 roku, do którego doszło, gdy statek zahaczył o dok podczas manewru w porcie.

Śledczy z Narodowej Rady Bezpieczeństwa Transportu (NTSB) weszli na pokład kontenerowca Dali w dniu katastrofy wieczorem, by uzyskać dostęp do kluczowych danych, w tym do rejestratora danych statku, licząc na możliwość szybkiej analizy i przedstawienia wstępnych wyników. Skupili się na zebraniu i analizie bezpośrednich dowodów z miejsca zdarzenia i ogłosili, że przesłuchania rozpoczną się w środę. Zamierzają pozostać na miejscu przez około pięć dni, mając na celu przygotowanie wstępnego raportu, który zawierać będzie zgromadzone fakty. Oczekuje się, że raport zostanie opublikowany w ciągu dwóch do czterech tygodni.

Ruch morski do i z Baltimore pozostaje wstrzymany na czas nieokreślony, co zmusza główne linie żeglugowe do szukania alternatywnych rozwiązań. Wczoraj, zarówno Maersk, jak i MSC ogłosiły przekierowanie swoich przesyłek, a Carnival Cruise Line zdecydowało się na zmianę kursu statku wycieczkowego Carnival Legend do Norfolk w stanie Wirginia. Także Royal Caribbean International, które obsługuje rejsy z Baltimore, poinformowało o rewizji swoich planów.

Port RoRo w Baltimore, największe centrum tego typu w Stanach Zjednoczonych, kluczowe szczególnie dla przewozu samochodów osobowych, maszyn rolniczych i innych ciężkich ładunków, stanął w związku z zdarzeniem przed niezwykłym wyzwaniem. W odpowiedzi na nie, Korpus Inżynierów Armii Stanów Zjednoczonych uruchomił swoje Centrum Operacji Kryzysowych, co pozwoliło na skierowanie ponad 1100 ekspertów z różnych dziedzin do wspierania działań naprawczych, w tym usuwania pozostałości po katastrofie.

W związku z katastrofą oczekuje się zakłóceń w globalnej gospodarce i łańcuchu dostaw. Warto wspomnieć, że port w Gdyni, który utrzymuje bezpośrednie połączenia z portem w Baltimore, również może odczuć skutki tego zdarzenia. Mimo wszystko, przewiduje się, że branża szybko odzyska stabilność po początkowym szoku wywołanym tą katastrofą. Urzędnicy podkreślają potrzebę jak najszybszego wznowienia działalności portowej, by ograniczyć negatywny wpływ na gospodarkę. Mimo zapewnień o wsparciu ze strony rządu federalnego, przewiduje się, że odbudowa samego mostu Key Bridge zajmie wiele lat.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

    Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

    Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.

    Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej

    Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.

    Kontekst incydentu

    Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.

    Deklaracje Teheranu

    Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.

    Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.


PolskiplPolskiPolski