Potężna suwnica wzmocni potencjał fińskiej stoczni

Na terenie stoczni Meyer Turku stanęła nowa potężna suwnica bramowa typu goliat. To największe tego typu urządzenie dźwigowe w krajach nordyckich.
Potężną suwnicę do fińskiej stoczni dostarczył koncern Konecranes. Stocznia Meyer Turku podała w komunikacie, że suwnica umożliwi przedsiębiorstwu budowę jeszcze większych jednostek, których konstrukcja wymaga zastosowania zaawansowanych procedur przemysłowych.
– Zazwyczaj to my dostarczamy zaawansowane technologicznie produkty, ale tym razem to nasza stocznia jest klientem. Pozyskanie nowej suwnicy bramowej, która potroi nasze możliwości w zakresie dźwigania, to istotny element planu inwestycyjnego wartego 200 mln euro. Dzięki niej będziemy mogli budować potężniejsze bloki. Ponadto dostarczenie suwnicy to dobry przykład fińskiej kooperacji, która trwa od czasu, gdy nasza stocznia zbudowała suwnicę o udźwigu 2,5 tys. ton jako podwykonawca firmy Konecranes. Cieszymy się z pozyskania nowej suwnicy, która pomoże nam w realizacji zamówień z naszego portfela – powiedział Jan Meyer, prezes Meyer Turku.
Zobacz też: Rosjanie pracują nad nowym, większym okrętem desantowym.
Nowa suwnica udźwignie elementy ważące 1,2 tys. ton. Urządzenie ma 120 m wysokości, a szyna główna mierzy 154 m długości. Suwnica może podnosić poszczególne elementy na wysokość 90 m i przesuwać je z prędkością 30 m/min.

Fińska stocznia podkreśliła w komunikacie, że nowa suwnica o udźwigu 1,2 tys. ton to modelowy przykład współpracy dwóch fińskich firm o zasięgu międzynarodowym. Koncern Konecranes odpowiadał za projekt urządzenia, precyzyjne elementy układu napędowego, instalację elektryki oraz systemów automatyki i najważniejszych komponentów. Z kolei stocznia Mayer Turku wykonała główne elementy konstrukcji stalowej, które posłużyły do budowy suwnicy. Samo spawanie również zrealizowała stocznia.
– Współpraca z Mayer Turku to jeden z najbardziej ekscytujących projektów. Suwnicę typu Goliat dostarczyliśmy do tej stoczni również w 1976 r. i jestem dumny, gdy widzę, jak zaawansowaną modernizację przeszła w swoim cyklu życia. Ale jestem dumny także z tego, że dostarczyliśmy kolejną suwnicę bramową. Jest ona wyposażona w najnowocześniejsze technologie i zawiera podzespoły, które optymalizują jej użycie. Życzę Meyer Turku wszystkiego najlepszego i jestem przekonany, że nasze suwnice pomogą stoczni w budowie jeszcze większej liczby jeszcze większych statków – podkreślił Panu Routila, prezes Konecranes.
Stocznia zaznaczyła, że dostarczenie drugiej suwnicy typu goliat nie oznacza, że ta starsza zostanie wycofana z użytku. Meyer Turku podała, że nadal będzie ona eksploatowana i będzie służyć przede wszystkim do podnoszenia 100-tonowyh bloków. To ważna funkcja w procesie produkcji kadłubów.
Zobacz też: MON szykuje dokumenty do programu Miecznik.
Zakup nowej suwnicy to do tej pory najbardziej widoczny efekt realizacji przez fińską stocznię planu inwestycyjnego o wartości 200 mln euro. Poza tym stocznia planuje m.in. budowę nowej linii cięcia blach oaz linii produkcji płyt. Plan zakłada także inwestycje w infrastrukturę IT.
– Dzięki tym inwestycjom przebudowujemy stocznię w nowoczesne, oparte na wiedzy przedsiębiorstwo budowy statków. Ale nowe maszyny i sprzęt to nie wszystko. Właściwie stale rekrutujemy nowych pracowników i podnosimy kwalifikacje ludzi już zatrudnionych, żeby w jak największym stopniu wykorzystać możliwości, którymi dysponujemy – dodał szef stoczni Meyer Turku.
Podpis: bg
Przemysł stoczniowy – więcej wiadomości z branży znajdziesz tutaj.
Katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.
W artykule
Kontrakt IMGW i zakres projektu
W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.
Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

Fot. Seatech Engineering Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.
Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.
Współpraca stoczni i biura projektowego
W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.
W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.
Charakterystyka jednostki Cumulus
Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.
Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.
Nadzór klasyfikacyjny
Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.
Źródło: Seatech Engineering











