Jak ocenili specjaliści od podwodnych zadań 12. Dywizjonu Trałowców wczorajsze warunki do wykonania prac nurkowych były bardzo dobre i mieli stosunkowo dobrą widoczność na dnie, pomimo dość silnego prądu w Kanale Piastowskim. Pozwoliło im to na wykonanie większej pracy niż pierwotnie zakładali.
Nurkowie minerzy wczoraj wykonali między innymi: rekonesans miejsca zalegania obiektu, niwelację dna i częściowe odsłonięcie górnej powierzchni korpusu bomby oraz wstępne ułożenie pierścienia PCV w osi bomby na wyznaczonym miejscu. Prowadzili wybieranie urobku z wnętrza pierścienia i jego powolne zagłębianie w dnie wokół tylniej części bomby. Celem tych działań jest przygotowanie bomby do deflagracji, której spodziewanym efektem jest odseparowanie zapalników od korpusu bomby oraz znaczna redukcja materiału wybuchowego.
Neutralizacja poprzez deflagrację stanowi pierwszy etap operacji, której ostatecznym efektem będzie usunięcie obiektu z rejonu przeprawy promowej Centrum (promy Karsibór) w Świnoujściu. Ostateczne usunięcie bomby jest bardzo mocno uzależnione od rzeczywistych efektów uzyskanych podczas tego procesu.
Dzisiaj prace będą kontynuowane. Dalsze etapy operacji będą realizowane w zależności od warunków pogodowych oraz postępu prac.
Tallboy jest to jedna z największych (druga w kolejności, konwencjonalna) bomb zrzucanych podczas II wojny światowej. Jego masa całkowita to blisko 5400 kg, w tym 2400 kg materiału wybuchowego TORPEX o zwiększonej sile działania (co odpowiada prawie 3600 kg TNT). Bomby tego typu miały długość całkowitą 6,4 m, długość korpusu bez ogona 3,15 oraz średnicę 0,96 m. Określane były jako bomby głęboko-penetrujące. Służyły do niszczenia celów strategicznych.
Źródło: 8 FOW