Po remoncie okręt zyskał nie tylko nowe wyposażenie oraz lepsze warunki służby, ale przede wszystkim możliwość dalszej realizacji zadań, zgodnie z obowiązującymi standardami. Prace wykonała szczecińska stocznia NET MARINE – Marine Power Service. Pachnąca świeżością jednostka jest już w macierzystym porcie w Gdyni. Jej załoga pomyślnie zaliczyła zadanie programowe O-1, a teraz przygotowuje się do zaliczania zadania O-2. Na początku 2021 roku okręt odbędzie rejs nawigacyjno-szkoleniowy z kadrą naukową i podchorążymi Akademii Marynarki Wojennej.
Okręt szkolny ORP Wodnik to „weteran” operacji „Pustynna Burza” (brał w niej udział jako okręt-szpital w działaniach w Zatoce Perskiej w pierwszej połowie 1991 roku). Podczas ponad czterech dekad służby pod biało-czerwoną banderą ORP Wodnik uczestniczył w procesie szkolenia ponad 3 tysięcy przyszłych oficerów Marynarki Wojennej. Na okręcie prowadzone są praktyki kandydackie, praktyki nawigacyjno – szkoleniowe oraz praktyki oficerskie, w czasie których podchorążowie Akademii Marynarki Wojennej zapoznają się z warunkami służby na okrętach. Praktykanci uczestniczą w procesie szkolenia techniczno–specjalistycznego, uczą się użycia uzbrojenia i długotrwałego obsługiwania mechanizmów. Wraz z etatową załogą okrętu poznają odwiedzane porty. Poznają tradycje Marynarki Wojennej i jej historyczny dorobek. Mają możliwość praktycznego zastosowania „Regulaminu służby na okrętach MW RP”, „Ceremoniału morskiego” oraz „Metodyki szkolenia bojowego”. Uczestniczą w uroczystościach rocznicowych i patriotycznych godnie reprezentując biało-czerwona banderę na morzach i oceanach świata.
Po remoncie, dzięki wykonanym pracom, ORP Wodnik zyskał nowe możliwości. ORP Wodnik uzyskał zdolność uzupełniania ładunków płynnych i stałych w morzu (RAS) oraz transportu dodatkowych ładunków. Naprawa okrętu daje perspektywę dalszego pływania i realizacji zadań na rzecz szkolenia i doskonalenia umiejętności przyszłych adeptów sztuki wojenno-morskiej, w lepszych warunkach służby i na nowoczesnym sprzęcie. Wymieniono lub zmodernizowano większość mechanizmów okrętowych. Przeprowadzono naprawę i częściową wymianę włazów, luków i iluminatorów okrętowych. Okręt został wyposażony w nowe urządzenia nawigacyjne, znacznie poprawiono wygląd i funkcjonalność pomieszczeń sanitarnych i gospodarczych, przystosowując je do współczesnych standardów w zakresie bytowania i funkcjonowania załogi. Główne Stanowisko Dowodzenia zyskało nowoczesne konsole, poprawiono widzialność i komfort pracy służby wachtowej poprzez zwiększenie możliwości obserwacji. Wyposażenie okrętu w nowoczesne urządzenia oraz miniaturyzacja elementów dotychczasowego wyposażenia pozwala zapomnieć o dacie wejścia do służby ORP Wodnik. Teraz okręt spełnia współczesne wymagania zarówno w zakresie komfortu służby, jak i warunków do szkolenia i bezpiecznego pływania.
[URIS id=14484]
Źródło: PAP