„Jesteśmy gospodarzem niemal 700 hektarowego obszaru. To co wyróżnia nas nie tylko w Polsce, ale również w skali europejskiej, to bardzo dobre skomunikowanie drogowe i kolejowe oraz wciąż jeszcze dostępne tereny inwestycyjne, położone w sąsiedztwie głębokowodnej infrastruktury. Prowadzimy intensywne prace mające na celu udostępnienie pozostałej jeszcze powierzchni pod inwestycje. Porządkujemy przestrzeń, utwardzamy place i budujemy coraz nowocześniejszą infrastrukturę, by maksymalnie przyśpieszyć rozwój nowego biznesu , ale także umożliwić obecnym operatorom osiąganie coraz lepszych wyników. W połowie tego roku zakończymy współfinansowane z środków CEF przedsięwzięcia czyli pogłębienie toru wodnego w Porcie Wewnętrznym, modernizację nabrzeży o łącznej długości ponad 5 km, oraz rozbudowę i modernizację sieci drogowo-kolejowej w Porcie Zewnętrznym, której celem jest polepszenie dostępu do portu od strony lądu. Kolejna umowa z DCT Gdańsk jak i inne zawarte w 2020 roku, są potwierdzeniem tego, że potencjał naszego portu nie jest jeszcze w pełni wykorzystany, a wyniki przeładunkowe na poziomie około 50 mln ton rocznie, to tylko etap pośredni w tym, co Gdańsk będzie znaczyć dla polskiej gospodarki oraz rynków sąsiednich z tej części Europy” – mówi Bartosz Bloch – Menedżer ds. Rozwoju Biznesu w Porcie Gdańsk.
Fot. Port Gdańsk
DCT Gdańsk to największy terminal głębinowy w regionie Morza Bałtyckiego i jedyny obiekt, do którego bezpośrednio zawijają statki z Dalekiego Wschodu. Terminal posiada głębokowodne nabrzeże o długości 1,3 km, obsługiwane przez 14 suwnic nabrzeżowych STS i obsługuje rocznie ponad 620 statków (w tym 100 największych kontenerowców świata). Rozpoczął działalność w 2007 roku, a w 2019 przekroczył 2 mln TEU przeładunków. Obecność DCT w gdańskim porcie przyczyniła się do rozwoju gospodarczego regionu, tworząc tysiące nowych miejsc pracy zarówno bezpośrednio, jak i na zapleczu – w dobrze prosperujących przedsiębiorstwach intermodalnych, logistycznych i usługowych. Dzięki skali terminalu powstają nowe szlaki logistyczne nie tylko w Polsce, ale także transgraniczne do krajów sąsiednich, a wielomilionowe inwestycje infrastrukturalne, które Port Gdańsk realizuje ze środków unijnych, zapewniają że terminal DCT Gdańsk, jak również inni najemcy portu, są nadal bardzo dobrze połączeni drogowo i kolejowo z Polską i kluczowymi rynkami Europy Środkowej.
„Cztery lata temu oddaliśmy do użytku drugie głębokowodne nabrzeże T2, o długości 650 m. Zostało wyposażone w 8 nowoczesnych, największych na Bałtyku, suwnic nabrzeżowych STS, umożliwiających obsługę statków o pojemności ponad 24 tys. TEU. Nasz potencjał przeładunkowy podwoił się z 1,5 do 3 mln TEU rocznie, co potwierdziło naszą pozycję największego terminalu kontenerowym na Morzu Bałtyckim. Teren objęty najnowszą umową, umożliwi nam odsunięcie od nabrzeży procesów, które nie muszą być wykonywane tak blisko burty, ale też pozwoli nam poszerzyć portfel usług. Dzięki temu nie tylko zwiększymy naszą przepustowość, ale również zwiększymy naszą atrakcyjność dla klientów” – wyjaśnia Laurent Spiessens, zastępca dyrektora generalnego DCT Gdańsk S.A.
Umowa 30-to letnia z DCT Gdańsk, została podpisana 18 grudnia 2020. To kolejna działka inwestycyjna, jaką od Portu Gdańsk wynajął terminal DCT – w sumie jest to ok. 95 ha. Na terenie Portu Gdańsk wciąż dostępne są tereny pod inwestycje, o łącznej powierzchni ponad. 70 ha. W tym bardzo atrakcyjny teren z bezpośrednim dostępem do już istniejącego pirsu głębokowodnego. To ostatnia taka okazja w polskich portach.
Źródło: Port Gdańsk