„Nieodpowiedni manewr zbiegł się w czasie z burzą piaskową i silnym wiatrem (…), co doprowadziło do utraty widoczności i utknięcia statku na mieliźnie, choć czynniki pogodowe nie były w pełni odpowiedzialne za wypadek” – poinformowali.
Kontenerowiec Ever Given osiadł na mieliźnie na Kanale Sueskim 23 marca. Po niecałym tygodniu, 29 marca, na jego pokład weszli śledczy, aby zbadać przyczynę wypadku i ocenić, czy jednostka nie ma żadnych uszkodzeń. Łącznie na Kanale zablokowane zostały 422 statki, w tym kontenerowce.
Władze Egiptu zapowiedziały, że kraj może się domagać około 1 miliarda dolarów odszkodowania za straty poniesione z powodu zablokowania szlaku.
Szef Zarządu Kanału Sueskiego Osama Rabie powiedział agencji Nova, że Egipt będzie miał dwa nowe holowniki – jeden w tym miesiącu, a drugi w sierpniu. Planowany też jest zakup największej pogłębiarki na Bliskim Wschodzie i kolejnych pięciu chińskich holowników.
Przez Kanał Sueski przepływa około 15 proc. światowego handlu, dla Egiptu szlak jest ważnym źródłem dochodów, z powodu jego zamknięcia kraj tracił 15 mln dolarów dziennie.
Źródło: PAP