Podczas trwających kilka dni testów morskich SAT (ang. Sea Acceptance Test) zostaną sprawdzone systemy i urządzenia okrętowe jednostki, wynikające z umowy oraz wymogów klasyfikatora jakim jest Polski Rejestr Statków, w szczególności systemy łączności oraz systemy napędowe i manewrowe wraz z uciągiem na palu.
W maju jednostka ma przejść próby zdawczo-odbiorcze.
Po zakończeniu wszystkich formalności, w drugiej połowie maja br. H-13 Przemko wejdzie w skład 12. Dywizjonu Trałowców i razem z H-11 Bolko oraz H-12 Semko będzie pełnił służbę w świnoujskiej 8. Flotylli Obrony Wybrzeża.
H-13 Przemko jest ostatnim z serii sześciu holowników budowanych dla Marynarki Wojennej RP na mocy kontraktu podpisanego z Inspektoratem Uzbrojenia w czerwcu 2017 roku. Pięć jednostek pomocniczych z zakontraktowanych sześciu – H-12 Semko, H-11 Bolko, H-1 Gniewko, H-2 Mieszko i H-3 Leszko zostały już przekazane Zamawiającemu.
Holowniki projektu B860 przeznaczone są zarówno do wykonywania zadań wsparcia logistycznego na morzu i w portach, jak również do działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparciem akcji ratowniczych, transportu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń oraz podejmowania z wody materiałów niebezpiecznych. Klasa lodowa holowników pozwoli na ich eksploatację w ciężkich warunkach lodowych w asyście lodołamaczy. Jednostki posiadają możliwość transportu na pokładzie otwartym ładunków drobnicowych o łącznej masie do 4,0 t. Do prac holowniczych jednostka jest wyposażona w windy holownicze o uciągu do 35 t.
Źródło: Stocznia Remontowa Shipbuilding