Rosjanie oferują okręty podwodne Filipinom

11 sierpnia media filipińskie, w oparciu o wypowiedzi przedstawicieli Departamentu Obrony tego kraju, poinformowały, że Rosjanie przedstawili kompleksową ofertę sprzedaży do tego kraju okrętów podwodnych.
Władze w Manili są zainteresowane zakupem do trzech okrętów podwodnych, które byłyby pierwszymi jednostkami tej klasy w historii Marynarki Wojennej tego kraju. Ze względu na koszty, które obok okrętów moją objąć także wsparcie szkolno-logistyczne oraz budowę całego zaplecza na miejscu, Filipińczycy będą musieli oprzeć się na pomocy finansowej z zewnątrz. W tym przypadku, obecnie, pomocną dłoń wyciągają właśnie Rosjanie. Oferta Moskwy, podparta pomocą rządu w Moskwie, obejmuje okręty 636.1, które w ostatnich latach dostarczono do Wietnamu. Ważnym elementem jest pakiet finansowy – Rosjanie oferują atrakcyjny kredyt rządowy, który byłby niżej oprocentowany niż kredyty komercyjne.
Zobacz też: Francuska współpraca przemysłowa w kraju użytkownika. Czy to właściwy przykład dla Polski?
Poza Rosją Filipiny oczekują ofert ze strony innych państw, które posiadają na swoim terytorium producentów konwencjonalnych okrętów podwodnych. Według planów wybór dostawcy oraz podpisanie kontraktu może nastąpić do końca 2019 roku. Nowe okręty podwodne mają stanowić ważny element sił morskich, które w ostatnich latach otrzymały używane okręty patrolowe typu Hamilton, a w Republice Korei są budowane dwie fregaty rakietowe.
Źródło: Zespół Badan i Analiz Militarnych.
Marynarka wojenna – więcej wiadomości na ten temat znajdziesz tutaj.
-
Uber Boat uruchamia elektryczną przeprawę promową na Tamizie

Na Tamizie rozpoczął się nowy etap w komunikacji rzecznej dzięki wprowadzeniu Orbit Clipper – pierwszego w Wielkiej Brytanii w pełni elektrycznego promu pasażerskiego. Jednostka, należąca do operatora Uber Boat by Thames Clippers, rozpoczęła przewozy pasażerskie 5 grudnia, kursując między Canary Wharf a Rotherhithe jako element londyńskiego systemu river bus.
W artykule
Nowy prom Orbit Clipper
Wprowadzenie Orbit Clipper na wschodnim odcinku Tamizy realizuje zapowiedzi operatora sprzed około czterech–pięciu lat dotyczące modernizacji floty i przejścia na bardziej ekologiczne rozwiązania. 5 grudnia 2025 r. jednostka wykonała pierwszy rejs z pasażerami, a obecnie kursuje równolegle z dotychczasowym dieslowskim promem Twinstar, zapewniając ciągłość usługi.

Fot. @MayorofLondon/X Pełne, wyłączne obsługiwanie trasy przez Orbit Clipper planowane jest stopniowo, z docelowym terminem na wiosnę 2026 r. Prom przystosowano do przewozu 150 pasażerów oraz do 100 rowerów. Dwukierunkowa konstrukcja (double-ended) oraz systemy automatycznego cumowania i jednoczesnego wsiadania/wysiadania po obu stronach pozwalają na szybką i sprawną obsługę nabrzeży, skracając czas postoju i poprawiając płynność ruchu na tej popularnej przeprawie.
Połączenie Canary Wharf – Rotherhithe
Orbit Clipper obsługuje kluczowe połączenie pomiędzy północnym i południowym brzegiem Tamizy, szczególnie ważne dla codziennych dojazdów do pracy. Operator zakłada, że nowa jednostka stopniowo zastąpi dotychczasowy prom, oferując wyższy komfort podróży, większą pojemność oraz znaczące ograniczenie wpływu na środowisko dzięki zerowej emisji spalin.
Budowa w Wielkiej Brytanii i wsparcie rządu
Prom Orbit Clipper zbudowano w brytyjskiej stoczni Wight Shipyard Co. Projekt współfinansowano ze środków publicznych za pośrednictwem Department for Transport oraz programu Innovate UK. Jednostka ma około 25 metrów długości i osiąga prędkość maksymalną 12 węzłów.
Nowa jednostka stanowi element szerszej strategii modernizacji floty realizowanej przez operatora, ukierunkowanej na stopniowe ograniczanie emisji generowanych przez promy na Tamizie.
Modernizacja floty i nowe otwarcie w żegludze rzecznej
Zgodnie z deklaracjami operatora, działania te mają prowadzić do znaczącej redukcji emisji. W dłuższej perspektywie zakładana jest redukcja emisji dwutlenku węgla o 50 proc. do 2035 roku oraz osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku. Równolegle analizowane są możliwości wykorzystania alternatywnych paliw, w tym wodoru oraz metanolu, w innych jednostkach floty.









