Rosjanie ofe­rują okręty pod­wodne Filipinom

11 sierp­nia media fili­piń­skie, w opar­ciu o wypo­wie­dzi przed­sta­wi­cieli Departamentu Obrony tego kraju, poin­for­mo­wały, że Rosjanie przed­sta­wili kom­plek­sową ofertę sprze­daży do tego kraju okrę­tów pod­wod­nych.

Władze w Manili są zain­te­re­so­wane zaku­pem do trzech okrę­tów pod­wod­nych, które byłyby pierw­szymi jed­nost­kami tej klasy w histo­rii Marynarki Wojennej tego kraju. Ze względu na koszty, które obok okrę­tów moją objąć także wspar­cie szkolno-logi­styczne oraz budowę całego zaple­cza na miej­scu, Filipińczycy będą musieli oprzeć się na pomocy finan­so­wej z zewnątrz. W tym przy­padku, obec­nie, pomocną dłoń wycią­gają wła­śnie Rosjanie. Oferta Moskwy, pod­parta pomocą rządu w Moskwie, obej­muje okręty 636.1, które w ostat­nich latach dostar­czono do Wietnamu. Ważnym ele­men­tem jest pakiet finan­sowy – Rosjanie ofe­rują atrak­cyjny kre­dyt rzą­dowy, który byłby niżej opro­cen­to­wany niż kre­dyty komer­cyjne.

Zobacz też: Francuska współpraca przemysłowa w kraju użytkownika. Czy to właściwy przykład dla Polski?

Poza Rosją Filipiny ocze­kują ofert ze strony innych państw, które posia­dają na swoim tery­to­rium pro­du­cen­tów kon­wen­cjo­nal­nych okrę­tów pod­wod­nych. Według pla­nów wybór dostawcy oraz pod­pi­sa­nie kon­traktu może nastą­pić do końca 2019 roku. Nowe okręty pod­wodne mają sta­no­wić ważny ele­ment sił mor­skich, które w ostat­nich latach otrzy­mały uży­wane okręty patro­lowe typu Hamilton, a w Republice Korei są budo­wane dwie fre­gaty rakie­towe.

Źródło: Zespół Badan i Analiz Militarnych.

Marynarka wojenna – więcej wiadomości na ten temat znajdziesz tutaj.

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Uber Boat uruchamia elektryczną przeprawę promową na Tamizie

    Uber Boat uruchamia elektryczną przeprawę promową na Tamizie

    Na Tamizie rozpoczął się nowy etap w komunikacji rzecznej dzięki wprowadzeniu Orbit Clipper – pierwszego w Wielkiej Brytanii w pełni elektrycznego promu pasażerskiego. Jednostka, należąca do operatora Uber Boat by Thames Clippers, rozpoczęła przewozy pasażerskie 5 grudnia, kursując między Canary Wharf a Rotherhithe jako element londyńskiego systemu river bus.

    Nowy prom Orbit Clipper

    Wprowadzenie Orbit Clipper na wschodnim odcinku Tamizy realizuje zapowiedzi operatora sprzed około czterech–pięciu lat dotyczące modernizacji floty i przejścia na bardziej ekologiczne rozwiązania. 5 grudnia 2025 r. jednostka wykonała pierwszy rejs z pasażerami, a obecnie kursuje równolegle z dotychczasowym dieslowskim promem Twinstar, zapewniając ciągłość usługi.

    Uber Boat uruchamia elektryczną przeprawę promową na Tamizie / Portal Stoczniowy
    Fot. @MayorofLondon/X

    Pełne, wyłączne obsługiwanie trasy przez Orbit Clipper planowane jest stopniowo, z docelowym terminem na wiosnę 2026 r. Prom przystosowano do przewozu 150 pasażerów oraz do 100 rowerów. Dwukierunkowa konstrukcja (double-ended) oraz systemy automatycznego cumowania i jednoczesnego wsiadania/wysiadania po obu stronach pozwalają na szybką i sprawną obsługę nabrzeży, skracając czas postoju i poprawiając płynność ruchu na tej popularnej przeprawie.

    Połączenie Canary Wharf – Rotherhithe

    Orbit Clipper obsługuje kluczowe połączenie pomiędzy północnym i południowym brzegiem Tamizy, szczególnie ważne dla codziennych dojazdów do pracy. Operator zakłada, że nowa jednostka stopniowo zastąpi dotychczasowy prom, oferując wyższy komfort podróży, większą pojemność oraz znaczące ograniczenie wpływu na środowisko dzięki zerowej emisji spalin.

    Budowa w Wielkiej Brytanii i wsparcie rządu

    Prom Orbit Clipper zbudowano w brytyjskiej stoczni Wight Shipyard Co. Projekt współfinansowano ze środków publicznych za pośrednictwem Department for Transport oraz programu Innovate UK. Jednostka ma około 25 metrów długości i osiąga prędkość maksymalną 12 węzłów.

    Nowa jednostka stanowi element szerszej strategii modernizacji floty realizowanej przez operatora, ukierunkowanej na stopniowe ograniczanie emisji generowanych przez promy na Tamizie.

    Modernizacja floty i nowe otwarcie w żegludze rzecznej

    Zgodnie z deklaracjami operatora, działania te mają prowadzić do znaczącej redukcji emisji. W dłuższej perspektywie zakładana jest redukcja emisji dwutlenku węgla50 proc. do 2035 roku oraz osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku. Równolegle analizowane są możliwości wykorzystania alternatywnych paliw, w tym wodoru oraz metanolu, w innych jednostkach floty.