„Podpisujemy umowę na dalbowiska, czyli siedem miejsc postojowych, które mają służyć przede wszystkim lodołamaczom w czasie akcji lodołamania. W zależności od tego, jak daleko będzie sięgała stała pokrywa lodowa, czołówka lodołamaczy posuwa się w górę rzeki, lodołamacze liniowe pilnują, żeby ten łamany przez czołówkę lód się nie zatrzymał (…). Żeby załogi czuły się bezpiecznie, stworzone zostanie takie miejsce”- powiedział w poniedziałek wiceprezes Wód Polskich Krzysztof Woś.
Jak dodał, miejsca postojowe będą ogólnodostępne dla wszystkich jednostek poruszających się Odrzańską Drogą Wodną. Dalby przystosowane są do tego, by zatrzymywały się tu zarówno duże, jak i mniejsze jednostki pływające.
„Jak ważne jest to dla naszego bezpieczeństwa, mogliśmy się przekonać podczas ostatniej zimy, kiedy lodołamacze, można powiedzieć, uratowały całą sytuację, kiedy ta praca wykonana głównie na dolnej Odrze pozwoliła uniknąć sytuacji mocno kryzysowych” – wskazał wojewoda zachodniopomorski Zbigniew Bogucki.
Zaznaczył, że choć zimy są w regionie czasami bardzo łagodne, „przychodzą momenty, w których lodołamacze i infrastruktura są niezmiernie potrzebne”.
„To inwestycja, która jest dla nas niezwykle ważna. Jest elementem, który pozwoli na zrealizowanie wszystkich inwestycji, które lada dzień nastąpią, a więc przebudowa mostu w Kostrzynie (nad Odrą) i mostu w Podjuchach, udrożniając w stu procentach korytarz wodny, łączący Bałtyk z Morzem Północnym” – mówił sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Jak wskazał, oznakowanie szlaku żeglownego i budowa dalbowisk są konieczne, aby można było żeglować tą drogą. „To będzie dopełnieniem całego procesu związanego z użeglownieniem Odry, na razie na tym pierwszym odcinku, choć inwestycja jest realizowana aż do Nysy Łużyckiej”.
Stanowiska postojowe (dalbowiska) – jak przekazały Wody Polskie – umożliwią postój lodołamaczy na rzece, przez co nie będzie konieczny powrót jednostek do bazy np. w nocy lub w przypadku niesprzyjających warunków atmosferycznych. Akcje mają być dzięki temu prowadzone sprawniej.
Dalbowiska posłużą też do awaryjnego cumowania innych jednostek, co ma zwiększyć bezpieczeństwo na Odrze – możliwy będzie postój jednostek pływających na drodze wodnej np. w przypadku wystąpienia złych warunków nawigacyjnych.
Większość miejsc postojowych – podano – zostanie wyposażona w awaryjne kładki łączące linię dalb z brzegiem lub ostrogą. Będą one wykorzystywane jedynie w celu ewentualnej awaryjnej potrzeby zejścia na ląd, wynikającej np. z uszkodzenia jednostki.
Miejsca postojowe powstaną na terenie dwóch województw. W Zachodniopomorskiem w Szczecinie (na wysokości ul. Kolumba), w Osinowie Dolnym oraz w Zatoni Dolnej. W województwie lubuskim będą cztery „parkingi”: w Ługach Górzyckie, Pławidle, Kunicach i Białej Górze.
Inwestycja będzie kosztować ok. 16,5 mln zł. Jest realizowana w ramach rządowego Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły przy wsparciu środkami m.in. Międzynarodowego Banku Odbudowy i Rozwoju (Bank Światowy) oraz Banku Rozwoju Rady Europy, przy udziale środków Wód Polskich i budżetu państwa.
Głównym wykonawcą jest firma AARSLEFF Sp. z o.o. Prace mają potrwać do listopada 2022 r.
Autor: Elżbieta Bielecka/PAP