2 sierpnia do Świnoujścia zawinął po raz drugi w tym roku gazowiec LNG Gaslog Windsor z dostawą LNG z USA. Jest to 136. dostawa w historii terminala oraz 23. w bieżącym roku.
GasLog Windsor dostarczył około 165 000 m3 LNG, czyli około 75 000 ton LNG lub po regazyfikacji 95 mln m3 gazu ziemnego. Dla tej jednostki sierpniowy pobyt w Świnoujściu jest drugą wizytą w tym terminalu w jego historii. Poprzednim razem, 25 czerwca statek ten przywiózł ladunek gazu nabytego w trybie SPOT w USA. Tym razem dostawa była realizacją kontraktu średnioterminowego zawartego z Centrica plc. w 21.11.2017 roku na okres 5 lat. Umowa opiewa na 9 dostaw realizowanych do 2023 roku z USA do Świnoujścia.
Kontrakt ten był elementem realizacji strategii PGNiG w zakresie zapewnienia niezawodnych i zdywersyfikowanych dostaw gazu dla Polski oraz rosnących możliwości handlowych na rynku europejskim. Był to również pierwszy średnioterminowy kontrakt na LNG z USA w Europie Środkowo-Wschodniej. Mimo stosunkowo niewielkiego wolumenu dostaw oraz długiego czasu ich realizacji, kontrakt ten był ważny ze względu na nabycie doświadczeń w aspekcie dostaw realizowanych w trybie średnioterminowym.
Centrica plc jest międzynarodową firmą energetyczno-usługową działającą w oparciu o dwa globalne oddziały Centrica Consumer i Centrica Business, które koncentrują się odpowiednio na klientach indywidualnych i biznesowych. Obszary, na których koncentruje się Centrica w celu rozwoju, to dostawy i usługi energetyczne, Connected Home, Distributed Energy & Power oraz Energy Marketing & Trading.
Centrica rozwija nowe i innowacyjne produkty i usługi dla klientów na całym świecie i dostarcza energię do ponad 27 milionów klientów głównie w Wielkiej Brytanii, Irlandii i Ameryce Północnej poprzez silne marki, takie jak British Gas, Hive, Direct Energy i Bord Gáis Energy, wspierane przez około 12 000 inżynierów i techników. W ramach działalności firmy Centrica związanej z marketingiem i handlem energią, Centrica LNG Company Ltd zajmuje się hurtowym handlem i dostawami LNG na całym świecie.
GasLog Windsor przywiózł swój ładunek z terminala Cove Point w Marylandzie, nad Zatoką Chesapeake. Dostawa była zrealizowana w formule rozliczeniowej dotyczącej załadunku, transportu i wyładunku, określającej moment zmiany odpowiedzialności za ładunek oraz zmiany właściciela nazwanej Delivery Ex Ship (DES).
W trybie DES (Incoterms 2000): towar uważa się za dostarczony w momencie postawienia do dyspozycji odbiorcy na statku we wskazanym porcie przeznaczenia. Sprzedający jest zobowiązany ponieść wszystkie koszty do tego momentu, ponosi również ryzyko uszkodzenia lub utraty towarów podczas transportu do portu przeznaczenia. Sprzedający jest zobowiązany do odprawy celnej eksportowej. Koszt oraz ryzyko rozładunku są po stronie kupującego. W formule tej możliwe jest uzyskanie przez kupującego prawa do reeksportu ładunku.
Autor: Tomasz Witkiewicz