Kontenerowiec Ever Given, który na sześć dni w marcu spowodował całkowitą blokadę Kanału Sueskiego, rozpoczął w piątek przeprawę przez egipski kanał realizując drogę powrotną. To pierwszy powrotny rejs jednostki. Niestety nie wiadomo, ile kosztowała marcowa blokada szlaku handlowego.
23 marca Ever Given całkowicie zablokował Kanał Sueski. Blokada najważniejszej drogi morskiej pomiędzy Europą a Azją spowodowała unieruchomienie ponad 400 statków, zanim sześć dni później, mogły one popłynąć dalej.
W piątek, kontenerowiec Ever Given zakończył sukcesem przejście przez Kanał Sueski, któremu przyglądały się media całego świata. Przypomnijmy, że pływający pod panamską banderą, obsługiwany przez tajwańską firmę Evergreen Marine Corp., w dniu 23 marca br. zaklinował się na ważnej drodze morskiej, powodując tym samym poważne w skutkach zakłócenia w globalnym ruchu morskim.
Chociaż był to 22 rejs kontenerowca Ever Given przez Kanał Sueski, a statek podobno funkcjonuje normalnie po uwolnieniu go z murów kanału w marcu, władze Kanału Sueskiego postanowiły jednak podjąć dodatkowe środki ostrożności podczas jego drogi powrotnej. Szef władz kanału, generał porucznik Osama Rabie, polecił podjęcie środków, które zapewniły bezpieczną przeprawę jednostki. SCA poinformowało, że grupa starszych przewodników władz, którzy są znani ze swojego doświadczenia i kompetencji, została przydzielona do Ever Given na czas tranzytu i przydzieliła dwa holowniki, Mosaed 1 i Mosaed 2, aby towarzyszyły statkowi podczas jego przeprawy przez kanał.
Ever Given płynął standardowo jako część jednego z południowych konwojów tranzytowych przez kanał. Łącznie, w piątek przez kanał przechodziło 36 statków na południe, a kolejnych 26 na północ.
Z nim Ever Given przystąpił do drogi powrotnej przez Kanał Sueski został poddany czyszczeniu dna, badaniu nurkowemu oraz inspekcji przeprowadzonej przez towarzystwo klasyfikacyjne statku w celu ustalenia wszelkich ewentualnych uszkodzeń dziobu lub kadłuba powstałych w wyniku wejścia na mieliznę. Według doniesień statek płynie bez ładunków i prawdopodobnie zmierza do Singapuru.
Ze swoją ładownością 20 000 TEU, Ever Given nie jest największym kontenerowcem pływającym po kanale. Statki tej wielkości często przepływają przez Kanał Sueski. Obecnie największy ładunek kontenerowy o pojemności 21 710 TEU znajduje się na pokładzie nowego Ever Ace, który odbywa swój dziewiczy rejs do Europy. Oba kontenerowce są podobnej wielkości i mają taką samą długość, ale nowszy Ever Ace jest o około osiem stóp szerszy. Oczekuje się, że Ever Ace dotrze do południowego wejścia do Kanału Sueskiego 27 sierpnia.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.