System, który zacznie obowiązywać od 16 listopada, przewiduje, że każdy statek będzie miał przypisane miejsce w kolejce wejściowej na podstawie czasu wypłynięcia z ostatniego portu, do którego zawijał. Nowe procedury, opracowane przez Pacific Maritime Association, Pacific Merchant Shipping Association i Marine Exchange of Southern California, a także pojedyncze osoby z firm członkowskich, pozwalające na zmniejszenie prędkości doprowadzi do rozproszenia statków na morzu, co zmniejszy ilość tych na kotwicy, przed nadejściem zimowej pogody, a także obniży emisję w pobliżu lądu.
Drugą kluczową zmianą jest to, że statki będą musiały teraz czekać na wolne miejsce do cumowania dalej od wybrzeża Kalifornii niż przy obecnym systemie. Podczas oczekiwania na miejsce postoju, statki płynące ze wschodu będą musiały pozostać 150 mil na zachód od południowej Kalifornii, podczas gdy statki płynące z północy i południa muszą pozostać w odległości ponad 50 mil od Kalifornii i Meksyku. Zgodnie z normalną praktyką, statki mogą wpływać do portu w celu uzupełnienia paliwa, wymiany załogi oraz załatwienia zwykłych spraw związanych ze zwykłą eksploatacją.
„Nowy proces planu oczekiwania kontenerowców na wejście do portu, tworzy sprawiedliwy i przejrzysty system, tak aby zmniejszyć liczbę statków stojących na kotwicy w pobliżu portów Los Angeles i Long Beach”, powiedział Jim McKenna prezes Pacific Maritime Association. „Opracowana, dzięki ścisłej współpracy pomiędzy PMA, PMSA i Marine Exchange of Southern California, nowa procedura poprawi bezpieczeństwo morskie i czystość powietrza, pomagając jednocześnie zapewnić pracę portów tak wydajną, jak to tylko możliwe.”
Jedną z kluczowych motywacji do stworzenia systemu była chęć rozwiązania problemu rosnącej liczby statków, obecnie często przekraczającej 100 albo na kotwicowisku, albo oczekujących dalej w morze. Organizacje podkreśliły, że nadejście zimowej pogody w regionie oznacza konieczność zwiększenia przestrzeni między statkami i zmniejszenia liczby statków w pobliżu portów.
Celem nowego programu jest zmniejszenie liczby statków na kotwicy do poziomu od 25 do 35 jednostek. Wczoraj Marine Exchange of Southern California podała, że na kotwicowisku znajdowało się 49 statków, w tym 33 kontenerowce, a dodatkowo 52 statki w tym 46 kontenerowców, znajdowały się w morzu w dalszej odległości.
Nowy system jest również odpowiedzią zarówno na obawy o bezpieczeństwo w regionie, jak i na apele o poprawę jakości powietrza. W październiku U.S. Coast Guard, winą za wyciek ropy w zatoce, obarczyła pęknięcie rurociągu spoczywającego na dnie oceanu, który według niej został wyciągnięty z pozycji i uszkodzony przez statek wlokący kotwicę.
Obecnie kontenerowce są ustawiane w kolejce do zawinięcia, na podstawie tego, kiedy przypłyną i przekroczą punkt graniczny znajdujący się w odległości 20 mil morskich od portów. Nowy system jest dobrowolny, ale według prezesa Pacific Merchant Shipping Association, Johna McLaurina, „dostarcza pragmatyczne rozwiązanie poprzez porządek i przewidywalność, co zmniejszy liczbę statków stojących bezczynnie u wybrzeży w nadchodzących miesiącach, poprawi bezpieczeństwo oraz wesprze efektywny przepływ towarów dostarczanych w kontenerach.”
The Marine Exchange of Southern California zwrócił uwagę, że kontenerowce będą operować poza nowymi granicami znanymi jako obszar bezpieczeństwa i jakości powietrza, aby ograniczyć liczbę kontenerowców w pobliżu kompleksu portowego. Kontenerowce znajdujące się obecnie na kotwicowisku i oczekujące na morzu przed następnym poniedziałkiem pozostaną jednak na miejscu. Oczekuje się, że osiągnięcie pożądanego poziomu statków na kotwicowisku zajmie od czterech do sześciu tygodni.
Autor: The Maritime Executive/MD