W Zatoce Gwinejskiej nowy incydent

30 grudnia w rejonie Zatoki Gwinejskiej doszło do nowego ataku pirackiego. Podczas ataku zginął jeden członek załogi, a sześć osób zostało porwanych.
Atak miał miejsce na wodach terytorialnych Gwinei Równikowej, co oznacza trzeci atak w tym regionie w grudniu 2021 roku. Donosi o tym MDAT-GoG Międzynarodowe Centrum Monitorowania w Zatoce Gwinejskiej, które informuje o wejściu na pokład statku.
Międzynarodowi analitycy bezpieczeństwa Dryad Global dostarczyli dodatkowych szczegółów. Poinformowali, że atak miał miejsce na należącym do Chin statku rybackim w regionie Mbini w Gwinei Równikowej. Poinformowano, że statek znajdował się około 12 mil morskich na północny wschód od FPSO Ceibo.
Jak informuje Dryad, statek został zaatakowany nieznaną liczbą sprawców. Uważa się, że sprawcy byli uzbrojeni, a jeden członek załogi został zabity podczas ataku”. Firma donosi, że sześć osób personelu, w tym kapitan, zostało porwanych ze statku. Członkowie załogi pochodzą z Ghany i Mali.
Analitycy bezpieczeństwa ostrzegają, pomimo wzrostów wysiłków na rzecz bezpieczeństwa w regionie, piraci będą nadal atakować w wybrane statki. Niestety nadal piraci są w stanie atakować większe statki handlowe. O tym świadczy niedawny atak na należący do Greków kontenerowiec wyczarterowany przez CMA CGM.
Centrum Raportowania Piractwa IMB poinformowało, że piractwo i zbrojne napady na statki i ich załogi osiągnęły najniższy od 30 lat poziom w ciągu trzech pierwszych kwartałów 2021 roku. W raporcie podkreślono, że w Zatoce Gwinejskiej odnotowano silny spadek wszystkich form przestępczości. IMB odnotowało zaledwie 28 incydentów piractwa i zbrojnych napadów w pierwszych dziewięciu miesiącach 2021 roku, w porównaniu do 46 w tym samym okresie w 2020 roku.
Jak podano, jest to jedenasty incydent porwania w Afryce Zachodniej w 2021 roku. Większość z nich miała jednak miejsce na początku 2021 roku, przed wzmożonymi wysiłkami sił międzynarodowych w ostatnich miesiącach ubiegłego roku.
Autor: The Maritime Executive/MD

-
Norwegia: kolizja promu Ternen na wyspie Herføl

11 grudnia na wyspie Herføl w południowej Norwegii prom pasażersko-samochodowy Ternen uczestniczył w kolizji z budynkiem dawnej poczty. Jednostka należąca do operatora Norled wykonywała lokalne połączenie promowe.
W artykule
Okoliczności zdarzenia na wyspie Herføl
Jak donosi lokalna prasa, w tym gazeta Fredriksstad Blad, jednostka mierząca 29,11 metra długości i 9,1 metra szerokości – zamiast zacumować do nabrzeża – uderzyła w nieruchomy obiekt lądowy. Do kolizji doszło z powodu usterki technicznej, która uniemożliwiła załodze zatrzymanie lub zwolnienie promu, mimo podejmowanych prób. Uszkodzeniu uległy elementy konstrukcyjne budynku, w tym fragmenty ścian oraz dachu.
Zakres strat po stronie obiektu jest obecnie przedmiotem dochodzenia, a szczegóły dotyczące stanu samego promu pozostają na razie niepotwierdzone, co dodaje tajemniczości całej sprawie.
Błąd nawigacyjny i możliwa usterka techniczna
Początkowo załoga zgłosiła, że prom osiadł na mieliźnie, co w realiach archipelagu południowej Norwegii mogło wydawać się prawdopodobne. Przeprowadzona na miejscu inspekcja wykazała jednak, że doszło do kolizji z budynkiem znajdującym się na lądzie.
Według wstępnych informacji przekazywanych przez lokalne media załoga przyznała, że doszło do pomylenia obiektu z przystanią promową. Jako jedną z możliwych przyczyn zdarzenia wskazywana jest usterka techniczna, która miała uniemożliwić skuteczne wyhamowanie jednostki. Te okoliczności pozostają jednak przedmiotem dalszych ustaleń.
Na pokładzie promu znajdowało się około sześciu pasażerów oraz załoga. Wszyscy bezpiecznie zeszli na ląd.
Działania służb i dochodzenie
Norweska policja niezwłocznie rozpoczęła czynności wyjaśniające. W ramach postępowania potwierdzono, że zdarzenie miało charakter allizji, a nie wejścia jednostki na mieliznę. Analizie podlegają zarówno kwestie techniczne, jak i warunki panujące w momencie zdarzenia.
Operator Norled poinformował o wszczęciu wewnętrznego postępowania wyjaśniającego. Połączenie promowe zostało czasowo zawieszone, jednak po wstępnej ocenie sytuacji ruch przywrócono. Na obecnym etapie nie przekazano informacji o ewentualnych konsekwencjach eksploatacyjnych dla jednostki.
Prom Ternen – szerszy kontekst
Prom Ternen został zbudowany w 1970 roku i pływa pod norweską banderą. Jednostka od lat obsługuje lokalne połączenia promowe, stanowiąc element codziennej infrastruktury transportowej tego regionu.
Incydent na Herføl wpisuje się w serię zdarzeń morskich, które w ostatnich latach zwracają uwagę norweskich mediów na kwestie bezpieczeństwa żeglugi przybrzeżnej. W czerwcu 2023 roku głośnym echem odbiła się kolizja promu pasażerskiego Tyrhaug z jednostką serwisową Frøy Loke w rejonie Edøyfjord, która doprowadziła do obrażeń czterech osób i uruchomiła dyskusję na temat procedur nawigacyjnych oraz stanu technicznego jednostek operujących w norweskich fiordach.
Źródło: Norsk rikskringkasting (NRK)









