Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

„Free Ukraina 100%” – ten systemowy wpis na darmowych biletach Polferries dla ukraińskich uchodźców wzbudza wśród nich wiele pozytywnych emocji i reakcji. Komunikat jest odbierany nie tylko jako informacja o bezpłatnym transporcie, ale również jako wsparcie dla działań niepodległościowych Ukrainy.
Załoga przewoźnika wskazuje, że pasażerowie w ciepłych słowach komentują tę wzmiankę. Wpisy pod postami Polferries na różnych platformach również wyrażają poparcie dla inicjatywy darmowych przewozów. Często główne media m.in. w Polsce, Danii, Szwecji, Francji,, a nawet Iraku informowały o akcji pomocowej polskiego przewoźnika. Między innymi główne wydanie wiadomości publicznej szwedzkiej telewizji SVT wyemitowało materiał dotyczący działań armatora, o czym Polferries poinformowało na Twitterze.
BEZPŁATNY TRANSPORT OBYWATELI UKRAINY DO SZWECJI – AKTUALIZACJA
Polferries przewiozło bezpłatnie ponad 8000 obywateli Ukrainy z Polski do Szwecji. Udzielono też 100% zniżki na transport około 800 pojazdów osobowych. Nieodpłatny transport samochodów, w których przewożony jest cały, możliwy do zabrania, dobytek uchodźców to wsparcie bardzo oczekiwane przez uciekających przed wojną. Auta to często najbardziej wartościowe rzeczy jakie mogą zabrać uchodźcy. Ponadto na pokładach promów polskiego armatora dostarczono do potrzebujących dziesiątki ton pomocy humanitarnej, gromadzonej przez fundacje, organizacje charytatywne i wolontariuszy. Wszystkie podmioty prowadzące zarejestrowaną działalność dobroczynną, w celu uzyskania darmowego biletu na przewóz pomocy, proszone są o kontakt pod adresem e-mail p.franczuk@polferries.pl z podaniem kompletu informacji. O zakresie niezbędnych danych przewoźnik poinformował na Facebooku.
WSPÓŁPRACA Z ORGANIZACJAMI DOBROCZYNNYMI W SZWECJI
Fundacja Królowej Szwecji „Her Majesty Queen Silvia’s Care About the Children Foundation” otworzyła organizację pomocową „Ukraine Aid-Children in Need”. Nawiązała ona współpracę z Polferries w zakresie transportu ukraińskich uchodźców do Szwecji. Organizacja wspiera potrzebujących, zapewniając mi.in. transport autokarowy oraz realizując inne potrzeby osób uciekających przed wojną.
Polski armator w ramach współpracy i podtrzymując dotychczasowe działania, zaoferował nieodpłatny bilet obywatelom Ukrainy. W ramach działalności dobroczynnej już 3 autobusy zostały wysłane ze Szwecji na granicę polsko-ukraińską, skąd dziesiątki osób uzyskały bezpośredni transport na promy Polferries. Docelowo dotarły do Skandynawii.
Przewoźnik zwolnił także z kosztów przejazdu promem pochodzącą z Charkowa grupę niepełnosprawnych dzieci z rodzinami – łącznie 43 osoby. Autokar dopłynął na pokładzie promu Polferries do Ystad, a w konsekwencji dotarł do Malmo, gdzie potrzebującymi zaopiekowali się lokalni wolontariusze. Polferries informuje o stałym kontakcie z organizacjami polonijnymi i licznymi aktywistami działającymi regionalnie i ogólnokrajowo. Każdego dnia w Terminalu Promowym w Nynashamn i Ystad, pracowników Polferries wspierają wolontariusze kierujący przybyłych uchodźców do odpowiednich punktów pomocowych na terenie Szwecji.
ZMIANY W ROZKŁADZIE KURSOWANIA PROMÓW
Ze względu na przedłużający się postój stoczniowy, promy będą kursować według poniższego harmonogramu:
W dniu 04 kwietnia 2022 roku prom BALTIVIA wejdzie do portu w Świnoujściu o godz. 06:15, następnie wyjdzie ze Świnoujścia w rozkładzie promu MAZOVIA o godz. 22.30.
Prom CRACOVIA wyjdzie z portu w Świnoujściu w dniu 04 kwietnia 2022 o godz. 12.30 według swojego rozkładu.
Przewidywany termin wejścia do eksploatacji promu MAZOVIA to 07 kwietnia 2022 – wyjście ze Świnoujścia do Ystad o godz. 22.30.
Dnia 08 kwietnia 2022 prom BALTIVIA wejdzie w swój rozkład i wyjdzie ze Świnoujścia do Ystad o godz. 01.15.
W maju prom MAZOVIA zostanie poddany pracom remontowym. O jego wyłączeniu z eksploatacji i zmianach w rozkładzie przewoźnik poinformuje w kolejnych komunikatach.
Źródło: Polferries


Brytyjska grupa lotniskowcowa HMS Prince of Wales osiągnęła pełną gotowość operacyjną po intensywnych działaniach szkoleniowych na Morzu Śródziemnym. Podczas ćwiczenia NATO Falcon Strike zwiększono liczbę myśliwców F-35B na pokładzie brytyjskiego lotniskowca, co pozwoliło na wykonanie wówczas blisko 50 lotów bojowych.
W artykule
Jak podaje portal USNI News, osiągnięcie pełnej gotowości nastąpiło po ponad półtorarocznym okresie, odkąd lotniskowiec HMS Prince of Wales (R09) przejął rolę okrętu flagowego brytyjskiej grupy lotniskowcowej.
W komunikacie podkreślono, że grupa lotniskowcowa jest obecnie w pełni przygotowana do realizacji zadań po dwutygodniowym szkoleniu na Morzu Śródziemnym. Na pokład zaokrętowano 24 myśliwce F-35B Lightning II, co stanowi największą liczbę tych maszyn na jednostce typu Queen Elizabeth.
Czytaj więcej: Grupa uderzeniowa HMS Prince of Wales na Morzu Czerwonym
Załogi ze skrzydeł lotniczych RAF-u No. 617 Squadron „Dambusters” oraz Naval Air Squadron 809 „Immortals” wykonywały loty dzienne oraz nocne, obejmując m.in. misje uderzeniowe, zadania związane ze zwalczaniem obrony przeciwlotniczej przeciwnika oraz osłonę zgrupowania okrętów.
Falcon Strike 2025 odbywał się w dniach 3–14 listopada. W szkoleniu uczestniczyły również samoloty z Włoch, Grecji, Francji oraz Stanów Zjednoczonych. Dla brytyjskiej grupy było to finalne potwierdzenie zdolności operacyjnych po ośmiomiesięcznym rozmieszczeniu, które objęło działania na akwenach zachodniej części Indo-Pacyfiku, a następnie powrót na Morze Śródziemne.
W ramach Operacji Highmast HMS Prince of Wales wspierają niszczyciel HMS Dauntless (D33), fregata HMS Richmond (F239), norweska fregata HNoMS Roald Amundsen (F311) oraz włoska ITS Luigi Rizzo (F595). Trzy pierwsze jednostki towarzyszą lotniskowcowi od początku tegorocznego rozmieszczenia. Z kolei włoska fregata dołączyła do zespołu podczas działań prowadzonych na Morzu Śródziemnym.
W trakcie ćwiczenia część okrętów czasowo oddelegowano do działań z okrętami sojuszniczymi, m.in. włoską fregatą ITS Carlo Bergamini (F590) oraz turecką TCG Heybeliada (F511).
Po zakończeniu Falcon Strike, brytyjska grupa lotniskowcowa została skierowana do udziału w kolejnym epizodzie ćwiczeń NATO – Neptune Strike 25-4. W działaniach będzie współpracować z grupą lotniskowcową włoskiej marynarki, której trzon stanowi lotniskowiec ITS Cavour (CVH550).
W komunikacie włoskiej Marina Militare podkreślono, że ćwiczenie ma zacieśnić współdziałanie i podnieść gotowość sojuszniczych grup lotniskowcowych w basenie Morza Śródziemnego.
Czytaj też: Lotniskowiec USS Harry S. Truman wraca do macierzystej bazy
W Neptune Strike uczestniczyć będą także bombowce strategiczne B-52 Stratofortress z Bomber Task Force Europe 26-1 oraz bezzałogowce NATO RQ-4D Phoenix z komponentu NISRF. Po raz pierwszy w historii tego cyklu ćwiczeń włączono bezzałogowe systemy rozpoznawcze NISRF.
Załogi lotniskowców będą realizować uderzenia na poligonach w Bułgarii, Polsce oraz Rumunii, z wykorzystaniem szerokiego spektrum wsparcia powietrznego i naziemnego.
Neptune Strike ma na celu prezentację zdolności sojuszniczych do szybkiej integracji sił morskich i lotniczych, utrzymania przewagi w domenie morskiej oraz ochrony kluczowych szlaków żeglugowych. NATO podkreśla, że ćwiczenie ma charakter obronny i jest zgodne z prawem międzynarodowym.
Analizując założenia ćwiczenia, można zauważyć, że NATO przygotowuje się do prowadzenia operacji połączonych na dużym dystansie. Zespoły nie zbliżają się do rejonu działań, lecz uruchamiają swoje zasoby kilka tysięcy kilometrów od właściwego obszaru operacyjnego i przerzucają siły drogą powietrzną. W takim ujęciu szkolenie obejmuje pełny cykl misji bojowej: długotrwały lot, tankowanie w powietrzu, wykonanie zadania i powrót na pokład lotniskowca. W ugrupowaniu prowadzącym kierunek natarcia występują bezzałogowce, natomiast zasadnicze uderzenie realizują samoloty załogowe.
Autor: Adam Woźnicki