Przegląd promowy: Budowa nowych promów dla Finnlines

W cotygodniowym przeglądzie w telegraficznym skrócie portal „PromySKAT” informuje o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in. o położeniu stępki pod budowę nowego, ekologicznego promu dla Finnlines.
W artykule
Nowy ekologiczny prom dla norweskiego armatora powstanie w Turcji
Firma Torghatten Nord zawarła umowę ze stocznią Cemre Shipyard. W ramach podpisanego kontraktu tureckie zakłady zbudują dla popularnego przewoźnika nowy zeroemisyjny prom. Będzie to 117-metrowy, dwukierunkowy statek, który zabierze na swój pokład 399 pasażerów. Jednostka będzie służyć do obsługi ruchu na trasie Bognes–Lødingen. Statek będzie rozwijał prędkość 13-14 węzłów, dzięki czemu czas przeprawy wyniesie zaledwie ok. godziny. Ładowanie akumulatorów będzie się odbywało ze źródeł energii w portach. Na statku zainstalowany zostanie także generator Diesla. W przeszłości promy dla Torghatten Nord budowane były także w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding.
Kłopotów P&O Ferries ciąg dalszy
Ciągnący się od kilku tygodni serial, którym żyj branża promowa w Wielkiej Brytanii i nie tylko, ma swój dalszy ciąg. Firma P&O Ferries może mieć wkrótce poważne problemy z uwagi na podejmowane na Wyspach decyzje. Brytyjskie władze planują utrudnić działalność przewoźnikom, którzy nie wypłacają swoim pracownikom minimalnej stawki krajowej. Operatorzy tacy będą mieli zablokowany dostęp do portów w Wielkiej Brytanii. Taka zapowiedź pojawiła się w ubiegłym tygodniu. Głównym jej adresatem jest oczywiście firma P&O Ferries, która niedawno – ze względu na cięcia kosztów – zwolniła 800 pracowników, którzy zostaną zastąpieni przez tańsze w utrzymaniu załogi. Decyzja ta wywołała oburzenie wśród związkowców oraz polityków. W tej chwili wiele serwisów oferowanych przez P&O Ferries, w tym flagowe połączenie Dover-Calais, pozostaje w zawieszeniu.
Ekologiczna rewolucja w Hurtigruten
Norweski przewoźnik Hurtigruten zapowiedział, że do 2030 r. wprowadzi do swojej floty pierwszy prom typu „zero emission”. Już w tej chwili armator ściśle współpracuje z ośrodkiem SINTEF, co ma zaowocować powstaniemprojektu idealnie skrojonego pod potrzeby przewoźnika oraz dostosowaniem przyszłych promów do warunków panujących wzdłuż norweskiego wybrzeża.
Taka nowoczesna jednostka miałaby być wykorzystywana przez Hurtigruten do obsługi codziennego serwisu obejmującego 34 porty pomiędzy Bergen a Kirkenes. Podczas podróży na tej linii pasażerowie mogą podziwiać spektakularne krajobrazy i przyjrzeć się 100 zapierającym dech w piersiach fiordom.
Hybrydowy ro-pax dla Finnlines już w budowie
Przedstawiciele Finnlines świętowali w piątek położenie stępki pod budowę nowego promu ro-pax, który w 2023 r. rozpocznie obsługę trasy pomiędzy Finlandią a Szwecją oraz Wyspami Alandzkimi. Finnsirius, bo taką nazwę otrzyma nowy ro-pax, będzie jednym z dwóch nowych hybrydowych statków, które zbudowane zostaną na potrzeby połączenia, na którym fiński przewoźnik obecny jest od 1997 r. Drugim ze statków, które będą kursować na linii Naantali-Långnäs-Kapellskär, będzie siostrzana jednostka Finncanopus.
Dzięki nowej inwestycji we flotę zwiększą się możliwości przewozowe operatora na tej trasie. Każdy z 235-metrowych statków zabierze na swój pokład 1100 pasażerów, 300 pojazdów ciężarowych oraz 200 pojazdów osobowych. Pasażerowie otrzymają do swojej dyspozycji restauracje, kawiarnie czy siłownie. Będą też mieli do wyboru więcej opcji, gdy chodzi o kabiny. Nowe promy, które powstają w ramach wartego 500 mln euro programu modernizacji floty przez Finnlines, będą gotowe już w 2023 r.
Dwa duńskie promy mają przymusowy postój
Należący do Molslinjen katamaran Express 1 został czasowo wyłączony z eksploatacji. To efekt ubiegłotygodniowego incydentu – w nocy z poniedziałku na wtorek, w wyniku silnego podmuchu wiatru, prom został zepchnięty na nabrzeże. Uderzenie spowodowało powstanie rozcięcia w poszyciu o długości 1 m. Jednostka przechodzi prace naprawcze w stoczni Orskov.
Na trasie Rønne-Ystad kursują zaś promy zastępcze – Max, Hammershus oraz Povl Anker. Z powodu awarii silnika od dłuższego czasu nie kursuje też prom Ærøxpressen (na co dzień obsługuje linię Rudkøbing-Marstal). Jak poinformował przewoźnik, usterka okazała się znacznie poważniejsza niż pierwotnie sądzono. Z ostatnich komunikatów wynika, że usuwanie nieprawidłowości może potrwać do 6 kwietnia.
Źródło: PromySKAT

-
Norwegia: kolizja promu Ternen na wyspie Herføl

11 grudnia na wyspie Herføl w południowej Norwegii prom pasażersko-samochodowy Ternen uczestniczył w kolizji z budynkiem dawnej poczty. Jednostka należąca do operatora Norled wykonywała lokalne połączenie promowe.
W artykule
Okoliczności zdarzenia na wyspie Herføl
Jak donosi lokalna prasa, w tym gazeta Fredriksstad Blad, jednostka mierząca 29,11 metra długości i 9,1 metra szerokości – zamiast zacumować do nabrzeża – uderzyła w nieruchomy obiekt lądowy. Do kolizji doszło z powodu usterki technicznej, która uniemożliwiła załodze zatrzymanie lub zwolnienie promu, mimo podejmowanych prób. Uszkodzeniu uległy elementy konstrukcyjne budynku, w tym fragmenty ścian oraz dachu.
Zakres strat po stronie obiektu jest obecnie przedmiotem dochodzenia, a szczegóły dotyczące stanu samego promu pozostają na razie niepotwierdzone, co dodaje tajemniczości całej sprawie.
Błąd nawigacyjny i możliwa usterka techniczna
Początkowo załoga zgłosiła, że prom osiadł na mieliźnie, co w realiach archipelagu południowej Norwegii mogło wydawać się prawdopodobne. Przeprowadzona na miejscu inspekcja wykazała jednak, że doszło do kolizji z budynkiem znajdującym się na lądzie.
Według wstępnych informacji przekazywanych przez lokalne media załoga przyznała, że doszło do pomylenia obiektu z przystanią promową. Jako jedną z możliwych przyczyn zdarzenia wskazywana jest usterka techniczna, która miała uniemożliwić skuteczne wyhamowanie jednostki. Te okoliczności pozostają jednak przedmiotem dalszych ustaleń.
Na pokładzie promu znajdowało się około sześciu pasażerów oraz załoga. Wszyscy bezpiecznie zeszli na ląd.
Działania służb i dochodzenie
Norweska policja niezwłocznie rozpoczęła czynności wyjaśniające. W ramach postępowania potwierdzono, że zdarzenie miało charakter allizji, a nie wejścia jednostki na mieliznę. Analizie podlegają zarówno kwestie techniczne, jak i warunki panujące w momencie zdarzenia.
Operator Norled poinformował o wszczęciu wewnętrznego postępowania wyjaśniającego. Połączenie promowe zostało czasowo zawieszone, jednak po wstępnej ocenie sytuacji ruch przywrócono. Na obecnym etapie nie przekazano informacji o ewentualnych konsekwencjach eksploatacyjnych dla jednostki.
Prom Ternen – szerszy kontekst
Prom Ternen został zbudowany w 1970 roku i pływa pod norweską banderą. Jednostka od lat obsługuje lokalne połączenia promowe, stanowiąc element codziennej infrastruktury transportowej tego regionu.
Incydent na Herføl wpisuje się w serię zdarzeń morskich, które w ostatnich latach zwracają uwagę norweskich mediów na kwestie bezpieczeństwa żeglugi przybrzeżnej. W czerwcu 2023 roku głośnym echem odbiła się kolizja promu pasażerskiego Tyrhaug z jednostką serwisową Frøy Loke w rejonie Edøyfjord, która doprowadziła do obrażeń czterech osób i uruchomiła dyskusję na temat procedur nawigacyjnych oraz stanu technicznego jednostek operujących w norweskich fiordach.
Źródło: Norsk rikskringkasting (NRK)









