Ukraina oskarża Rosjan o porywanie załóg statków w Mariupolu

Z Ukrainy napływają kolejne doniesienia, jakoby Siły Rosyjskie prawdopodobnie porywają załogi statków pływających pod obcą banderą, które zostały uwięzione w portach, w tym w Mariupolu.

Rosyjskie media donoszą, że załogi zostały ewakuowane dla ich bezpieczeństwa, ponieważ w okolicach portu w Mariupolu trwają walki, podczas gdy władze ukraińskie oskarżają Siły Rosyjskie o deportacje załóg w nieznane miejsca.

Komisarz Rady Najwyższej Ukrainy ds. Praw Człowieka Ludmiła Denisowa zamieściła te oskarżenia na swoich kontach internetowych, a informacja ta została szeroko rozpowszechniona przez ukraińskie media i organizacje praw człowieka. Nie ma jednak niezależnego potwierdzenia i nie wiadomo, czy marynarze dobrowolnie opuścili swoje statki, czy też zostali usunięci siłą.

Statek, na który powołują się Ukraińcy, to masowiec, który przypłynął do Mariupola 21 lutego, na kilka dni przed rozpoczęciem inwazji. Smarta, zarejestrowana w Liberii, z załogą złożoną z obywateli Ukrainy, przypłynął z Egiptu i miał dokonać załadunku w Mariupolu, a następnie popłynąć do Turcji. Jednostka o nośności 15 968 ton, zbudowany w 2007 r. i zarządzany przez Intresco, miał podobno na pokładzie załogę składającą się z 18 Ukraińców i jednego Egipcjanina. W komunikacie napisano, że na statku przebywała również żona kapitana.

Na terenie morskiego portu handlowego w Mariupolu rosyjskie wojsko zajęło i zabrało w nieznanym kierunku członków załogi statku „Smarta”. Według wstępnych danych członkowie załogi zostali wywiezieni w kierunku okupowanego obwodu donieckiego i że od czasu usunięcia ich ze statku nie ma z nimi żadnego kontaktu. 

Komisarz Rady Najwyższej Ukrainy ds. Praw Człowieka Ludmiła Denisowa

Ewentualne potwierdzenie faktu wywiezienia załogi pochodzi z oświadczeń separatystów sprzymierzonych z Rosją.

Personel wojskowy Sił Zbrojnych Rosji i DRL pozwoli zejść na ląd, 47 członków załogi z Rosji, Azerbejdżanu, Egiptu i Ukrainy, którzy ukryli się na pokładzie statków. 

Rosyjskie media państwowe

Ukraińskie media podawały również, że Smarta znalazła się pod ostrzałem rosyjskich wojsk przed wejściem na pokład. Choć nie zostało to potwierdzone, rosyjska państwowa agencja informacyjna TASS w weekend cytowała rzecznika rosyjskiego Ministerstwa Obrony Igora Konaszenkowa, który powiedział, że okręt patrolowy Floty Czarnomorskiej Marynarki Wojennej otworzył ogień do masowca Apacz na Morzu Azowskim i uszkodził go.

Zarówno Rosjanie, jak i Ukraińcy poinformowali, że statek Azburg, pływający pod banderą Dominikany, został uszkodzony i prawdopodobnie zatopiony przy molo w Mariupolu, choć każda ze stron obwinia się nawzajem o ten incydent.

Związki zawodowe i międzynarodowe agencje pomocy humanitarnej ratują marynarzy i ich rodziny uwięzione we wschodnich regionach, podczas gdy wcześniejsze działania międzynarodowe ewakuowały członków załóg ze statków zakotwiczonych na Morzu Czarnym.

Autor: SP

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.

    Projekt LST-100 w programie LSM US Navy

    Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.

    Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.

    Rola okrętów LSM w działaniach USMC

    Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.

    Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.