Narodowe Muzeum Morskie szuka uczestników regat Operation Sail 1972 

Narodowe Muzeum Morskie (NMM) w Gdańsku przygotowuje się do upamiętnienia 50. rocznicy zwycięstwa załogi „Daru Pomorza” w regatach Operation Sail. Muzealnicy poszukują uczestników rejsu, by przeprowadzić z nimi wywiady i opublikować je w internecie.

Jak przekazali w komunikacie przedstawiciele NMM, udział „Daru Pomorza” w regatach Operation Sail w 1972 roku dla wielu był sporym zaskoczeniem, ponieważ był to pierwszy żaglowiec pochodzący z krajów bloku komunistycznego. Biała Fregata pod dowództwem kpt. ż.w. Kazimierza Jurkiewicza w czterodniowym wyścigu – od brytyjskiego Cowes nad Kanałem La Manche do duńskiego Skagen – wyprzedziła o niecałe pięć minut zachodnioniemiecki bark „Gorch Fock”.

Wśród uczestników rejsu, oprócz załogi stałej, byli studenci Wyższych Szkół Morskich w Gdyni i Szczecinie, a także dziennikarze i fotograficy. Wieść o zwycięstwie szybko dotarła do Polski. Po powrocie do portu całej załodze zgotowano niezwykle uroczyste i imponujące powitanie: kapitanowi wręczono m.in. kryształowy puchar ufundowany przez premiera. W kolejnych miesiącach członkowie załogi uhonorowani zostali odznaczeniami państwowymi, a cała załoga otrzymała nagrodę „Rejs Roku”.

Kustosz „Daru Pomorza” Arleta Gałązka

Rocznica wydarzenia sprzed pół wieku stała się pretekstem do zorganizowania spotkania z uczestnikami rejsu. Zadanie – jak podkreślają przedstawiciele NMM – może nie należeć do łatwych, bo w regatach brali udział 20-latkowie, co oznacza, że dziś są to osoby w sile wieku.

Planujemy spotkać się z nimi i nagrać rozmowy. Liczymy, że zechcą podzielić się wspomnieniami z rejsu. Chcemy dowiedzieć się, jakie emocje im towarzyszyły, jaka atmosfera panowała na pokładzie i czy po latach wciąż myślą o tej wyprawie z sentymentem.

Kustosz „Daru Pomorza” Arleta Gałązka

Wywiady z uczestnikami zostaną przeprowadzone na początku maja i w czerwcu. Efekty pracy będzie można obejrzeć na stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych Narodowego Muzeum Morskiego.

Osoby, które brały udział w regatach Operation Sail w 1972 roku, mogą się zgłaszać, wysyłając e-mail na adres: a.galazka@nmm.pl lub dzwoniąc pod nr tel. 690 232 409.

9 września, czyli w 50. rocznicę powrotu „Daru Pomorza” z regat do Gdyni, odbędzie się kameralne spotkanie z uczestnikami rejsu na pokładzie żaglowca.

„Dar Pomorza” to trójmasztowy żaglowiec zbudowany w 1909 r., od lat 30. XX w. do lat 80. służył Polskiej Marynarce Handlowej jako jednostka szkoleniowa Szkoły Morskiej w Gdyni. Obecnie statek-muzeum, cumujący przy gdyńskim Nabrzeżu Pomorskim, jest jednym z najważniejszych zabytków polskiego dziedzictwa morskiego ubiegłego wieku.

Źródło: PAP

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Druga korweta HDC-3100 w służbie filipińskiej marynarki

    Druga korweta HDC-3100 w służbie filipińskiej marynarki

    Marynarka Wojenna Filipin wcieliła do służby drugą z dwóch nowych korwet rakietowych BRPDiego Silang zbudowanych w Korei Południowej. Jednostki te stanowią wyraźny skok jakościowy zdolności bojowych filipińskiej floty, która w przyspieszonym tempie realizuje program modernizacji sił morskich w odpowiedzi na rosnącą presję Chin na Morzu Południowochińskim.

    Nowe korwety HDC-3100 dla Manili

    Południowokoreańska stocznia HD Hyundai Heavy Industries zakończyła budowę dwóch korwet rakietowych projektu HDF-3200 Hybrid dla Marynarki Wojennej Filipin. Druga jednostka, BRP Diego Silang, została wcielona do służby 2 grudnia, ponad pół roku po wejściu do linii prototypowej BRP Miguel Malvar.

    Dla filipińskiej floty są to jedne z najważniejszych okrętów bojowych pozyskanych w ostatnich dekadach. Wprowadzenie okrętów tej klasy oznacza odejście od dotychczasowej struktury sił, opartej głównie na jednostkach patrolowych i okrętach pomocniczych.

    Choć według oficjalnej klasyfikacji jednostki tego projektu zaliczane są do okrętów klasy korweta, ich rzeczywisty potencjał operacyjny oraz gabaryty lokują je na pograniczu lekkich fregat wielozadaniowych, przeznaczonych do działań na wodach otwartych.

    Przełomowe zdolności bojowe

    Nowe korwety mają przenosić zestaw uzbrojenia, w którego skład wchodzi pojedyncza armata 76 mm, 16-komorowa wyrzutnia VLS dla przeciwlotniczych pocisków MBDA VL MICA, dwie podwójne wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych LIGNex1 SSM-700K C-Star, system artyleryjski Aselsan Gökdeniz kal. 35 mm oraz dwie potrójne wyrzutnie torped ZOP K745 Blue Shark kal. 324 mm, wystrzeliwanych z wyrzutni typu SEA TLS. Uzupełnieniem jest system walki elektronicznej z wyrzutniami celów pozornych Terma C-Guard.

    Kontekst regionalny i presja Chin

    Modernizacja filipińskiej floty morskiej wpisuje się w szerszy program modernizacji sił zbrojnych, realizowany przez Manilę w odpowiedzi na dynamicznie pogarszającą się sytuację bezpieczeństwa w regionie Morza Południowochińskiego. W ostatnich latach wody te stały się areną licznych incydentów z udziałem chińskiej straży przybrzeżnej oraz formacji paramilitarnych, które regularnie podejmują działania wymierzone w filipińskie jednostki patrolowe i rybackie.

    Nowe korwety tym samym mają zapewniać Filipinom bardziej wiarygodne narzędzie reagowania na tego typu presję, zwiększając koszt potencjalnej eskalacji po stronie Pekinu. W opinii zachodnich analityków wprowadzenie do służby okrętów tej klasy oznacza, że rywalizacja morska w regionie przestaje mieć charakter jednostronny.

    Współpraca z Koreą Południową

    Kontrakt na budowę dwóch korwet o wartości około 550 mln dolarów został podpisany w 2021 roku i stanowi element szerszej współpracy przemysłowo-obronnej pomiędzy Filipinami a Koreą Południową. HD Hyundai Heavy Industries zbudowała dotychczas łącznie 10 okrętów dla filipińskiej marynarki, w tym patrolowce.

    Południowokoreański przemysł okrętowy deklaruje gotowość do dalszego rozszerzania współpracy w regionie Azji Południowo-Wschodniej, postrzegając Filipiny jako jednego z kluczowych partnerów w tym obszarze.

    Kolejne etapy modernizacji

    Wzmocnienie sił nawodnych nie wyczerpuje planów Manili. Filipiny rozwijają koncepcję obrony archipelagu, zakładającą rozbudowę systemów rakietowych, zdolności rozpoznania i dozoru morskiego oraz intensyfikację ćwiczeń z sojusznikami z regionu Indo-Pacyfiku.

    Niezależnie od rozbudowy sił nawodnych, w Manili powraca temat pozyskania okrętów podwodnych. Wśród potencjalnych oferentów wymieniany jest południowokoreański koncern Hanwha Ocean, prezentujący kompleksową propozycję obejmującą zarówno budowę jednostek, jak i zaplecze szkoleniowo-logistyczne.