Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Operacja pk. „Open Spirit 2022”

Na litewskich wodach terytorialnych dobiegła końca międzynarodowa operacja przeciwminowa pk. „Open Spirit 2022”. Łącznie 13 okrętów, 8 zespołów nurkowych podzielonych na dwie grupy, dzień i noc poszukiwały min oraz innych pozostałości po I i II wojnie światowej. Wśród nich, najnowszy polski niszczyciel min ORP Kormoran wraz z zaokrętowaną na jego pokładzie Grupą Nurków Minerów z 13. Dywizjonu Trałowców.

W ramach ćwiczenia, ORP Kormoran został przydzielony do II grupy, gdzie współpracował z zespołem okrętów przeciwminowych z Litwy, Łotwy oraz Estonii tzw. Baltronem. Pierwszą grupę natomiast stanowiły okręty wchodzące w skład Stałego Zespołu Sił Obrony Przeciwminowej NATO Grupa 1 – SNMCMG1. Działania przeciwminowe zabezpieczane były przez dodatkowo zaokrętowaną Grupę Nurków Minerów.

Przez 2 tygodnie ORP Kormoran sprawdził obszar o powierzchni ponad 20 km kwadratowych używając do tego wyłącznie technik autonomicznych tj. pojazdów AUV GAVIA oraz AUV HUGIN. Okręt operował w rejonie, gdzie wedle źródeł historycznych i materiałów przekazanych przez organizatora po wojnie znajdowały się:- sowiecka linia min składająca się z ok. 50 min nieznanego typu z 1914 roku;- niemiecka linia min „Wartburg 3” składająca się z 368 min typu EMC oraz 600 ochraniaczy pól minowych typu SPB, postawiona w 1941 roku przez okręty Preussen, Skagerrak oraz Versailles. Wiele z tych obiektów zostało w przeszłości wytrałowanych podczas powojennych operacji oczyszczania wschodnich rejonów Morza Bałtyckiego.

W trakcie trwania operacji polski okręt wykrył oraz sklasyfikował jako minopodobne 162 obiekty, z czego 18 stanowiły wózki niemieckich min kotwicznych głównie typu EMC i SPB. Do celów identyfikacji wykrytych obiektów przeprowadzono blisko 60 misji pojazdem podwodnym typu MORŚWIN. Grupa w skład której wchodziły: ORP Kormoran, LNS Jotvingis, ENS Admiral Cowan, LNS Kursis oraz LVNS Talivaldis przeszukała blisko 90 km kwadratowych, oznaczyła 349 obiektów, znalazła  również 4 miny, które zostały zneutralizowane. Pokład niszczyciela min ORP Kormoran w trakcie udziału w operacji pk. „Open Spirit 2022” odwiedził dowódca Sił Morskich Litwy Komandor Giedrius Premeneckas. Polscy marynarze zaprezentowali nowoczesny sprzęt, który wykorzystują do zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi na morskich szlakach komunikacyjnych poprzez poszukiwanie, wykrywanie i niszczenie niebezpiecznych obiektów podwodnych stanowiących powojenne pozostałości.

Open Spirit to coroczna operacja organizowana na przemian przez siły morskie Litwy, Łotwy i Estonii. Pierwsza raz została zorganizowana jeszcze pod koniec lat 90-tych. Jej głównym celem jest oczyszczanie morskich szlaków komunikacyjnych u wybrzeży państw bałtyckich z pozostałości po działaniach minowych z okresu I i II wojny światowej.

Źródło: 8. FOW

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn na półmetku. Program FSRU nabiera tempa

    Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn na półmetku. Program FSRU nabiera tempa

    Budowa lądowej części Programu FSRU przekroczyła półmetek. Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn, realizowany przez GAZ-SYSTEM ze wsparciem Krajowego Planu Odbudowy, wzmocni bezpieczeństwo energetyczne Polski i umożliwi przesył gazu z planowanego terminala FSRU w Zatoce Gdańskiej do centralnej części kraju.

    Postęp prac przy gazociągu Gdańsk–Gustorzyn

    Na lądzie trwają zaawansowane roboty budowlane przy gazociągu Gdańsk–Gustorzyn o długości około 250 kilometrów. Inwestycja składa się z trzech odcinków: Kolnik–Gdańsk (34 km), Gardeja–Kolnik (88 km) oraz Gustorzyn–Gardeja (128 km).

    Za nami niecały rok budowy gazociągów, które połączą terminal FSRU w Zatoce Gdańskiej z centrum Polski. Prace realizowane są zgodnie z harmonogramem. To strategiczne przedsięwzięcie na rzecz dywersyfikacji dostaw gazu, w 90 procentach wykonywane przez polskie firmy.

    Robert Parafianowicz, dyrektor oddziału GAZ-SYSTEM w Gdańsku

    W ramach części lądowej Programu FSRU do polskich przedsiębiorstw trafiły zamówienia na dostawy i usługi o wartości blisko 1,8 mld złotych.

    Znaczenie inwestycji dla bezpieczeństwa energetycznego

    Program FSRU to jeden z kluczowych elementów infrastruktury, który zwiększy możliwości importowe gazu ziemnego do Polski. Po uruchomieniu terminala regazyfikacyjnego w Zatoce Gdańskiej oraz połączeniu go z gazociągiem Gdańsk–Gustorzyn powstanie nowy punkt wejścia surowca do krajowego systemu przesyłowego.

    🔗 Czytaj więcej: Rekordowy przewiert pod Wisłą na trasie gazociągu Gardeja–Kolnik

    Dzięki tej inwestycji Polska uzyska dodatkowe źródło zasilania, które – obok Baltic Pipe i terminala LNG w Świnoujściu – umożliwi pełne uniezależnienie dostaw od kierunku wschodniego.

    Zaawansowany etap prac budowlanych

    Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn osiągnął półmetek realizacji. Zakończono już połowę robót liniowych, trwa rozwożenie i układanie rur, prace spawalnicze oraz ziemne. W 2025 roku na odcinku Gustorzyn–Gardeja rozpocznie się proces zwracania nieruchomości właścicielom.

    Zakończenie budowy planowane jest na IV kwartał 2026 roku. Wykonawcą robót budowlanych jest konsorcjum firm z grupy ROMGOS z Jarocina, które ma wieloletnie doświadczenie w realizacji inwestycji przesyłowych dla GAZ-SYSTEM.

    Budowa gazociągu to przedsięwzięcie wymagające dużych kompetencji technicznych i zdolności reagowania na zmieniające się warunki w terenie. Dzięki profesjonalizmowi zespołów i doświadczeniu wykonawcy inwestycja przebiega sprawnie i bez zakłóceń.

    Mirosław Papież, kierownik projektu budowy gazociągu Gustorzyn–Gardeja

    Nowoczesne technologie i kluczowe obiekty

    W ramach części lądowej Programu FSRU powstaje piętnaście obiektów naziemnych, w tym dwa o strategicznym znaczeniu dla krajowego systemu przesyłowego. W Gdańsku, na terenie Górek Zachodnich, budowany jest jeden z największych węzłów gazowych w Polsce, który umożliwi bezpieczne wprowadzenie gazu z terminala FSRU do krajowej sieci.

    Zastosowane technologie i systemy nadzoru spełniają najwyższe standardy inżynieryjne i środowiskowe, a proces realizacji inwestycji odbywa się zgodnie z uzyskanymi decyzjami administracyjnymi i harmonogramem zatwierdzonym przez inwestora.

    🔗 Czytaj też: Terminal FSRU: GAZ-SYSTEM rozpoczął prace w Zatoce Gdańskiej

    Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn to strategiczny element programu dywersyfikacji dostaw gazu do Polski. W połączeniu z planowanym terminalem FSRU w Zatoce Gdańskiej stworzy nowy filar bezpieczeństwa energetycznego kraju i umożliwi dalszy rozwój infrastruktury przesyłowej na północy.

    Budowa tej inwestycji, realizowana w większości przez polskie przedsiębiorstwa, stanowi przykład skutecznego wykorzystania środków Krajowego Planu Odbudowy w sektorze energetycznym.

    Żródło: GAZ-SYSTEM