Team Resolute wybrany jako preferowany oferent do budowy trzech zaopatrzeniowców dla Royal Navy
Opublikowane:
21 listopada, 2022
Decyzja została ogłoszona wcześniej niż się spodziewano i okazała się kontrowersyjna. Wymaga ona ostatecznej zgody ministra obrony. Konsorcjum Team Resolute, w skład, którego wchodzą BMT, Harland & Wolff oraz Navantia UK, wygrało z ofertą Team UK, w ramach programu Fleet Solid Support Ship.
Team Resolute deklaruje, że większość bloków i modułów dla okrętów zostanie zbudowana w zakładach Harland & Wolff w Belfaście i Appledore, a dodatkowe komponenty zostaną wyprodukowane w innych centrach dostaw w Methil i Arnish. Montaż końcowy wszystkich trzech jednostek zostanie wykonany w stoczni Harland & Wolff w Belfaście. Prace konstrukcyjne będą również prowadzone w stoczni Navantia w Cadiz w Hiszpanii, w ramach współpracy, która pozwala na transfer kluczowych umiejętności i technologii od tej stoczni z doświadczeniem w budowie zaopatrzeniowców. Najbardziej kontrowersyjnym aspektem tej oferty okazuje się dokładny podział prac.
Harland and Wolff będzie musiał w dużej mierze polegać na Navantii – głównym wykonawcy konsorcjum, gdyż sam dysponuje jedynie niewielką liczbą pracowników i nie ma żadnych współczesnych doświadczeń w budowie okrętów dla marynarki wojennej. Mimo to TR deklaruje budowę jednostek w znacznie większym zakresie w stoczniach Wielkiej Brytanii niż początkowo zakładano.
Kontrakt na produkcję ma zostać przyznany w pierwszym kwartale 2023 roku, pod warunkiem zakończenia etapu preferowanego oferenta i uzyskania ostatecznych zatwierdzeń. Budowa rozpocznie się w 2025 roku, a wszystkie trzy okręty wsparcia mają być operacyjne do 2032 roku.
Wartość kontraktu wynosi 1,6 mld GBP (plus koszt inflacji). Team Resolute zamierza zainwestować 77 mln GBP w infrastrukturę stoczniową w Harland & Wolff w Belfaście, aby stworzyć jedną z najbardziej zaawansowanych stoczni w Wielkiej Brytanii, co poprawi jej perspektywy dla przyszłego eksportu i krajowego przemysłu stoczniowego oraz możliwości offshore. Program stworzy 1200 miejsc pracy w brytyjskiej stoczni, około 800 dalszych miejsc pracy w brytyjskim łańcuchu dostaw, jak również nowe możliwości dla absolwentów uczelni wyższych i pracowników stoczniowych.
Projekt został opracowany przez biuro konstruktorskie BMT z siedzibą w Bath. BMT może pochwalić się niedawnymi sukcesami w pracy nad lotniskowcami typu Queen Elisabeth oraz programami tankowców typu Tide. BMT będzie odpowiedzialne za projekt okrętu przed rozpoczęciem produkcji oraz za opracowanie zintegrowanego pakietu wsparcia przez cały okres eksploatacji.
Najnowsza wersja projektu przedstawia jednostkę o długości 216 m. z trzema stanowiskami zaopatrzeniowymi, stanowiskiem kontroli operacjami zaopatrzeniowymi umieszczonym na śródokręciu i możliwością przeładunku kontenerów dziobie. Zaopatrzeniowce będą mogły osiągać prędkość 19 węzłów i będą miały 9000 m2. przestrzeni ładunkowej na magazyny. Hangary będą mogły pomieścić dwa helikoptery AW101 Merlin, jak również dodatkową przestrzeń dla UAV. Projekt został opracowany na podstawie tankowców typu Tide i prawdopodobnie przez to został uznany za lepsze rozwiązanie niż oferta Team UK proponująca zaawansowaną modyfikację ro-paxa.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.