Saab z zamówieniem na przedłużenie okresu eksploatacji szwedzkich niszczycieli min

Saab podpisał umowę z FMV na przedłużenie okresu eksploatacji dla dwóch okrętów przeciwminowych typu Koster. Wartość zamówienia wynosi 350 mln SEK. Umowa zawiera również opcje dla FMV na zamówienie dodatkowego wyposażenia dla pozostałych trzech okrętów typu Koster. Łączna wartość kontraktu wynosi 270 mln SEK.

Umowa z FMV oznacza, że Saab przedłuży okres eksploatacji (resurs) dla dwóch okrętów przeciwminowych typu Koster. Modernizacja ta dotyczy głownie wymiany systemów. Program ten obejmuje m.in. wymianę radaru nawigacyjnego oraz ulepszenie zdolności związanymi z systemami walki oraz czujnikami powierzchniowymi.

Okręty, których przeznaczeniem jest selektywne poszukiwanie i zwalczania min morskich, są ważnym potencjałem dla Szwecji w celu ochrony Morza Bałtyckiego. Kontrakt ten oznacza zapewnienie ciągłej dostępności okrętów i jest świadectwem kompetencji Saab w zakresie modyfikacji i rozwoju zdolności na istniejących platformach.

Lars Tossman, szef obszaru biznesowego Saab – Kockums.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/zabezpieczenie-infrastruktury-krytycznej-ochrona-morskich-farm-wiatrowych/

Do głównych zadań tych okrętów należy rozminowywanie, zwalczanie okrętów podwodnych oraz prowadzenie rozpoznania. Podczas prowadzenia działań przeciw okrętom podwodnym jednostki te mogą na przykład używać min, ładunków głębinowych i granatów.

Pierwotnie okręty te były oznaczone jako okręty typu Landsort, ale ponieważ w połowie okresu eksploatacji w 2009 roku i później pięć z nich przeszło modernizację, typ tych okrętów została zmieniona na Koster. Jednocześnie okrętom tym rozszerzono zdolności operacyjne w m.in. wyposażając je w zdalnie sterowane pojazdy podwodne.

Źródło: SAAB/JB

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

    Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

    Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.

    Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej

    Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.

    Kontekst incydentu

    Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.

    Deklaracje Teheranu

    Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.

    Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.


PolskiplPolskiPolski