Kolejne szczegóły dotyczące przyszłych niszczycieli BMD

23 grudnia japońskie Ministerstwo Obrony ogłosiło plan wydatków na rok 2023 w którym zawarto szczegóły przyszłych japońskich niszczycieli obrony przeciwrakietowej (BMD), znanych jako ASEV (Aegis System-Equipped Vessels).
ASEV to okręt, który ma zapewnić obronę Japonii przed zagrożeniem atakiem rakietami balistycznymi, głównie ze strony Korei Północnej i zastąpić w tej roli skasowany w 2020 roku program budowy instalacji brzegowych Aegis Ashore.
W Japonii, zwłaszcza od 2016 roku, zagrożenie rakietami balistycznymi ze strony Korei Północnej traktowane jako realny problem. Od tego czasu niszczyciele wyposażone w systemy Aegis Japońskich Morskich Sił Samoobrony (JMSDF) są rozmieszczone na Morzu Japońskim, aby być w pogotowiu w przypadku wystrzelenia rakiet balistycznych przez Koreę Północną.
MoD deklaruje potrzebę posiadania dwóch nowych okrętów ASEV, aby odciążyć posiadane niszczyciele obrony powietrznej. Nowe okręty o większych możliwościach niż istniejące niszczyciele mają być zdolne do radzenia sobie z obecnymi zagrożeniami balistycznymi, ale także do neutralizacji hipersonicznych pocisków szybujących (HGV).
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/chiny-rozpoczynaja-zakrojone-na-szeroka-skale-cwiczenia-w-ciesninie-tajwanskiej/
W tym celu okręty mają być uzbrojone w pociski SM-6. Ponadto mają przenosić rozwijaną obecnie ulepszoną wersję pocisków przeciwokrętowych typu 12. Dodatkowo okręty powinny być w stanie przyjąć przyszłe pociski, takie jak amerykański przechwytujący pocisk hipersoniczny. ASEV powinny mieć nie mniej niż 80 komór VLS – 6×8 VLS na przednim pokładzie i 4×8 nad hangarem dla helikopterów.
Wstępne informacje dotyczące ASEV to: 210 metrów długości i 40 metrów szerokości, wyporność 20 000 ton i załoga licząca około 110 osób. Komfort załogi na pokładzie będzie priorytetem, ponieważ wszyscy członkowie załogi będą mieli zapewnione osobne kabiny. Pod względem długości i wyporności ASEV odpowiada DDH typu Izumo (248 metrów długości, standardowa wyporność 19500 ton), największej jednostce w JMSDF.
Opublikowany dokument podaje docelowy termin oddania do użytku obu niszczycieli. JMDF planuje otrzymać je do FY2027, czyli między kwietniem 2027 a marcem 2028 roku. Czas ten jest niezbędny do opracowania systemu J7.B Aegis Weapon System (AWS), który będzie dostosowany do tych okrętów. Wersja J7.B to integracja radaru SPY-7 z J7 (BL9), najnowszym oprogramowaniem instalowanym obecnie przez okręty JMSDF z systemem Aegis. System J7.B został pomyślnie przetestowany w sierpniu 2022 roku przez Missile Defense Agency (MDA).
Autor: TDW

-
Chińskie kutry rybackie eskalują przemoc na Morzu Żółtym

Chińskie kutry rybackie coraz częściej odpowiadają przemocą na działania południowokoreańskiej Straży Przybrzeżnej. Na wodach Morza Żółtego rutynowe kontrole przeradzają się w niebezpieczne konfrontacje, które zaczynają przypominać działania o charakterze quasi-paramilitarnym.
W artykule
Chińskie kutry rybackie kontra Straż Przybrzeżna Korei Południowej
Z dostępnych relacji wynika, że podczas prób kontroli i wejścia na pokład chińskie załogi stosują środki mające uniemożliwić działania inspekcyjne. Na burtach montowane są metalowe kraty, sieci oraz elementy konstrukcyjne utrudniające abordaż. W przypadku przełamania zabezpieczeń dochodzi do bezpośrednich aktów przemocy, w tym użycia metalowych prętów oraz narzędzi przypominających siekiery.
Szczególne zaniepokojenie południowokoreańskich służb budzi zjawisko łączenia kilku lub kilkunastu jednostek w zwarte zespoły manewrujące jako jedna formacja. Tego typu „pływające skupiska” znacząco utrudniają manewrowanie jednostek patrolowych oraz zwiększają ryzyko kolizji. Jednocześnie pozwalają chińskim rybakom na wzajemne wsparcie w razie interwencji służb.
Korea Południowa odpowiada na nielegalne połowy na Morzu Żółtym
Seul podkreśla, że działania Straży Przybrzeżnej mają charakter egzekwowania prawa morskiego oraz ochrony zasobów naturalnych. Jednocześnie władze Korei Południowej zapowiadają utrzymanie zdecydowanej postawy wobec naruszeń, wskazując na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa funkcjonariuszom oraz kontroli sytuacji na jednym z najbardziej newralgicznych akwenów regionu.
Narastająca liczba agresywnych incydentów na Morzu Żółtym pokazuje, że problem nielegalnych połowów coraz częściej przybiera wymiar konfrontacji o charakterze quasi-paramilitarnym, co dodatkowo komplikuje sytuację bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej. Region ten staje się jednym z kluczowych punktów zapalnych dla bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej.











