Amerykanie przekażą Ukrainie pociski Sea Sparrows

W ramach najnowszego pakietu pomocowego Stany Zjednoczone wyślą na Ukraine pociski RIM-7 Sea Sparrows.

RIM-7 Sea Sparrow jest pociskiem rakietowym klasy woda-powietrze służący do zwalczania wrogich rakiet, samolotów oraz dornów. Pociski typu Sea Sparrow posiadają 4 lotki sterujące w połowie kadłuba oraz 4 lotki ogonowe umieszczone z tyłu, tuż przy dyszy silnika rakietowego.

Sea Sparrows, które mogą być wystrzeliwane z lądu lub morza, będą używane ze zmodyfikowanym przez Ukrainę systemem BUK z czasów sowieckich, podało Politico. Zastępca asystenta sekretarza obrony ds. Rosji, Ukrainy i Eurazji, Laura Cooper potwierdziła podczas piątkowego briefingu prasowego, że Ukraina otrzyma rakiety Sea Sparrows.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/kolejny-kraj-dolacza-do-grona-nabywcow-pociskow-nsm/

W przypadku obrony powietrznej nigdy nie można rozpatrywać jednego systemu w oderwaniu od reszty. Chodzi nam o stworzenie warstwowej obrony powietrznej z wieloma systemami o różnych zasięgach zastosowanymi na szerokim terytorium geograficznym chroniącym kluczowe węzły komunikacyjne na Ukrainie.

Laura Cooper, zastępca asystenta sekretarza obrony ds. Rosji, Ukrainy i Eurazji oraz członkiem Senior Executive Service

System BUK jest dobry na krótkie zasięgi, powiedziała Cooper, dodając, że ukraińska obrona używa wielu systemów, aby odeprzeć ataki rosyjskich pocisków Cruise i dronów.

Pociski Sea Sparrows są częścią ogłoszonego w piątek prezydenckiego pakietu pomocowego o wartości 2,85 mld dolarów. Departament Stanu ogłosił również 225 mln dolarów w ramach Foreign Military Financing.

Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/daewoo-zbuduje-nowy-poludniowokoreanski-dron-podwodny/

Jest to 29. pakiet pomocowy od czasu inwazji Rosji na Ukrainę. W ramach pakietu na front trafi 50 amerykańskich wozów bojowych Bradley, choć termin dostawy nie jest znany.

Pakiet obejmuje również 100 M113 amerykańskich transporterów opancerzonych, 55 wojskowych pojazdów opancerzonych o zwiększonej odporności na miny i ataki z zasadzki, 138 wielozadaniowych pojazdów kołowych o wysokiej mobilności), potocznie Humvee – samochody terenowe, 18 samobieżnych haubic i 30 lekkich haubic. Częścią pakietu jest również dodatkowa amunicja oraz więcej amunicji do systemów rakietowych High Mobility Artillery Rocket Systems (HIMARS).

Stany Zjednoczone nie podały, ile pocisków RIM-7 Sea Sparrow trafi na Ukrainę.

Źródło: news.usni.org

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

    Katamaran Cumulus  rozpoczął służbę na Bałtyku

    Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.

    Kontrakt IMGW i zakres projektu

    W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.

    Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

    Aluminiowy katamaran Cumulus w służbie na Bałtyku / Portal Stoczniowy
    Fot. Seatech Engineering

    Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.

    Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.

    Współpraca stoczni i biura projektowego

    W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.

    W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.

    Charakterystyka jednostki Cumulus

    Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.

    Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.

    Nadzór klasyfikacyjny

    Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.

    Źródło: Seatech Engineering