Przełom w śledztwie Nord Stream
![Wielka Brytania zbuduje jednostki badawcze do zwalczania zagrożeń podmorskich [ANALIZA] / Portal Stoczniowy](https://portalstoczniowy.pl/wp-content/uploads/2022/10/wybuch-gazu.gif)
Według doniesień New York Times, nowe informacje wywiadowcze sugerują, że grupa składająca się najprawdopodobniej z Ukraińców lub Rosjan zaatakowała sieć gazociągów Nord Stream we wrześniu ubiegłego roku.
Eksplozje w dwóch nitkach gazociągu Nord Stream, które łączą Rosję z Niemcami, miały miejsce w wyłącznych strefach ekonomicznych Szwecji i Danii, powodując wyciek gazu ziemnego do Morza Bałtyckiego.
Chociaż nie ma jednoznacznych dowodów na to, że prezydent Ukrainy Wołodymyr Żełeński lub inni ukraińscy urzędnicy państwowi stali za atakami, to wciąż trwa dochodzenie w sprawie. Niemcy, Dania i Szwecja prowadzą własne śledztwa, a Stany Zjednoczone i Wielka Brytania czekają na wyniki tych badań.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/us-navy-alarmuje-chinskie-kutry-rybackie-trzebia-oceany/
Stany Zjednoczone i NATO nazwały ataki na rurociągi „aktem sabotażu”, ale Moskwa obwinia Zachód. Tymczasem wysoki rangą doradca Żeleńskiego, Mychajło Podolak, podkreślił, że Kijów „absolutnie nie był zaangażowany” w te wybuchy i nie ma informacji na temat tego, kto za tym stał.
Wysoka rangą przedstawicielka MSZ Rosji, Maria Zacharowa, stwierdziła, że doniesienia medialne podkreślają potrzebę odpowiedzi na pytania Moskwy dotyczące tych wydarzeń. Oskarżyła także osoby odpowiedzialne za przecieki do mediów o chęć odwrócenia uwagi opinii publicznej i uniknięcia właściwego śledztwa.
W zeszłym miesiącu Rosja przedstawiła Radzie Bezpieczeństwa ONZ projekt rezolucji, który – jeśli zostanie przyjęty – wezwie sekretarza generalnego ONZ Antonio Guterresa do ustanowienia międzynarodowego, niezależnego śledztwa w sprawie ataku i ustalenia, kto był za niego odpowiedzialny. Dmitrij Poljański, zastępca ambasadora Rosji w ONZ, powiedział, że wtorkowe doniesienia mediów sprawiły, że inicjatywa Rosji jest „bardzo na czasie”, i dodał, że „do końca marca na pewno odbędzie się głosowanie” nad projektem rezolucji.
Należy zauważyć, że Nord Stream nie jest jedynym gazociągiem, który może stać się celem sabotażu ze strony Rosji. Istnieją również obawy, że rosyjscy agenci mogą próbować zniszczyć infrastrukturę terminala LNG w Świnoujściu, który jest kluczowy dla importu gazu ziemnego do Polski.
Dodatkowo, na dnie Morza Bałtyckiego położny jest gazociąg Baltic Pipe który również może być narażony na ataki ze strony Rosji. W związku z tym, Polska powinna zwiększyć swoje wysiłki w celu modernizacji swojej marynarki wojennej o budowę okrętów wojennych, bezzałogowych jednostek podwodnych i nawodnych, które będą dbać o bezpieczeństwo energetyczne naszego kraju. Jest to kluczowe dla zapewnienia stabilności, bezpieczeństwa i niezależności kraju w zakresie dostaw energii.
Autor: JB

Aluminiowy katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.
W artykule
Kontrakt IMGW i zakres projektu
W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.
Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

Fot. Seatech Engineering Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.
Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.
Współpraca stoczni i biura projektowego
W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.
W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.
Charakterystyka jednostki Cumulus
Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.
Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.
Nadzór klasyfikacyjny
Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.
Źródło: Seatech Engineering











