Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Kanał Panamski – spadek wolumenu ładunków w 2023 roku

Nadciągający spadek przewozów towarów przez Kanał Panamski w roku podatkowym 2023 budzi niepokój wśród ekspertów. Według prognoz administratora kanału, Ricaurte Vasqueza, ilość przepływających przez niego ładunków ma wynieść jedynie 500 milionów ton, co stanowi aż 10,3 milionów ton mniej niż zakładano. Taki wynik może mieć poważne konsekwencje dla przemysłu morskiego i handlowego.

Co stało się przyczyną tego spadku i jakie będą jego skutki?

Ekspertów niepokoją takie prognozy, ponieważ niższe wolumeny mogą wpłynąć niekorzystnie na gospodarkę Panamy. Vasquez tłumaczy spadek ilości towarów częściowo inwazją Rosji na Ukraine, obawami przed globalną recesją oraz niższą aktywnością handlową w Chinach.

Kanał Panamski traci na ruchu statków, które wcześniej przewoziły paliwo i gaz z USA do Azji, a teraz omijają go, płynąc do Europy. To powoduje spadek liczby tranzytów statków ze skroplonym gazem ziemnym (LNG) o około 2 jednostek dziennie. Ricaurte Vasquez tłumaczy, że instytucja częściowo zrekompensowała ten spadek wyższymi cenami.

Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/przelom-w-sledztwie-dotyczacym-sabotazu-nord-stream/

Dane te wskazują na stabilną sytuację Kanału Panamskiego, biorąc pod uwagę, że ilość towarów przepływających przez niego wzrosła o 2 miliony ton w 2022 roku w porównaniu do 2021 roku. Jednocześnie, spadek ładunków o 4% w porównaniu z najlepszymi latami może być związany z ogólną sytuacją gospodarczą na świecie oraz z wykorzystaniem alternatywnych szlaków transportowych, takich jak Droga Morska Północna.

Jednakże, trudno jednoznacznie ocenić, jakie będą konsekwencje spadku przepływu towarów dla przychodów Kanału Panamskiego, gdyż zależą one od wielu czynników, takich jak koszty eksploatacji kanału czy polityka cenowa. Może to również stanowić okazję do rozwoju innych sektorów gospodarki, takich jak transport kolejowy lub lotniczy.

W 2022 roku oficjalne dane wskazują, że ilość towarów przepływających przez Kanał Panamski wyniosła 518 milionów ton, a w 2021 roku wynosiło 516 milionów ton. Nicolas Vukelja, były prezes panamskiej izby morskiej, przewiduje, że spadek ładunków wyniesie około 4% w porównaniu z najlepszymi latami, co jest niepokojące dla przychodów kanału.

Edgar Urrutia, prezes Logistics Business Council, ostrzega, że spadek ilości przepływających przez kanał towarów wpłynie negatywnie na gospodarkę kraju i zmniejszy wpłaty do kasy rządowej.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/optymistyczne-prognozy-dla-przewoznikow-promowych-co-przyniesie-przyszlosc/

Spadek transportu towarów przez Kanał Panamski może stanowić wyzwanie dla jego przychodów, ale jednocześnie może otworzyć drogę do rozwoju alternatywnych sektorów gospodarki.

Możliwe przyczyny spadku wolumenu ładunków przez Kanał Panamski w 2023 roku mogą obejmować zmiany w globalnym handlu i gospodarce, zmiany w trendach transportowych, rozwój alternatywnych szlaków transportowych lub zmiany polityczne i społeczne. Konsekwencje spadku wolumenu ładunków mogą obejmować wpływ na ekonomię Kanału Panamskiego i kraju jako całości, a także wpływ na sektory związane z transportem i logistyką.

Źródło: Reuters/JB

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Austal: budujemy okręty i wspieramy lokalną społeczność

    Austal: budujemy okręty i wspieramy lokalną społeczność

    Od lat Austal kojarzy się przede wszystkim z nowoczesnym przemysłem okrętowym i współpracą z siłami morskimi państw sojuszniczych. Dla firmy równie ważne pozostaje jednak zaangażowanie w życie lokalnych społeczności w Australii Zachodniej.

    Austal i wsparcie lokalnej społeczności

    Od ponad dekady pracownicy Austal oraz fundusz Austal Giving wspierają działalność The Hospital Research Foundation Group, która finansuje badania nad chorobami sercowo-naczyniowymi, cukrzycą oraz nowotworami, w tym rakiem prostaty. Jednym z najnowszych projektów objętych wsparciem jest praca dr. Aarona Beasleya z Edith Cowan University (ECU), skoncentrowana na poprawie metod leczenia zaawansowanego czerniaka.

    Czytaj więcej: John Rothwell ustępuje ze stanowiska prezesa Austal

    Wsparcie badań medycznych – The Hospital Research Foundation

    Austal akcentuje, że odpowiedzialność biznesu nie kończy się na bramie stoczni. Firma chce być postrzegana nie tylko jako producent okrętów, lecz także jako partner, który realnie wzmacnia potencjał lokalnej społeczności poprzez długofalowe wspieranie badań ratujących życie.

    Mathew Preedy, dyrektor operacyjny Austal oraz przewodniczący Austal Giving, podkreśla, że dla firmy kluczowe znaczenie ma realny wpływ tych działań na przyszłość:

    „Widzimy, jaką różnicę może przynieść nasze wsparcie dla przyszłych pokoleń. Dlatego tak mocno zachęcamy pracowników do angażowania się w inicjatywy charytatywne oraz wspieramy organizacje takie jak The Hospital Research Foundation” – zaznacza.

    Tak trochę prywatnie: nigdy wcześniej nie natknąłem się w mediach na wiadomość o tak szerokim zaangażowaniu zakładu stoczniowego w projekty medyczne, co samo w sobie wydało mi się wyjątkowo ciekawe. Przemysł okrętowy zwykle kojarzy się z ciężką pracą, stalą i precyzją inżynierską, lecz w tym przypadku widać coś znacznie więcej – autentyczną troskę o lokalną społeczność. Piszę o tym nie bez powodu, bo sam od 35 lat zmagam się z cukrzycą typu 1. Dlatego każde wsparcie badań nad chorobami przewlekłymi oraz sercowo-naczyniowymi szczególnie do mnie przemawia i budzi szczerą wdzięczność.