Cięcie blach pod budowę drugiego promu Ro-Pax

27 marca 2023 r. miało miejsce uroczyste cięcie blach pod budowę drugiego promu Ro-Pax dla polskiego armatora Unity Line w Gdańskiej Stoczni Remontowej. Jednostka będzie charakteryzować się nowoczesnymi i ekologicznymi rozwiązaniami, zgodnymi z restrykcyjnymi przepisami Międzynarodowej Organizacji Morskiej oraz Unii Europejskiej.
Będzie to drugi z trzech promów, które Gdańska Stocznia Remontowa SA wybuduje dla spółki Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa oraz Polska Żegluga Morska. Pierwszy prom jest już w trakcie budowy, natomiast druga jednostka ma zostać oddana do użytku na przełomie 2024 i 2025 roku.

Wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski podkreśla, że budowa tych promów przyniesie wiele korzyści zarówno dla Gdańskiej Stoczni Remontowej, jak i dla polskich armatorów. Przedsięwzięcie to wpłynie na wzrost pozycji rynkowej polskiej branży promowej i stoczniowej oraz na wzmocnienie roli polskiego przemysłu jako dostawcy niskoemisyjnych i nowoczesnych jednostek pływających.
Promy Ro-Pax będą napędzane czterema silnikami LNG typu dual-fuel, co pozwoli na redukcję emisji CO2 o około jedną czwartą w porównaniu z obecnie stosowanymi rozwiązaniami w podobnych jednostkach. Ponadto, zamiast konwencjonalnych śrub napędowych, każdy prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co usprawni manewrowanie w portach.
Budowa promów Ro-Pax dla polskiego armatora to ważny krok dla polskiego przemysłu morskiego i ekologicznego transportu, co będzie miało pozytywny wpływ na całą branżę.
Źródło: Ministerstwo Infrastruktury

Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.
W artykule
Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle
Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.
Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania
Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.
W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.










