Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

W ostatnią niedzielę czerwca przypada ważne święto dla Polskiej Marynarki Wojennej – Święto Marynarki Wojennej, które jest jednocześnie finałem obchodów Święta Morza. Ta tradycja trwa już ponad 90 lat i nierozerwalnie wiąże się z historią polskiej obecności na Bałtyku. W tym roku główne obchody Święta Marynarki Wojennej odbędą się w niedzielę, 25 czerwca, w Gdyni – sercu polskiego wybrzeża.
Uroczystości będą obejmować wiele atrakcji, w tym asystę honorową Marynarki Wojennej, piknik marynarski oraz pokazy dynamiczne okrętów i sprzętu wojskowego. W dniu święta, mieszkańcy i turyści będą mieli okazję zwiedzić cztery jednostki morskiego rodzaju Sił Zbrojnych RP, takie jak korweta patrolowa ORP Ślązak, niszczyciel min ORP Mewa, okręt rakietowy ORP Piorun oraz okręt-muzeum ORP Błyskawica. Będzie to wyjątkowa okazja, aby lepiej poznać historię i tradycje polskich sił morskich.
Ważne jest pamiętać, że na pokłady okrętów nie wolno wnosić materiałów niebezpiecznych, bagaży, toreb, plecaków ani dużych przedmiotów. Przestrzeganie tych zasad ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa wszystkim uczestnikom.
Plan obchodów Święta Marynarki Wojennej w Gdyni jest bogaty i różnorodny. Już w piątek, 23 czerwca, odbędzie się ceremonia złożenia wiązanek kwiatów na grobach byłych dowódców Marynarki Wojennej. Następnego dnia, 24 czerwca, odbędzie się uroczysta msza św. w intencji Marynarki Wojennej, która zostanie poprzedzona ceremonią odsłonięcia tablicy pamiątkowej poświęconej „Rocznicy bitwy na Zalewie Wiślanym podczas Wojny 13-letniej Królestwa Polskiego z Zakonem Krzyżackim”.

Główne obchody odbędą się w niedzielę, 25 czerwca. Rozpoczną się podniesieniem wielkiej gali banderowej na okrętach Marynarki Wojennej. Następnie odbędzie się uroczysty apel z okazji Święta Marynarki Wojennej przed ORP Błyskawica na Skwerze Kościuszki, który obejmie wręczenie wyróżnień, przemówienia okolicznościowe oraz defiladę pododdziałów. W godzinach południowych odbędzie się również ceremonia złożenia wiązanek kwiatów pod pomnikiem „Polska Morska” na Skwerze Kościuszki, wraz z salutem świątecznym z pokładu ORP Błyskawica, który będzie składał się z 21 strzałów armatnich.
Nieodłącznym elementem obchodów będzie piknik marynarski, który odbędzie się na Molo Południowym, w okolicach Akwarium Gdyńskiego, od godziny 10:00 do 18:00. W trakcie pikniku będzie możliwość zwiedzania okrętów i obejrzenia sprzętu wojskowego, a także oglądania pokazów ratownictwa morskiego i pokazów dynamicznych. Ponadto, będzie można podziwiać musztrę paradną Orkiestry i Kompanii Reprezentacyjnej Marynarki Wojennej, uczestniczyć w różnych konkursach dla dzieci oraz odwiedzić stanowiska promocyjne. Nie zabraknie również grochówki, która stanowi tradycyjny posiłek marynarski.
Dla mediów istnieje możliwość uczestnictwa w uroczystym apelu, jednak wymagana jest asysta Służby Prasowej 3 Flotylli Okrętów. Przedstawiciele mediów powinni zgłosić się na zbiórkę przy ORP Błyskawica o godzinie 10:00. Szczegółowych informacji udziela rzecznik prasowy 3 FO, kmdr ppor. Anna Sech, pod numerem telefonu 695 700 025.
Po zakończeniu obchodów na Skwerze Kościuszki, zachęcamy do udziału w koncercie z okazji Święta Marynarki Wojennej. Koncert rozpocznie się o godzinie 12:30 i będzie trwał aż do wieczornych godzin. W programie koncertu wystąpią Orkiestra Reprezentacyjna Marynarki Wojennej, Zespół Wokalny Klubu Marynarki Wojennej, Zespół Reling z 3 Flotylli Okrętów, Zespół Harnasie i Szarotki z Klubu 5 Batalionu Strzelców Podhalańskich w Przemyślu oraz Orkiestra Wojskowa z Elbląga. Ponadto, widowisko taneczno-muzyczne z udziałem zespołu tańca Be4Art i Zespołu Wokalnego Klubu Marynarki Wojennej zakończy koncert o godzinie 18:00.
Serdecznie zapraszamy wszystkich mieszkańców i gości do udziału w obchodach Święta Marynarki Wojennej w Gdyni. Niezapomniane wrażenia, atmosfera morska i liczne atrakcje czekają na wszystkich, którzy chcą uczcić polską marynarkę wojenną i odkryć jej historię i tradycje.
Źródło: 3. FO


26 listopada brazylijska Marinha do Brasil osiągnęła kolejny etap długofalowej przebudowy swoich zdolności podwodnych. Uroczystość w Itaguaí tego dnia połączyła dwa wydarzenia: wodowanie czwartego okrętu podwodnego z rodziny Scorpène – S43 Almirante Karam – oraz wcielenie do służby S42 Tonelero.
W artykule
Almirante Karam jest pierwszym okrętem całkowicie zbudowanym w Brazylii. Jednostka stanowi rozwinięcie rodziny Scorpène i wyróżnia się kadłubem dłuższym o około pięć metrów względem wariantu bazowego. Jej budowa potwierdza, że brazylijski przemysł potrafi samodzielnie prowadzić produkcję zaawansowanych okrętów podwodnych, od formowania blach, przez skomplikowane prace spawalnicze, po integrację systemów pokładowych.
Ale aby takie prace można było wykonywać w tych zakładach stoczniowych, niezbędnym było stworzenie pełnego zaplecza technicznego oraz kompetencyjnego. Tu właśnie pojawia się PROSUB – brazylijski program budowy sił podwodnych, rozwijany od 2008 roku we współpracy z francuskim koncernem stoczniowym Naval Group. To przedsięwzięcie ukształtowało całą infrastrukturę niezbędną do projektowania, budowy i obsługi nowoczesnych okrętów podwodnych.
W jego ramach powstała stocznia, baza dla jednostek podwodnych oraz zakład produkcyjny, który wraz z programem szkoleniowym stworzył dla Brazylii kompletny łańcuch kompetencji technologicznych. Ponad 250 specjalistów przeszło szkolenia we Francji, obejmujące spawalnictwo, obróbkę kadłubów, instalacje rurociągów oraz elektrykę okrętową. Dziś ICN w Itaguaí dysponuje zapleczem pozwalającym na samodzielne prowadzenie produkcji, integracji oraz prób systemowych, co czyni ten ośrodek jednym z najważniejszych punktów rozwoju przemysłu okrętowego w regionie.
Rozbudowana infrastruktura w stanie Rio de Janeiro pełni funkcję centrum kompetencyjnego brazylijskiej marynarki. Jednocześnie stanowi zaplecze dla kluczowego projektu strategicznego – budowy pierwszego w historii Brazylii okrętu podwodnego o napędzie jądrowym, SN-10 Álvaro Alberto.
Po raz pierwszy w Brazylii przeprowadzono dwie uroczystości związane z programem PROSUB jednego dnia, co dobrze pokazuje skalę przedsięwzięcia i tempo prac w Itaguaí.
Prace nad SN-10 postępują wolniej, niż pierwotnie zakładano. Jednostka ma zostać zwodowana w 2034 roku – dekadę później niż planowano. Opóźnienia wynikają przede wszystkim z presji budżetowej i ograniczeń systemowych, które towarzyszą budowie infrastruktury do obsługi napędu jądrowego i docelowego opanowania cyklu paliwowego.
Niezależnie od wyzwań projekt SN-10 pozostaje dla Brasílii kluczowy. Okręt ma stać się filarem odstraszania strategicznego, wzmacniając autonomię państwa w obszarze bezpieczeństwa morskiego oraz kontroli akwenów o znaczeniu gospodarczym.
Okręty typu Riachuelo stanowią rozwinięcie konstrukcji Scorpène i zostały zaprojektowane jako nowoczesne jednostki zdolne do długotrwałego działania w wodach o rozbudowanej linii brzegowej. Dysponują załogą liczącą łącznie 42 marynarzy, wypornością podwodną 2000 ton, długością około 72 metrów i operacyjnym zanurzeniem do 300 metrów. Autonomiczność 70 dni pozwala na patrolowanie rozległej ZEE Brazylii oraz osłonę infrastruktury naftowej.
Uzbrojenie okrętów obejmuje ciężkie torpedy F21 oraz pociski przeciwokrętowe Exocet SM39 Block 2 Mod 2. Na wyposażeniu znajdują się sonary Thales TSM 2233 Eledone oraz flankowe TSM 2253, połączone w systemie S-Cube. Zapas uzbrojenia wynosi 18 sztuk. Naval Group dostarczyła zintegrowany system walki SUBTICS oraz wyrzutnie środków zakłócających torped Canto. Okręt wyposażono w peryskop ataku Safran Series 20 i komplet sonarów Thales tworzących system S-Cube, dzięki czemu jednostka zachowuje pełną świadomość sytuacyjną podczas działań podwodnych.
Wodowanie Almirante Karam pozwala tym samym na rozpoczęcie prób portowych, później morskich, co w połączeniu z wejściem do służby S42 Tonelero wzmacnia potencjał brazylijskiej floty w sposób wymierny. Modernizacja sił podwodnych wpisuje się też w szerszą transformację Marinha do Brasil, która konsekwentnie odbudowuje swoje zdolności morskie.
PROSUB zapewnia przewagę nie tylko w wymiarze taktycznym, lecz także przemysłowym. Brazylia przechodzi od roli odbiorcy technologii do państwa zdolnego do samodzielnej budowy i utrzymania okrętów podwodnych w całym cyklu życia.