17 czerwca drugi metanowiec z floty Grupy ORLEN, Grażyna Gęsicka, wyruszył w swój dziewiczy rejs ku polskim wodom. Jednostka opuściła terminal Freeport w USA, przewożąc swój pierwszy ładunek skroplonego gazu ziemnego (LNG) do Świnoujścia. Przybycie statku do Terminalu im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego planowane jest na 29 czerwca.
Metanowiec Grażyna Gęsicka, dostarczy do Polski blisko 65 tys. ton LNG. To element strategicznej dywersyfikacji kierunków i źródeł dostaw LNG przez Grupę ORLEN, co ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego kraju.
Flota nowoczesnych gazowców, jak Grażyna Gęsicka, gwarantuje nam stabilność transportu morskiego oraz umożliwia elastyczne reagowanie na zmienne potrzeby naszych odbiorców. Umacnia to również pozycję koncernu na globalnym rynku LNG.
Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN
Metanowiec Grażyna Gęsicka o numerze IMO: 9922988 jest drugim gazowcem Grupy ORLEN. Jednostka została zbudowana w roku 2023 i pływa pod banderą Francji. Nośność wynosi 92323 t DWT, a obecne zanurzenie wynosi 11 metrów.
Jednostka GRAŻYNA GESICKA (IMO: 9922988) to tankowiec LNG, który został zbudowany w roku 2023 (nowa inwestycja) i pływa pod banderą Francja. Jego nośność wynosi 92323 t DWT, a jego obecne zanurzenie wynosi 11 metrów. Pierwszy, Lech Kaczyński, od lutego dostarczył do Polski już trzy ładunki LNG. Ostatni z nich dotarł do Świnoujścia 8 czerwca.
Flota ORLEN będzie składać się z ośmiu metanowców, każdy zdolny do przewożenia ładunku LNG, który przekłada się na ok. 105 mln m³ gazu ziemnego w stanie lotnym. Statki te są na tyle duże, by mieć dużą ładowność, ale także na tyle uniwersalne, by móc zawijać do niemal wszystkich terminali skraplających i regazyfikacyjnych na świecie.
Statki Grupy ORLEN nie tylko są nowoczesne, ale również posiadają wiele rozwiązań ukierunkowanych na ochronę środowiska, w tym system ponownego skraplania gazu (reliquefaction system). Pozwala to na ponowne skroplenie gazu, który naturalnie odparowuje w trakcie rejsu, zamiast jego spalania, co jest praktykowane w starszych jednostkach. Alternatywnie, odparowany gaz może być wykorzystywany jako paliwo do silników statku lub do produkcji energii elektrycznej, co znacznie ogranicza emisję dwutlenku węgla w porównaniu do standardowych paliw morskich.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.
Szkoda tylko , że nie pływają pod polską banderą i na rufie nie maja nazwy polskiego portu macierzystego a Marsylię. To dla Polski same, wymierne straty finansowe.
Szkoda tylko , że nie pływają pod polską banderą i na rufie nie maja nazwy polskiego portu macierzystego a Marsylię. To dla Polski same, wymierne straty finansowe.