Uroczystość położenia stępki USS Pierre – Nowy LCS 38 dla US Navy

16 czerwca, w stoczni Austal USA, położonej na wybrzeżu Zatoki Meksykańskiej, odbyła się ceremonia położenia stępki dla przyszłego USS Pierre (LCS 38). Okręt ten, będący dziewiętnastym i ostatnim w serii jednostek do działań przybrzeżnych typu Independence, dołączy do sił Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych.

Piątkowa uroczystość w Austal USA, która obejmowała symboliczne położenie stępki dla najnowszego okrętu do Działań Przybrzeżnych (Littoral Combat Ship – LCS), oznaczało rozpoczęcie końcowego rozdziału niezwykle ambitnej, lecz burzliwej serii. LCS-38, będący dziewiętnastym LCS-em wyprodukowanym przez firmę w Mobile, a zarazem ostatnim w klasie Independence, będzie nazwany USS Pierre, na cześć stolicy Południowej Dakoty.

Przeznaczony do operowania w wodach przybrzeżnych, USS Pierre został stworzony, by wprowadzić nową jakość do floty. Jego nazwa odzwierciedla zasłużoną historię Południowej Dakoty w służbie wojskowej, gdzie stan ten miał swoje przedstawicielstwo wśród okrętów marynarki. Przywołuje echa poprzedniego okrętu o tej nazwie – drugowojennego ścigacza okrętów podwodnych PC-1141 typu PC-461.

LCS typu Independence, do którego należy USS Pierre, to szybkie jednostki wykonane z aluminium, utrzymane w układzie trimarana, które sprawdziły się zarówno na otwartym oceanie, jak i w warunkach przybrzeżnych. Wyróżniają się niewielkim zanurzeniem, wysoką zwrotnością i są wyposażone w sterowane pędniki strugowodne, co przekłada się na ich niezwykłą elastyczność.

Mimo obiecującej koncepcji, LCS-y typu Independence i ich jednokadłubowe odpowiedniki, typu Freedom, nie spełniły oczekiwań. Decyzje o wycofywaniu ich z użytku podkreślają te trudności, a teraz rozważana jest nawet sprzedaż niektórych jednostek.

Jednak produkcja LCS-ów obu serii, zarówno typu Freedom, jak i Independence, wciąż trwa. W sumie zostanie wyprodukowane 35 jednostek – 16 typu Freedom i 19 typu Independence.

USS Pierre ma być dostarczony pod koniec 2024 roku i zostanie przydzielony do bazy w San Diego w Kalifornii, razem z innymi LCS-ami typu Independence. Austal USA dostarczył dotychczas Marynarce Wojennej Stanów Zjednoczonych 17 LCS-ów od 2009 roku, z których większość służy we Flocie Pacyfiku. To niezmiennie ważne wydarzenie dla Austal USA, które od lat stanowi kluczowego dostawcę okrętów dla US Navy.

Autor: Mariusz Dasiewcz

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Norwegia: kolizja promu Ternen na wyspie Herføl

    Norwegia: kolizja promu Ternen na wyspie Herføl

    11 grudnia na wyspie Herføl w południowej Norwegii prom pasażersko-samochodowy Ternen uczestniczył w kolizji z budynkiem dawnej poczty. Jednostka należąca do operatora Norled wykonywała lokalne połączenie promowe.

    Okoliczności zdarzenia na wyspie Herføl

    Jak donosi lokalna prasa, w tym gazeta Fredriksstad Blad, jednostka mierząca 29,11 metra długości i 9,1 metra szerokości – zamiast zacumować do nabrzeża – uderzyła w nieruchomy obiekt lądowy. Do kolizji doszło z powodu usterki technicznej, która uniemożliwiła załodze zatrzymanie lub zwolnienie promu, mimo podejmowanych prób. Uszkodzeniu uległy elementy konstrukcyjne budynku, w tym fragmenty ścian oraz dachu.

    Zakres strat po stronie obiektu jest obecnie przedmiotem dochodzenia, a szczegóły dotyczące stanu samego promu pozostają na razie niepotwierdzone, co dodaje tajemniczości całej sprawie.

    Błąd nawigacyjny i możliwa usterka techniczna

    Początkowo załoga zgłosiła, że prom osiadł na mieliźnie, co w realiach archipelagu południowej Norwegii mogło wydawać się prawdopodobne. Przeprowadzona na miejscu inspekcja wykazała jednak, że doszło do kolizji z budynkiem znajdującym się na lądzie.

    Według wstępnych informacji przekazywanych przez lokalne media załoga przyznała, że doszło do pomylenia obiektu z przystanią promową. Jako jedną z możliwych przyczyn zdarzenia wskazywana jest usterka techniczna, która miała uniemożliwić skuteczne wyhamowanie jednostki. Te okoliczności pozostają jednak przedmiotem dalszych ustaleń.

    Na pokładzie promu znajdowało się około sześciu pasażerów oraz załoga. Wszyscy bezpiecznie zeszli na ląd.

    Działania służb i dochodzenie

    Norweska policja niezwłocznie rozpoczęła czynności wyjaśniające. W ramach postępowania potwierdzono, że zdarzenie miało charakter allizji, a nie wejścia jednostki na mieliznę. Analizie podlegają zarówno kwestie techniczne, jak i warunki panujące w momencie zdarzenia.

    Operator Norled poinformował o wszczęciu wewnętrznego postępowania wyjaśniającego. Połączenie promowe zostało czasowo zawieszone, jednak po wstępnej ocenie sytuacji ruch przywrócono. Na obecnym etapie nie przekazano informacji o ewentualnych konsekwencjach eksploatacyjnych dla jednostki.

    Prom Ternen – szerszy kontekst

    Prom Ternen został zbudowany w 1970 roku i pływa pod norweską banderą. Jednostka od lat obsługuje lokalne połączenia promowe, stanowiąc element codziennej infrastruktury transportowej tego regionu.

    Incydent na Herføl wpisuje się w serię zdarzeń morskich, które w ostatnich latach zwracają uwagę norweskich mediów na kwestie bezpieczeństwa żeglugi przybrzeżnej. W czerwcu 2023 roku głośnym echem odbiła się kolizja promu pasażerskiego Tyrhaug z jednostką serwisową Frøy Loke w rejonie Edøyfjord, która doprowadziła do obrażeń czterech osób i uruchomiła dyskusję na temat procedur nawigacyjnych oraz stanu technicznego jednostek operujących w norweskich fiordach.

    Źródło: Norsk rikskringkasting (NRK)