Porty Szczecin-Świnoujście z rekordowymi wynikami za pierwsze półrocze

Porty Szczecin-Świnoujście, dynamicznie rozwijające się ośrodki logistyczne i przemysłowe, odgrywają kluczową rolę w gospodarce kraju. W pierwszym półroczu tego roku operatorzy portowi osiągnęli wzrost o blisko trzy i pół procent w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, obsługując łączne ładunki na poziomie prawie 18,1 miliona ton.
Analiza szczegółowych danych dotyczących przeładunków ujawnia różnorodność sektorów, które przyczyniły się do sukcesu portów Szczecin-Świnoujście. Warto zauważyć znaczący wzrost węgla o 60 procent, co stanowi zdecydowane osiągnięcie w kontekście zrównoważonego rozwoju energetycznego. Ponadto, dynamiczny wzrost wystąpił w przypadku ładunków masowych (+35,4 proc.), zbóż (+45,3 proc.), paliw (+26,5 proc.), w tym LNG (+10,6 proc.) oraz kontenerów (+4,8 proc.).
Mimo sukcesów, warto podkreślić, że niektóre sektory doświadczyły spadku przeładunków. Przykładem jest ruda metali, których przeładunki zmniejszyły się o blisko połowę w porównaniu do ubiegłego roku. Spadek odnotowano również w przypadku drobnicy (-9,4 proc.), w tym drobnicy promowej (-10,2 proc.).
Zarząd portu prognozuje, że tegoroczne wyniki przeładunkowe przekroczą rekordy osiągnięte w poprzednim roku. Porty Szczecin-Świnoujście, zarejstrowały rekordowy wynik blisko 37 milionów ton w 2022 roku, oczekują kolejnego wzrostu o 11 procent w porównaniu do 2021 roku. Optymizm wynika z rosnącego potencjału przeładunkowego i modernizacji infrastruktury portowej.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/niezapomniana-wycieczka-na-pokladzie-polskiego-promu-polferries/
Zespół Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście podejmuje intensywne działania w celu zapewnienia dalszego wzrostu efektywności portów. Istotne inwestycje planowane są na terenie Portu Szczecin, który zyska nowe i zmodernizowane nabrzeża, dostosowane parametrami do obsługi większej ilości ładunków. Terminal promowy w Świnoujściu zostanie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego, co otworzy nowe możliwości dla przewozu towarów. Planowane są również rozbudowy terminalu LNG w celu obsługi mniejszych jednostek, takich jak gazowce, bunkierki i jednostki feeder.
Kolejnym istotnym aspektem rozwoju portów Szczecin-Świnoujście jest dbałość o środowisko naturalne. Inwestycje w nową i zmodernizowaną infrastrukturę techniczną pozwolą na ograniczenie wpływu na ekosystem. Dodatkowo, infrastruktura dostępowa, takie jak drogi i kolej, jest sukcesywnie modernizowana, co przyczynia się do poprawy połączenia między portami a ich zapleczem.
Jednym z najważniejszych przedsięwzięć przyczyniających się do rozwoju regionu jest budowa Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego w Świnoujściu. Ten nowoczesny terminal stworzy nowe możliwości dla międzynarodowego handlu i przyczyni się do wzrostu konkurencyjności polskiego sektora logistycznego. Dodatkowo, zlokalizowany w Świnoujściu terminal instalacyjny do obsługi morskich farm wiatrowych przyciągnie inwestorów z branży energii odnawialnej, tworząc nowe miejsca pracy i stymulując rozwój lokalnej gospodarki.
Źródło: ZMPSiŚ/MD

-
Norwegia: kolizja promu Ternen na wyspie Herføl

11 grudnia na wyspie Herføl w południowej Norwegii prom pasażersko-samochodowy Ternen uczestniczył w kolizji z budynkiem dawnej poczty. Jednostka należąca do operatora Norled wykonywała lokalne połączenie promowe.
W artykule
Okoliczności zdarzenia na wyspie Herføl
Jak donosi lokalna prasa, w tym gazeta Fredriksstad Blad, jednostka mierząca 29,11 metra długości i 9,1 metra szerokości – zamiast zacumować do nabrzeża – uderzyła w nieruchomy obiekt lądowy. Do kolizji doszło z powodu usterki technicznej, która uniemożliwiła załodze zatrzymanie lub zwolnienie promu, mimo podejmowanych prób. Uszkodzeniu uległy elementy konstrukcyjne budynku, w tym fragmenty ścian oraz dachu.
Zakres strat po stronie obiektu jest obecnie przedmiotem dochodzenia, a szczegóły dotyczące stanu samego promu pozostają na razie niepotwierdzone, co dodaje tajemniczości całej sprawie.
Błąd nawigacyjny i możliwa usterka techniczna
Początkowo załoga zgłosiła, że prom osiadł na mieliźnie, co w realiach archipelagu południowej Norwegii mogło wydawać się prawdopodobne. Przeprowadzona na miejscu inspekcja wykazała jednak, że doszło do kolizji z budynkiem znajdującym się na lądzie.
Według wstępnych informacji przekazywanych przez lokalne media załoga przyznała, że doszło do pomylenia obiektu z przystanią promową. Jako jedną z możliwych przyczyn zdarzenia wskazywana jest usterka techniczna, która miała uniemożliwić skuteczne wyhamowanie jednostki. Te okoliczności pozostają jednak przedmiotem dalszych ustaleń.
Na pokładzie promu znajdowało się około sześciu pasażerów oraz załoga. Wszyscy bezpiecznie zeszli na ląd.
Działania służb i dochodzenie
Norweska policja niezwłocznie rozpoczęła czynności wyjaśniające. W ramach postępowania potwierdzono, że zdarzenie miało charakter allizji, a nie wejścia jednostki na mieliznę. Analizie podlegają zarówno kwestie techniczne, jak i warunki panujące w momencie zdarzenia.
Operator Norled poinformował o wszczęciu wewnętrznego postępowania wyjaśniającego. Połączenie promowe zostało czasowo zawieszone, jednak po wstępnej ocenie sytuacji ruch przywrócono. Na obecnym etapie nie przekazano informacji o ewentualnych konsekwencjach eksploatacyjnych dla jednostki.
Prom Ternen – szerszy kontekst
Prom Ternen został zbudowany w 1970 roku i pływa pod norweską banderą. Jednostka od lat obsługuje lokalne połączenia promowe, stanowiąc element codziennej infrastruktury transportowej tego regionu.
Incydent na Herføl wpisuje się w serię zdarzeń morskich, które w ostatnich latach zwracają uwagę norweskich mediów na kwestie bezpieczeństwa żeglugi przybrzeżnej. W czerwcu 2023 roku głośnym echem odbiła się kolizja promu pasażerskiego Tyrhaug z jednostką serwisową Frøy Loke w rejonie Edøyfjord, która doprowadziła do obrażeń czterech osób i uruchomiła dyskusję na temat procedur nawigacyjnych oraz stanu technicznego jednostek operujących w norweskich fiordach.
Źródło: Norsk rikskringkasting (NRK)









