Położenie stępki pod przyszły Niszczyciel Min typu Kormoran II – ORP JASKÓŁKA

25 lipca na terenie gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. odbyło się wyjątkowe wydarzenie – uroczystość położenia stępki pod nowoczesny niszczyciel min projektu 258 typu KORMORAN II, oznaczony numerem burtowym 604 i nazwą ORP JASKÓŁKA. Będzie to pierwsza z trzech jednostek, przeznaczonych dla świnoujskiego 12. Dywizjonu Trałowców z 8. Flotylli Obrony Wybrzeża.
Ceremonia położenia stępki stanowi istotny moment w procesie budowy okrętu, symbolizując zakończenie etapu prefabrykacji wstępnej kadłuba. Od tego momentu rozpoczyna się montaż poszczególnych elementów jednostki pływającej, tworząc spójną całość. Ta faza jest ważnym dniem odniesienia dla towarzystw klasyfikacyjnych i dla Marynarki Wojennej.
W uroczystości wzięli udział ważni goście, w tym kmdr Piotr Skóra, Szef Szefostwa Techniki Morskiej Agencji Uzbrojenia, kmdr Jarosław Kukliński, zastępca dowódcy 8. Flotylli Obrony Wybrzeża, oraz kmdr por. Sławomir Góra, dowódca 12. Dywizjonu Trałowców. Byli także przedstawiciele Ośrodka Badawczo Rozwojowego Centrum Techniki Morskiej, PGZ Stocznia Wojenna, Polskiego Rejestru Statków, oraz biura projektowego Remontowa Marine Design & Consulting. To właśnie dzięki ich zaangażowaniu i współpracy, projekt ORP Jaskółka staje się rzeczywistością.
Stępka to jedynie początek. Zgodnie z umową, stocznia będzie budować jeszcze dwie jednostki tego typu. Wkrótce rozpocznie się palenie blach dla drugiego niszczyciela min, a kolejne prace zaplanowane są na przyszły rok.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/blokada-morza-czarnego-zagrozenia-i-reakcje-zachodu/
Niszczyciele min typu KORMORAN II, do których należy ORP JASKÓŁKA, mają za zadanie poszukiwanie, identyfikację i zwalczanie min morskich, prowadzenie rozpoznania torów wodnych oraz przeprowadzanie innych jednostek przez akweny zagrożenia minowego. Są one przystosowane do operacji zarówno w polskiej strefie ekonomicznej, jak i na Morzu Bałtyckim i Północnym, w ramach zespołów okrętów NATO, EU, czy wielonarodowych sił koalicyjnych.
26 czerwca 2022 r. podczas obchodów Święta Marynarki Wojennej, Minister Obrony Narodowej Mariusz Błaszczak podpisał umowę na dostawę trzech kolejnych niszczycieli min tego typu. Umowa, o wartości około 2,5 mld złotych brutto, przewiduje dostarczenie jednostek w latach 2026-2027. Stronami umowy są Skarb Państwa – Agencja Uzbrojenia oraz Konsorcjum w składzie: Stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. wraz z PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o. oraz Ośrodkiem Badawczo-Rozwojowym Centrum Techniki Morskiej S.A.
Niszczyciel min ORP JASKÓŁKA będzie czwartym okrętem w historii noszącym tę nazwę, nawiązując do tradycji polskiej Marynarki Wojennej. Wcześniejsze jednostki o tej nazwie służyły w latach 1921-1931, 1935-1939 oraz 1946-1950. Nowo budowane jednostki – JASKÓŁKA, RYBITWA i CZAJKA – odnoszą się do pierwszych okrętów, które tworzyły dywizjon minowców w latach 30-tych XX wieku, w obronie polskiego wybrzeża. Warto dodać, że były to pierwsze okręty zaprojektowane przez polskich inżynierów i zwodowane w polskiej stoczni, co zapoczątkowało rozwój współczesnego budownictwa okrętowego w Polsce.
Źródło: 8. FOW/MD

-
US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.
W artykule
Projekt LST-100 w programie LSM US Navy
Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.
Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.
Rola okrętów LSM w działaniach USMC
Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.
Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.









