Ratunek kitesurferów: Straż Graniczna na pomoc na Zatoce Puckiej

27 sierpnia na Zatoce Puckiej doszło do dramatycznych chwil wśród kitesurferów. Dzięki czujności świadków i błyskawicznej reakcji Straży Granicznej, dwie osoby mające trudności podczas uprawiania kitesurfingu w okolicach torpedowni koło Jastarni zostały bezpiecznie przetransportowane na brzeg.
Niezwłocznie do akcji na ratunek kitesurferów ruszyły jednostki pomocnicze SG-071 i SG-050. Wspólne działania funkcjonariuszy pozwoliły na szybkie odnalezienie dwóch kitesurferów – zmęczonego mężczyzny i kobietę. Oboje byli wyczerpani, ale dzięki profesjonalizmowi strażników granicznych, udział wzięła jednostka SG-050, która asekurowała całą operację ratunkową.
Kitesurferzy zostali bezpiecznie przetransportowani na plażę w rejonie Juraty. Na miejscu okazało się, że nie potrzebują interwencji medycznej. Choć wstrząśnięci przeżytym zdarzeniem, byli pełni wdzięczności dla Straży Granicznej za ich determinację i błyskawiczną pomoc.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/vii-zmiana-pkw-irini-powrot-do-polski/
Historia ta świadczy o nieocenionej roli Straży Granicznej w zabezpieczaniu polskich wód i ochronie tych, którzy korzystają z uroków naszego wybrzeża. Gdyby nie ich czujność i profesjonalizm, sytuacja mogła zakończyć się tragicznie.
Kitesurfing, choć ekscytujący sport, niesie ze sobą pewne ryzyko. Warto zawsze być przygotowanym na wszelkie ewentualności i pamiętać, że Straż Graniczna czuwa nad naszym bezpieczeństwem.
Autor: Mariusz Dasiewicz/Straż Graniczna

Katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.
W artykule
Kontrakt IMGW i zakres projektu
W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.
Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest budowa jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł stoczniowy potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

Fot. Seatech Engineering Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.
Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.
Współpraca stoczni i biura projektowego
Jak wskazano na stronie Seatech Engineering, wybór biura projektowego poprzedziły prace nad koncepcją jednostki, ukierunkowane na dostosowanie jej do potrzeb IMGW. Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, zwrócił uwagę, że połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.
W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, odniósł się do specyfiki projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Zwrócono uwagę na konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, co ma kluczowe znaczenie przy tego typu jednostkach wrażliwych na rozkład ciężaru.
Charakterystyka jednostki Cumulus
Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.
Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.
Nadzór klasyfikacyjny
Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.
Źródło: Seatech Engineering











