Isaac Peral: Rewolucja koncernu Navantia w wojnie podwodnej

30 listopada, w malowniczych okolicznościach Arsenalu w Kartagenie, rozbrzmiały echa nowego rozdziału w historii hiszpańskiej marynarki wojennej. Hiszpańska stocznia Navantia, przekazała Armada Española klucz do nowego królestwa podwodnego – konwencjalnego okrętu podwodnego Isaac Peral. Okręt typu S-80 Plus, jest pierwszą z czterech jednostek który stanowi nie tylko odrodzenie technologiczne, ale także symboliczny powrót Hiszpanii do ścisłej czołówki morskiej potęgi podwodnej.

Isaac Peral, nazwany na cześć legendarnego wynalazcy i żeglarza, jest odpowiedzią na współczesne wyzwania morskiej dominacji. Jego wejście do służby to kamień milowy – pierwszy w pełni hiszpański projekt okrętu podwodnego od niemal czterech dekad, a także świadectwo zdolności konstruktorskich Navantii.

Inżynierowie Navantii zastosowali innowacyjne rozwiązania, które wyznaczają nowe standardy w dziedzinie wojny podwodnej. System BEST (Bio-Ethanol Stealth Technology), będący częścią napędu AIP (Air Independent Propulsion), to rewolucyjna technologia, zapewniająca okrętom dłuższe przebywanie pod wodą i większą skrytość. Prace nad systemem BEST wkraczają w końcową fazę, a jego montaż rozpocznie się od trzeciej jednostki tej serii.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/hanwha-ocean-z-propozycja-okretow-podwodnych-kss-iii-w-programie-orka/

Okręt, którego wodowanie odbyło się 7 maja 2021 roku, został ochrzczony przez księżnę Asturii Eleonorę. Ta ceremonia nie była tylko aktem tradycji, ale także symbolem narodowej dumy i technologicznego postępu. Po intensywnych próbach morskich, w tym zanurzeniu na maksymalną głębokość i testach masztu ssania chrap, okręt jest teraz gotowy do dalszych testów które przeprowadzać będzie Armada Española.

Isaac Peral, o długości 80,81 m i wyporności 2965 ton, jest arsenałem morskim. Wyposażony w sześć wyrzutni torpedowych standardu NATO 533 mm, jest zdolny do wystrzeliwania ciężkich torped, pocisków przeciwokrętowych, a także do integracji pocisków manewrujących do zwalczania celów na lądzie. Jego zaawansowany system hydrolokacyjny, w tym aktywno-pasywne anteny i holowana antena liniowa, znacznie rozszerza jego zdolności wykrywania i obserwacji.

Navantia, współpracując z francuskim Senerem, pracuje również nad bateriami litowo-jonowymi, które w połączeniu z AIP znacząco zwiększą możliwości operacyjne okrętu. To pokazuje dążenie Navantii do ciągłego ulepszania i innowacji, co przekłada się na wzrost efektywności i skuteczności okrętu.

Ponadto, okręty typu S-80 mogą być obsługiwane przez zredukowaną załogę liczącą tylko 32 osoby bez zmniejszania ich zdolności operacyjnych. Program S-80 rozwija się dynamicznie, kolejne jednostki S-82, S-83 i S-84 są w zaawansowanym etapie budowy. Hiszpańskie okręty podwodne typu S-80 przyciągają dużą uwagę na międzynarodowym rynku​​.

Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/wodowanie-i-chrzest-okretu-podwodnego-typu-s-80-wideo/

W ostatnich dekadach, hiszpańska marynarka wojenna zmagała się z koniecznością modernizacji swojej floty podwodnej, aby sprostać rosnącym wymaganiom nowoczesnego środowiska operacyjnego. Proces budowy okrętu Isaac Peral rozpoczął się w 2005 roku, z planowaną datą dostawy pierwotnie ustaloną na 2011 rok. Jednak w 2013 roku odkryto poważną wadę konstrukcyjną, co wymagało zmiany projektu co znacznie wydłużyło czas budowy, przesuwając datę ukończenia co najmniej do 2017 roku, która także okazała się niewykonalna.

Te opóźnienia miały znaczący wpływ na operacyjność floty, pozostawiając marynarkę wojenną z jednym okrętem podwodnym, Tramontana (S-74), i ograniczając jej możliwości operacyjne. Reakcja na wykryte wady była jednak szybka i zdecydowana, co świadczy o determinacji w utrzymaniu wysokich standardów bezpieczeństwa i skuteczności nowych jednostek we flocie podwodnej Armada Española.

Isaac Peral, jako piąty okręt podwodny Armada Española noszący tę nazwę, nie tylko kontynuuje dziedzictwo słynnego hiszpańskiego wynalazcy i inżyniera, Isaaca Perala, który był pionierem w dziedzinie konstrukcji okrętów podwodnych, ale także otwiera nową stronę w historii morskiej dominacji podwodnej Hiszpanii. Ten nowoczesny okręt jest symbolem technologicznego postępu i narodowej dumy, łącząc w sobie historię i przyszłość hiszpańskiej marynarki wojennej.

Okręt podwodny Isaac Peral (S-81) typu S-80 Plus, dzięki swoim zaawansowanym osiągom oraz przejściu wszystkich wymagań dla hiszpańskich sił morskich, jest atrakcyjną opcją dla Marynarki Wojennej RP w ramach programu Orka. Jego wejście do służby otwiera perspektywy na międzynarodową współpracę oraz rozwój potencjału obronnego Polski poprzez nowoczesne technologie w dziedzinie wojny podwodnej.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Druga korweta HDC-3100 w służbie filipińskiej marynarki

    Druga korweta HDC-3100 w służbie filipińskiej marynarki

    Marynarka Wojenna Filipin wcieliła do służby drugą z dwóch nowych korwet rakietowych BRPDiego Silang zbudowanych w Korei Południowej. Jednostki te stanowią wyraźny skok jakościowy zdolności bojowych filipińskiej floty, która w przyspieszonym tempie realizuje program modernizacji sił morskich w odpowiedzi na rosnącą presję Chin na Morzu Południowochińskim.

    Nowe korwety HDC-3100 dla Manili

    Południowokoreańska stocznia HD Hyundai Heavy Industries zakończyła budowę dwóch korwet rakietowych projektu HDF-3200 Hybrid dla Marynarki Wojennej Filipin. Druga jednostka, BRP Diego Silang, została wcielona do służby 2 grudnia, ponad pół roku po wejściu do linii prototypowej BRP Miguel Malvar.

    Dla filipińskiej floty są to jedne z najważniejszych okrętów bojowych pozyskanych w ostatnich dekadach. Wprowadzenie okrętów tej klasy oznacza odejście od dotychczasowej struktury sił, opartej głównie na jednostkach patrolowych i okrętach pomocniczych.

    Choć według oficjalnej klasyfikacji jednostki tego projektu zaliczane są do okrętów klasy korweta, ich rzeczywisty potencjał operacyjny oraz gabaryty lokują je na pograniczu lekkich fregat wielozadaniowych, przeznaczonych do działań na wodach otwartych.

    Przełomowe zdolności bojowe

    Nowe korwety mają przenosić zestaw uzbrojenia, w którego skład wchodzi pojedyncza armata 76 mm, 16-komorowa wyrzutnia VLS dla przeciwlotniczych pocisków MBDA VL MICA, dwie podwójne wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych LIGNex1 SSM-700K C-Star, system artyleryjski Aselsan Gökdeniz kal. 35 mm oraz dwie potrójne wyrzutnie torped ZOP K745 Blue Shark kal. 324 mm, wystrzeliwanych z wyrzutni typu SEA TLS. Uzupełnieniem jest system walki elektronicznej z wyrzutniami celów pozornych Terma C-Guard.

    Kontekst regionalny i presja Chin

    Modernizacja filipińskiej floty morskiej wpisuje się w szerszy program modernizacji sił zbrojnych, realizowany przez Manilę w odpowiedzi na dynamicznie pogarszającą się sytuację bezpieczeństwa w regionie Morza Południowochińskiego. W ostatnich latach wody te stały się areną licznych incydentów z udziałem chińskiej straży przybrzeżnej oraz formacji paramilitarnych, które regularnie podejmują działania wymierzone w filipińskie jednostki patrolowe i rybackie.

    Nowe korwety tym samym mają zapewniać Filipinom bardziej wiarygodne narzędzie reagowania na tego typu presję, zwiększając koszt potencjalnej eskalacji po stronie Pekinu. W opinii zachodnich analityków wprowadzenie do służby okrętów tej klasy oznacza, że rywalizacja morska w regionie przestaje mieć charakter jednostronny.

    Współpraca z Koreą Południową

    Kontrakt na budowę dwóch korwet o wartości około 550 mln dolarów został podpisany w 2021 roku i stanowi element szerszej współpracy przemysłowo-obronnej pomiędzy Filipinami a Koreą Południową. HD Hyundai Heavy Industries zbudowała dotychczas łącznie 10 okrętów dla filipińskiej marynarki, w tym patrolowce.

    Południowokoreański przemysł okrętowy deklaruje gotowość do dalszego rozszerzania współpracy w regionie Azji Południowo-Wschodniej, postrzegając Filipiny jako jednego z kluczowych partnerów w tym obszarze.

    Kolejne etapy modernizacji

    Wzmocnienie sił nawodnych nie wyczerpuje planów Manili. Filipiny rozwijają koncepcję obrony archipelagu, zakładającą rozbudowę systemów rakietowych, zdolności rozpoznania i dozoru morskiego oraz intensyfikację ćwiczeń z sojusznikami z regionu Indo-Pacyfiku.

    Niezależnie od rozbudowy sił nawodnych, w Manili powraca temat pozyskania okrętów podwodnych. Wśród potencjalnych oferentów wymieniany jest południowokoreański koncern Hanwha Ocean, prezentujący kompleksową propozycję obejmującą zarówno budowę jednostek, jak i zaplecze szkoleniowo-logistyczne.