Ocean Indyjski: Indyjska Marynarka Wojenna kontra piractwo

Najnowszy incydent związany z piractwem na Oceanie Indyjskim, u wybrzeży Jemenu i Somalii, ponownie skupił uwagę międzynarodowej społeczności. Skuteczna akcja Indyjskiej Marynarki Wojennej, która zakończyła się uwolnieniem załogi jednostki dhow (statek rybacki używany w regionie Morza Czerwonego i Oceanu Indyjskiego) Al Kambar, pokazuje rosnące zagrożenie dla bezpieczeństwa morskiego.

Statek dhow Al Kambar (785), pływający pod banderą Iranu, na pokładzie którego znajdowała się załoga z Pakistanu, został zaatakowany przez piratów. Szybka i zdecydowana odpowiedź indyjskiej marynarki wojennej, realizowana przez intensywne ponad dwunastogodzinne działania, zapewniła bezpieczeństwo załodze.

28 marca, po otrzymaniu informacji o ataku piratów na statek dhow w pobliżu Sokotry – regionu w który często dochodzi do pirackich incydentów, reakcja Indyjskiej Marynarki Wojennej spotkała się z natychmiastową reakcją. Następnego dnia, 29 marca na miejsce zdarzenia dotarła jednostka OPV INS Sumedha (P58), która szybko zlokalizowała i skonfrontowała się z napastnikami. W obliczu zdecydowanej przewagi, piraci poddali się bez walki. W operacji wsparcia uczestniczyła również fregata patrolowa INS Trishul (F43).

Po przejęciu kontroli nad kutrem, załoga Indyjskiej Marynarki Wojennej dokładnie przeszukała jednostkę, oceniając stan zdrowia uwolnionych marynarzy oraz sprawdzając, czy statek Al Kambar jest gotowy do dalszej żeglugi. W dalszym etapie, statek rybacki został bezpiecznie eskortowany do obszaru wolnego od pirackiej aktywności, co pozwoliło na wznowienie połowowów.

Czytaj więcej o eskalacji piractwa na wodach Oceanu Indyjskiego

To wydarzenie nastąpiło w kontekście wznowionych ostrzeżeń przez Centrum Bezpieczeństwa Morskiego dla Rogu Afryki, podkreślających niebezpieczeństwo ataków pirackich w regionie. Sytuacja wokół Sokotry pozostaje napięta z powodu aktywności grup pirackich, co zwiększa ryzyko dla żeglugi i połowów na tych wodach.

W ciągu ostatnich dwóch miesięcy, indyjska marynarka wojenna, we współpracy ze Sri Lanką i Seszelami, interweniowała, ratując załogę innego dhow, który został porwany na Oceanie Indyjskim. Elitarny zespół komandosów z indyjskiej marynarki wojennej przeprowadził misję uwolnienia statku dhow Navibulgar Ruen. W oddzielnej operacji, ten sam zespół odstraszył piratów, którzy na początku stycznia wtargnęli na pokład Lila Norfolk. W ciągu pierwszych 100 dni tych działań, siły morskie Republiki Indii poinformowały, że odpowiedziały na 18 incydentów i odegrały kluczową rolę jako „pierwszy reagujący” w krytycznych sytuacjach na Oceanie Indyjskim.

Dzięki tym operacjom, Indyjska Marynarka Wojenna potwierdza swoją pozycję jako fundament bezpieczeństwa morskiego, chroniąc szlaki żeglugowe oraz dbając o bezpieczeństwo załóg i statków. Jej zaangażowanie i profesjonalizm w obronie przed piractwem nie tylko zwiększają bezpieczeństwo regionu, ale także demonstrują gotowość i skuteczność w realizacji złożonych misji ratunkowych.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Chińskie kutry rybackie eskalują przemoc na Morzu Żółtym

    Chińskie kutry rybackie eskalują przemoc na Morzu Żółtym

    Chińskie kutry rybackie coraz częściej odpowiadają przemocą na działania południowokoreańskiej Straży Przybrzeżnej. Na wodach Morza Żółtego rutynowe kontrole przeradzają się w niebezpieczne konfrontacje, które zaczynają przypominać działania o charakterze quasi-paramilitarnym.

    Chińskie kutry rybackie kontra Straż Przybrzeżna Korei Południowej

    Z dostępnych relacji wynika, że podczas prób kontroli i wejścia na pokład chińskie załogi stosują środki mające uniemożliwić działania inspekcyjne. Na burtach montowane są metalowe kraty, sieci oraz elementy konstrukcyjne utrudniające abordaż. W przypadku przełamania zabezpieczeń dochodzi do bezpośrednich aktów przemocy, w tym użycia metalowych prętów oraz narzędzi przypominających siekiery.

    Szczególne zaniepokojenie południowokoreańskich służb budzi zjawisko łączenia kilku lub kilkunastu jednostek w zwarte zespoły manewrujące jako jedna formacja. Tego typu „pływające skupiska” znacząco utrudniają manewrowanie jednostek patrolowych oraz zwiększają ryzyko kolizji. Jednocześnie pozwalają chińskim rybakom na wzajemne wsparcie w razie interwencji służb.

    Korea Południowa odpowiada na nielegalne połowy na Morzu Żółtym

    Seul podkreśla, że działania Straży Przybrzeżnej mają charakter egzekwowania prawa morskiego oraz ochrony zasobów naturalnych. Jednocześnie władze Korei Południowej zapowiadają utrzymanie zdecydowanej postawy wobec naruszeń, wskazując na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa funkcjonariuszom oraz kontroli sytuacji na jednym z najbardziej newralgicznych akwenów regionu.

    Narastająca liczba agresywnych incydentów na Morzu Żółtym pokazuje, że problem nielegalnych połowów coraz częściej przybiera wymiar konfrontacji o charakterze quasi-paramilitarnym, co dodatkowo komplikuje sytuację bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej. Region ten staje się jednym z kluczowych punktów zapalnych dla bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej.


PolskiplPolskiPolski