Rozpoczęcie manewrów Mare Aperto 2024

Połączone ćwiczenia NATO Neptune Strike i hiszpańskie Mare Aperto 2024, rozpoczęte 3 maja pod egidą Włoskiej Marina Militare, zgromadziły 9500 uczestników z 22 krajów, wspieranych przez flotę ponad 100 okrętów. Manewry, zaplanowane na cztery tygodnie, mają na celu przetestowanie wielodomenowej współpracy międzynarodowych sił zbrojnych w różnorodnych scenariuszach kryzysowych.
Operacje prowadzone są w środkowej części Morza Śródziemnego, obejmującej obszar od Morza Jońskiego po wybrzeża Francji, włączając w to kluczowe lokalizacje takie jak Sycylia, Sardynia oraz Korsyka. Ta złożona logistycznie i operacyjnie inicjatywa demonstruje znaczenie koordynacji i współdziałania między sojusznikami w obliczu potencjalnych wyzwań bezpieczeństwa.
Podczas trwających manewrów Mare Aperto 2024, na pokładach okrętów włoskiej marynarki morskiej zagości młodość i wiedza. Włoskie okręty przekształcą się w pływające uczelnie dla 65. studentów z 15. włoskich uniwersytetów, którzy pod okiem swoich nauczycieli będą mieli okazję zintegrować się z życiem załóg. To wyjątkowa forma edukacji, która zacieśnia długoterminową współpracę i podkreśla strategiczne zaangażowanie Marynarki Wojennej w promowanie kultury morskiej jako kluczowego elementu wzrostu i dobrobytu Włoch.
Czytaj więcej o debiucie lotniskowca Fujian na próbach morskich
Na niewielkim lotniskowcu Marina Militare Cavour o wyporności 30000 ton, długości 244 m i 39 m szerokości, swoje miejsce znajdą także eksperci z najbardziej prestiżowych instytucji, takich jak Centrum Wyższych Studiów Obronnych (CASD), Centrum Studiów Międzynarodowych (Ce.S.I.) oraz Centrum Geopolityki i Strategii Morskiej (CESMAR). Ich obecność pozwoli na wymianę wiedzy i doświadczeń między sferą akademicką a operacyjną, co jest niezmiernie ważne dla przyszłości sił zbrojnych oraz bezpieczeństwa morskiego Włoch.
Dodatkowo, w manewrach bierze udział Stały Zespół Obrony Przeciwminowej NATO (SNMCMG2) rozmieszczony na Morzu Śródziemnym, zasoby EUROMARFOR oraz siły desantowe Hiszpanii i grupa lotniskowcowa Charles de Gaulle z Francji. To wszystko świadczy o wzmożonej współpracy międzynarodowej i złożoności technologicznej operacji, co jak podkreśla admirał Aurelio De Carolis, umożliwia pełne wykorzystanie możliwości w różnych domenach operacyjnych, od cybernetycznych po kosmiczne.
Połączone manewry NATO Neptune Strike i Mare Aperto 2024 to nie tylko próba sił i zdolności operacyjnych, ale również platforma do demonstracji zdolności adaptacyjnych marynarki w kontekście globalnych wyzwań geostrategicznych, integrująca działania z powietrza, lądu, kosmosu i cyberprzestrzeni. Program szczególnie kładzie nacisk na integrację cywilno-wojskową, z działaniami wspierającymi ludność cywilną podczas kryzysów, co pokazuje społeczne oblicze operacji militarnej. Planowana data zakończenia ćwiczeń przypada na 27 maja.
Autor: Mariusz Dasiewicz/Marina Militare

-
Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.
W artykule
Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej
Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.
Kontekst incydentu
Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.
Deklaracje Teheranu
Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.
Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.











