Nowy statek wycieczkowy Costa Venezia (153,5 tys. ton wyporności, 323 metry długości) będzie zabierał na pokład ponad 5,2 tys. gości. Co ważne, jednostka ta została zamówiona przez Costa Cruises z myślą o rynku chińskim. Właśnie tam statek będzie eksploatowany. Zamówienie tej jednostki wpisuje się w plany armatora, który zamierza umacniać swoją pozycję na Dalekim Wschodzie. Popularny armator, należący do międzynarodowego koncernu wycieczkowego Carnival Corporation & plc., pierwsze kroki w Chinach postawił w 2006 roku i dzisiaj zajmuje już pozycję lidera wśród innych firm oferujących morskie wycieczki.
[powiazane1]
Cytowany w komunikacie prasowym Fincantieri Michael Thamm, dyrektor generalny Costa Group podkreśla, że rynek chiński ma gigantyczny potencjał.
– Dość powiedzieć, że obecnie 2,5 mln Chińczyków rocznie decyduje się na rejs, co jednak stanowi mniej niż 2 proc. całkowitej liczby Chińczyków podróżujących za granicę – mówi menadżer.
Projekt ekspansji na rynek chiński ze specjalnie do tego celu zaprojektowanymi statkami ma również promować Włochy wśród obywateli Państwa Środka. Pokładowe restauracje będą serwować najlepsze dania włoskiej kuchni, a na sklepowych półkach pasażerowie znajdą wiele włoskich produktów. Zresztą projekt od samego początku ma zabarwienie narodowe. Sam statek zbudowała włoska stocznia w Monfalcone, należąca do grupy Fincantieri, a podczas ceremonii przekazania jednostki armatorowi obecny byli włoski wicepremier Matteo Salvini oraz wiceminister infrastruktury i transportu Edoardo Rixi.
Ceremonia chrztu nowego statku Costa Cruises odbyła się z kolei 1 marca w Trieście. Imprezę uświetnił spektakularny występ włoskiego lotniczego zespołu akrobatycznego „Frecce Tricolori”, znanego także w Polsce m.in. z radomskiego Air Show. Ponadto w niedzielę statek wypłynął w kilkudniowy dziewiczy rejs do Grecji i Chorwacji. 8 marca jednostka wróci do portu w Trieście, a następnie wypłynie w pierwszy długi, 53-dniowy rejs. Trasa będzie wieść przez Morze Śródziemne na Bliski Wschód. Następnie statek popłynie wzdłuż wybrzeża Południowo-Wschodniej Azji i Chin, by dotrzeć do celu podróży, czyli portu w Tokio. Następnie zaś, od 18 maja statek Costa Venezia będzie obsługiwał wyłącznie rynek chiński, a jego portem macierzystym będzie Szanghaj.
[powiazane2]
Costa Cruises regularnie zamawia nowe jednostki we włoskich stoczniach holdingu Fincantieri. W październiku tego roku do eksploatacji ma wejść nowy statek flagowy armatora – Costa Smeralda. Jednostka ta będzie napędzana skroplonym gazem ziemnym. Z kolei drugi statek wycieczkowy (będzie to siostrzana jednostka Costa Venezia) przeznaczony wyłącznie na rynek chiński już jest budowany w stoczni w miejscowości Marghera. Według harmonogramu, wycieczkowiec ma został odebrany przez armatora w przyszłym roku.
Podpis: tz