Fincantieri z kontraktem na budowę piątej i szóstej fregaty typu Constellation

Fincantieri otrzymuje kontrakt od amerykańskiej marynarki wojennej na budowę piątej i szóstej fregaty typu Constellation.

Departament Obrony Stanów Zjednoczonych ogłosił, że spółka zależna Fincantieri, Fincantieri Marinette Marine (FMM), otrzymała kontrakt o wartości ponad 1 miliarda dolarów na budowę piątej i szóstej fregaty typu Constellation dla US Navy.

Kontrakt bazowy na prototypową fregatę z opcją na 9 dodatkowych jednostek, podpisany w 2020 roku, o wartości 5,5 miliarda dolarów obejmuje również wsparcie w eksploatacji i szkolenie załóg.

Fincantieri wygrało ten przetarg, wyróżniając się na tle kilku prestiżowych amerykańskich stoczni dzięki projektowi uznawanemu za najbardziej innowacyjny i nowoczesny. Propozycja Fincantieri opiera się na sprawdzonej platformie włoskiego FREMM-a.

Systemy walki fregat Constellation

  • Raytheon Missiles & Defense EASR (Enterprise Air Surveillance Radar): Najnowocześniejszy radar przeszukujący przestrzeń powietrzną, który zapewni fregatom przewagę w wykrywaniu, śledzeniu i identyfikacji celów.
  • Lockheed Martin Aegis Baseline 10: Zaawansowany system walki, integrujący wszystkie systemy sensorów i uzbrojenia, umożliwiający skuteczną reakcję na zagrożenia z różnych domen.
  • Lockheed Martin Mk 41 VLS (Vertical Launching System): Wyrzutnia pionowa do pocisków przeciwlotniczych, zwiększająca zdolności obronne i uderzeniowe okrętów.
  • 57 mm armata Mk 110 z amunicją programowalną ALaMO: Działo średniego kalibru, efektywne w zwalczaniu celów nawodnych i powietrznych.
  • Raytheon/Kongsberg Defence & Aerospace RGM-184A/NSM: Do 16 pocisków „powierzchnia-powierzchnia” dalekiego zasięgu, umożliwiających precyzyjne uderzenia w strategiczne cele przeciwnika.
  • Lockheed Martin AGM-114L Longbow Hellfire: Wyrzutnie do pocisków „powierzchnia-powierzchnia” bliskiego zasięgu, skuteczne w zwalczaniu szybkich celów nawodnych.
  • Raytheon Missiles & Defense RIM-116 RAM z wyrzutnią Mk 49: Rakietowy system obrony bliskiej, zapewniający ochronę okrętu przed zagrożeniami powietrznymi, w tym przed pociskami przeciwokrętowymi i samolotami.

Budowa pierwszej fregaty, przyszłego USS Constellation, trwa obecnie w stoczni w Marinette, Wisconsin, która zmaga się z problemami dotyczącymi terminów dostawy. FMM jest również zaangażowana w program Littoral Combat Ships dla US Navy oraz program Multi-Mission Surface Combatants (MMSC) dla Królestwa Arabii Saudyjskiej w ramach amerykańskiego programu Foreign Military Sales.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.

    Projekt LST-100 w programie LSM US Navy

    Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.

    Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.

    Rola okrętów LSM w działaniach USMC

    Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.

    Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.


PolskiplPolskiPolski