Kolejny atak rakietowy Huti u wybrzeży Jemenu: Dwa statki w ogniu

W niedzielę, u wybrzeży jemeńskiego Adenu doszło do dramatycznych wydarzeń, gdy dwa statki handlowe zostały trafione pociskami rakietowymi z terenów Jemenu okupowanych przez rebeliantów Huti. Do incydentu doszło w niedzielę, a informacje na ten temat podały dwie brytyjskie agencje morskie.
W artykule
Pierwszy atak rakietowy Huti: Drobnicowiec pływający pod banderą Antigui i Barbudy
Brytyjska firma Ambrey, specjalizująca się w zapewnianiu bezpieczeństwa morskiego, oferująca usługi związane z ochroną statków handlowych przed atakami i zagrożeniami na wodach międzynarodowych, szczególnie w rejonach wysokiego ryzyka poinformowała, że drobnicowiec pływający pod banderą Antigui i Barbudy został trafiony pociskiem, znajdujący się w momencie ostrzału, 83 mile morskie na południowy wschód od Adenu. W wyniku trafienia, na statku wybuchł pożar, który na szczęście udało się opanować.
Zgodnie z raportem United Kingdom Maritime Trade Operations (UKMTO), kapitan statku zgłosił incydent, który miał miejsce 80 mil morskich na południowy wschód od Adenu.
„W momencie, gdy jednostka przemieszczała się na południowy zachód wzdłuż Zatoki Adeńskiej z prędkością 8,2 węzła, pocisk rakietowy uderzył w dziobową część statku. W wyniku trafienia wybuchł pożar, który jednak został szybko opanowany” – podała firma Ambrey w komunikacie.
Drugi atak rakietowy Huti: Celowany, ale nieudany
Podczas incydentu zauważono drugi pocisk, który szczęśliwie minął statek. Piraci znajdujący się na pokładzie pobliskich małych łodzi otworzyli ogień do drobnicowca, co zmusiło kapitana do zmiany kursu na port i zwiększenia prędkości. Firma Ambrey poinformowała, że w wyniku zdarzenia nie odnotowano żadnych obrażeń wśród załogi.
Kolejny incydent: Statek trafiony nieznanym pociskiem
UKMTO poinformowało również o kolejnym incydencie, który miał miejsce 70 mil morskich na południowy zachód od Adenu. Kapitan statku zgłosił, że jednostka została trafiona nieznanym pociskiem w część rufową, co spowodowało wybuch pożaru. Aktualnie trwa kontrola uszkodzeń, a statek płynie do najbliższego portu. Na szczęście, także w tym przypadku nie zgłoszono żadnych ofiar.
Kontekst polityczny: Ataki Houthi na statki handlowe
Rebelianci Huti, którzy kontrolują najgęściej zaludnione części Jemenu i są sprzymierzeni z Iranem, od miesięcy przeprowadzają ataki na statki u wybrzeży tego kraju, twierdząc, że ich działania są aktem solidarności z Palestyńczykami walczącymi z Izraelem w Strefie Gazy. Poprzez ostrzał rakietowy i ataki dronów na cieśninę Bab al-Mandab oraz Zatokę Adeńską, zmusili spedytorów do obierania dłuższych i bardziej kosztownych tras wokół południowej Afryki od listopada zeszłego roku.
Te dramatyczne wydarzenia ponownie ukazują niestabilność regionu oraz liczne zagrożenia, z którymi mierzą się międzynarodowe szlaki żeglugowe wokół Jemenu. Sytuacja ta podkreśla konieczność modernizacji marynarki wojennej i budowy okrętów wojennych klasy fregata, które w czasie pokoju odgrywają kluczową rolę w ochronie statków handlowych. Bezpieczeństwo tych tras nie tylko zapewnia globalną stabilność gospodarczą, ale ma również bezpośredni wpływ na ekonomię naszego kraju, która w dużej mierze opiera się na stabilnych i bezpiecznych połączeniach morskich. To także przypomnienie, że współczesne wyzwania wymagają skoordynowanej strategii i wsparcia międzynarodowych sojuszy, aby skutecznie chronić interesy handlowe na morzu.
Autor: Mariusz Dasiewicz

Druga korweta HDC-3100 w służbie filipińskiej marynarki

Marynarka Wojenna Filipin wcieliła do służby drugą z dwóch nowych korwet rakietowych BRPDiego Silang zbudowanych w Korei Południowej. Jednostki te stanowią wyraźny skok jakościowy zdolności bojowych filipińskiej floty, która w przyspieszonym tempie realizuje program modernizacji sił morskich w odpowiedzi na rosnącą presję Chin na Morzu Południowochińskim.
W artykule
Nowe korwety HDC-3100 dla Manili
Południowokoreańska stocznia HD Hyundai Heavy Industries zakończyła budowę dwóch korwet rakietowych projektu HDF-3200 Hybrid dla Marynarki Wojennej Filipin. Druga jednostka, BRP Diego Silang, została wcielona do służby 2 grudnia, ponad pół roku po wejściu do linii prototypowej BRP Miguel Malvar.
Dla filipińskiej floty są to jedne z najważniejszych okrętów bojowych pozyskanych w ostatnich dekadach. Wprowadzenie okrętów tej klasy oznacza odejście od dotychczasowej struktury sił, opartej głównie na jednostkach patrolowych i okrętach pomocniczych.
Choć według oficjalnej klasyfikacji jednostki tego projektu zaliczane są do okrętów klasy korweta, ich rzeczywisty potencjał operacyjny oraz gabaryty lokują je na pograniczu lekkich fregat wielozadaniowych, przeznaczonych do działań na wodach otwartych.
Przełomowe zdolności bojowe
Nowe korwety mają przenosić zestaw uzbrojenia, w którego skład wchodzi pojedyncza armata 76 mm, 16-komorowa wyrzutnia VLS dla przeciwlotniczych pocisków MBDA VL MICA, dwie podwójne wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych LIGNex1 SSM-700K C-Star, system artyleryjski Aselsan Gökdeniz kal. 35 mm oraz dwie potrójne wyrzutnie torped ZOP K745 Blue Shark kal. 324 mm, wystrzeliwanych z wyrzutni typu SEA TLS. Uzupełnieniem jest system walki elektronicznej z wyrzutniami celów pozornych Terma C-Guard.
Kontekst regionalny i presja Chin
Modernizacja filipińskiej floty morskiej wpisuje się w szerszy program modernizacji sił zbrojnych, realizowany przez Manilę w odpowiedzi na dynamicznie pogarszającą się sytuację bezpieczeństwa w regionie Morza Południowochińskiego. W ostatnich latach wody te stały się areną licznych incydentów z udziałem chińskiej straży przybrzeżnej oraz formacji paramilitarnych, które regularnie podejmują działania wymierzone w filipińskie jednostki patrolowe i rybackie.
Nowe korwety tym samym mają zapewniać Filipinom bardziej wiarygodne narzędzie reagowania na tego typu presję, zwiększając koszt potencjalnej eskalacji po stronie Pekinu. W opinii zachodnich analityków wprowadzenie do służby okrętów tej klasy oznacza, że rywalizacja morska w regionie przestaje mieć charakter jednostronny.
Współpraca z Koreą Południową
Kontrakt na budowę dwóch korwet o wartości około 550 mln dolarów został podpisany w 2021 roku i stanowi element szerszej współpracy przemysłowo-obronnej pomiędzy Filipinami a Koreą Południową. HD Hyundai Heavy Industries zbudowała dotychczas łącznie 10 okrętów dla filipińskiej marynarki, w tym patrolowce.
Południowokoreański przemysł okrętowy deklaruje gotowość do dalszego rozszerzania współpracy w regionie Azji Południowo-Wschodniej, postrzegając Filipiny jako jednego z kluczowych partnerów w tym obszarze.
Kolejne etapy modernizacji
Wzmocnienie sił nawodnych nie wyczerpuje planów Manili. Filipiny rozwijają koncepcję obrony archipelagu, zakładającą rozbudowę systemów rakietowych, zdolności rozpoznania i dozoru morskiego oraz intensyfikację ćwiczeń z sojusznikami z regionu Indo-Pacyfiku.
Niezależnie od rozbudowy sił nawodnych, w Manili powraca temat pozyskania okrętów podwodnych. Wśród potencjalnych oferentów wymieniany jest południowokoreański koncern Hanwha Ocean, prezentujący kompleksową propozycję obejmującą zarówno budowę jednostek, jak i zaplecze szkoleniowo-logistyczne.










