Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Damen Naval z kontraktem na kolejne dwie fregaty F126 dla Deutsche Marine

19 czerwca, Federalny Urząd ds. Sprzętu, Technologii Informacyjnych i Wsparcia Bundeswehry (BAAINBw) podpisał z Damen Naval kontrakt na dodatkowe fregaty typu F126. Decyzja ta umożliwia budowę piątej i szóstej fregaty typu F126 dla niemieckiej Deutsche Marine, rozszerzając tym samym ich łączną liczbę do sześciu jednostek.

18 czerwca na naszym portalu pisaliśmy o możliwości zatwierdzenia zakupu dodatkowych fregat F126 przez niemiecką marynarkę wojenną. Już dzień później, 19 czerwca, Federalny Urząd zatwierdził propozycję Ministerstwa Obrony dotyczącą zakupu dwóch dodatkowych jednostek.

Zgodnie z kontraktem z 2020 roku, holenderska grupa stoczniowa Damen Naval rozpocznie budowę piątej i szóstej fregaty typu F126. Okręty te będą budowane w Niemczech, w trzech różnych stoczniach: Peene-Werft w Wolgaście, German Naval Yards w Kilonii oraz Blohm+Voss w Hamburgu.

Fregaty F126, przy całkowitej wyporności 10 550 ton, długości 166 metrów i szerokości 21,7 metra, oraz załodze liczącej do 198 marynarzy, swoimi rozmiarami przypominać będą niszczyciele. Jednostki te będą przystosowane do operacji na całym świecie, zarówno w regionach tropikalnych, jak i okołobiegunowych, a jednym z głównych zadań operacyjnych będzie zwalczanie okrętów podwodnych (ZOP).

Podpisany kontrakt zwiększa łączną wartość programu F126 do ponad 7,4 miliarda euro, co świadczy o znaczących inwestycjach Niemiec w modernizację swojej floty. Pierwsze cztery fregaty mają zostać dostarczone między 2028 a 2031 rokiem, a dodatkowe jednostki dołączą do floty po 2031 roku.

Decyzja ta wpisuje się w długoterminową strategię „Zielbild Marine 2035+”, mającą na celu wzmocnienie zdolności operacyjnych niemieckiej marynarki wojennej. Inwestycje w nowoczesną flotę są kluczowe dla zapewnienia ochrony narodowych interesów i podkreślenia roli Niemiec w kontynuowaniu rozszerzania wpływów morskich swojego kraju na globalną skalę.

Dzięki współpracy z setkami dostawców z całych Niemiec, projekt ten wspiera również krajowy przemysł stoczniowy i technologiczny.

Posiadanie większej liczby okrętów typu F126 przynosi wiele korzyści dla Republiki Federalnej Niemiec. Jest to najszybszy sposób na rozbudowę i modernizację floty nawodnej niemieckiej Deutsche Marine.

Roland Briene, dyrektor zarządzający Damen Naval

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Budowa FSRU w Zatoce Gdańskiej bez opóźnień

    Budowa FSRU w Zatoce Gdańskiej bez opóźnień

    Budowa pływającego Terminala FSRU idzie zgodnie z planem. Kontrola jakości stalowych pali, dostarczonych na zlecenie wykonawcy z renomowanej huty w Algierii, zadziałała prawidłowo i wzorowo. GAZ-SYSTEM – jako inwestor gdańskiego terminala – wnikliwie monitoruje każdy etap inwestycji i jest w bieżącym kontakcie wykonawcą. 

    Ten strategiczny dla bezpieczeństwa energetycznego państwa projekt jest realizowany zgodnie z harmonogramem, przy udziale polskich firm. Osiągnięcie zdolności operacyjnej terminala zaplanowane jest na pierwszy kwartał 2028 roku.

    Pierwszy etap prac w części morskiej Projektu FSRU, przewidzianych do wykonania w 2025 r., został zakończony. Realizacja kluczowych zadań przebiegła bez zakłóceń.

    Postęp prac morskich FSRU w Zatoce Gdańskiej

    Zakończono pogłębianie całego akwenu w obszarze manewrowania, wyrównano dno morskie i przeprowadzono pomiary batymetryczne, usunięto ferromagnetyki z pełnego obszaru morskiego placu budowy. Na obszarze lądowym wygrodzono teren budowy, usunięto karpiny, finalizowane są prace nad drogą dojazdową i mobilizacją zaplecza.

    Czytaj więcej: Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn na półmetku. Program FSRU nabiera tempa

    Jeszcze w tym roku rozpoczną się pierwsze prace niezbędne do powstania komory startowej mikrotunelu, który umożliwi przeprowadzenie gazociągu podmorskiego bezpiecznie pod plażą w Stogach. Kolejne prace na wodach Zatoki Gdańskiej – z uwagi na konieczność wystąpienia sprzyjających warunków pogodowych – będą kontynuowane wiosną 2026 roku.

    Kontrola jakości materiałów dla terminala FSRU

    Dostarczone dotychczas pale kotwiące, które będą pogrążane w dnie Zatoki Gdańskiej i na nich zostanie posadowiona platforma cumownicza – czyli nabrzeże dla statku FSRU – zostały wyprodukowane w renomowanej fabryce w Algierii. Zgodnie z postanowieniami umowy zamawiającym jest wykonawca kontraktu.

    Wszelkie materiały oraz urządzenia przeznaczone do budowy nabrzeża i instalacji regazyfikacyjnych podlegają szczegółowym procedurom kontrolnym przy odbiorze dostaw, zarówno przez wykonawcę, jak i przedstawiciela inwestora.

    Do Polski dotarły trzy pierwsze partie pali. Wykonawca zgłosił do odbioru tylko jedną z nich, ostatnią, której weryfikacja jest w toku. Pierwsze rezultaty badań wskazują na spełnienie obowiązujących wymogów jakościowych. Obecnie trwają uzgodnienia inwestora z wykonawcą co do dalszego postępowania, zwłaszcza w odniesieniu do dwóch pierwszych dostaw, w których stwierdzono niezgodności spawalnicze.

    Standardy nadzoru jakości GAZ-SYSTEM

    Kontrola jakości dostaw jest standardowym działaniem w ramach procesu inwestycyjnego i świadczy o zachowaniu najwyższych standardów staranności. Jej celem jest wykrywanie ewentualnych nieprawidłowości zanim sprawdzane materiały trafią na plac budowy.

    Czytaj też: Terminal FSRU: GAZ-SYSTEM rozpoczął prace w Zatoce Gdańskiej

    W ocenie inwestora, w tym przypadku kontrola jakości zadziałała prawidłowo – mankamenty pali kotwiących zostały zidentyfikowane przed zgłoszeniem ich do odbioru. Sytuacja ta nie wpływa na realizację projektu, jego koszt ani jakość powstającej infrastruktury. Nie powoduje również opóźnień.

    Kolejne dostawy pali kotwiących i harmonogram FSRU

    Aby zapewnić realizację prac morskich zgodnie z przyjętym harmonogramem, GAZ-SYSTEM wymaga od wykonawcy dostaw materiałów z odpowiednim wyprzedzeniem.

    Wykonawca zamawia obecnie kolejną partię pali kotwiących. Dodatkowa partia zostanie pozyskana z rynku europejskiego za pośrednictwem polskiego dostawcy. Zaplanowane i zlecone są także kolejne dostawy uzupełniające, skierowane do certyfikowanych zakładów.

    Wszelkie naprawy oraz weryfikacja jakościowa materiałów odbywają się w polskich zakładach w Gdańsku i Tucznie, przy udziale uprawnionych firm inspekcyjnych.

    Źródło: GAZ-SYSTEM