Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Morski Terminal Przeładunkowy Grupy ORLEN w Gdańsku – tempo prac

W spektakularnym tempie przebiega budowa Morskiego Terminalu Przeładunkowego Grupy ORLEN w Gdańsku. Ostatnio zakończono montaż ośmiu potężnych, zautomatyzowanych ramion nalewczych, z których każde waży około 18 ton. Te imponujące urządzenia stanowią serce terminalu, umożliwiając sprawny przeładunek surowców i produktów między statkami a instalacjami rafinerii w Gdańsku. Realizacja tego projektu jest już na imponującym etapie, osiągając 75% ukończenia prac.

Nowoczesny terminal – klucz do efektywności i bezpieczeństwa

Morski Terminal Przeładunkowy na Martwej Wiśle to strategiczna inwestycja Grupy ORLEN, której celem jest znaczące podniesienie rentowności i bezpieczeństwa dostaw biokomponentów, takich jak biobenzyna i biodiesel, oraz transportu produktów rafineryjnych. Terminal będzie mógł obsługiwać do 2 milionów ton produktów rocznie, co znacząco zwiększy jego wydajność operacyjną. Całkowity koszt inwestycji wyniesie około 500 milionów złotych, a jej zakończenie planowane jest na drugą połowę 2025 roku.

Gdański terminal będzie centralnym punktem dla przyjęcia biokomponentów do produkcji biopaliw, które dotychczas docierały do rafinerii drogą kolejową, oraz dla transportu na statki zaawansowanych olejów bazowych II generacji z nowej instalacji HBO. Ponadto posłuży do przeładunku niskosiarkowych paliw żeglugowych MGO oraz półproduktów rafineryjnych. Bezpośredni dostęp do morza pozwoli nam na zwiększenie efektywności zakupowej i handlowej.

Łukasz Wojtaszek, dyrektor Biura Rozwoju Logistyki ORLEN

Terminal Przeładunkowy w Gdańsku – infrastruktura na miarę przyszłości

Zainstalowane ramiona nalewcze umieszczono na pomostach 380-metrowego nabrzeża, które w przyszłości obsłuży jednostki morskie o długości do 130 metrów, głębokości zanurzenia do 5,8 metra i szerokości do 17,6 metra. Powstaną dwa nowoczesne stanowiska przeładunkowe, każde z czterema dwukierunkowymi ramionami nalewczymi.

Na placu budowy intensywnie prowadzone są prace drogowe, technologiczne oraz montaże rurociągów i estakad, które połączą terminal z rafinerią. W budynku zaplecza technicznego trwają prace wykończeniowe, w którym zlokalizowane będzie centrum dowodzenia nabrzeżem oraz infrastruktura pomocnicza. Montowane są także rozdzielnice, transformatory i szafy sterownicze instalacji elektrycznych, teletechnicznych i automatyki.

Po zakończeniu montażu ramion nalewczych i największych prac hydrotechnicznych, przystąpiliśmy do pogrążenia w linii cumowniczej nabrzeża dwunastu potężnych dalb rurowych o średnicy 1,8 metra i masie 32 ton każda. Ukończyliśmy betonową nawierzchnię na nabrzeżu, oczyszczanie akwenu Martwej Wisły, montaż wyposażenia hydrotechnicznego oraz podbudowę pod nawierzchnię betonową we wschodniej części nabrzeża. Aktualnie budujemy nasypy zjazdów do terminala oraz montujemy rurociągi technologiczne i pomosty przeładunkowe.

Maciej Klecha, kierownik budowy z Grupy NDI

Perspektywy na przyszłość

W kolejnych etapach na nabrzeżu zostaną zamontowane maszty z działkami gaśniczymi oraz armatura przeciwpożarowa. Kontynuowane będą prace wykończeniowe w budynku zaplecza technicznego, a następnie przeprowadzone zostaną rozruchy układów sterowniczych. Generalnym wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm Grupy NDI z Sopotu, Biproraf, BPBM „PROJMORS” i Dipl. Ing. SCHERZER GmbH.

Budowa Morskiego Terminalu Przeładunkowego Grupy ORLEN w Gdańsku to inwestycja, która zmieni oblicze logistyki morskiej w Polsce, wzmacniając pozycję kraju na międzynarodowej arenie handlu ropą i produktami ropopochodnymi.

Źródło: Grupa ORLEN

https://portalstoczniowy.pl/category/porty-logistyka/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Austal: budujemy okręty i wspieramy lokalną społeczność

    Austal: budujemy okręty i wspieramy lokalną społeczność

    Od lat Austal kojarzy się przede wszystkim z nowoczesnym przemysłem okrętowym i współpracą z siłami morskimi państw sojuszniczych. Dla firmy równie ważne pozostaje jednak zaangażowanie w życie lokalnych społeczności w Australii Zachodniej.

    Austal i wsparcie lokalnej społeczności

    Od ponad dekady pracownicy Austal oraz fundusz Austal Giving wspierają działalność The Hospital Research Foundation Group, która finansuje badania nad chorobami sercowo-naczyniowymi, cukrzycą oraz nowotworami, w tym rakiem prostaty. Jednym z najnowszych projektów objętych wsparciem jest praca dr. Aarona Beasleya z Edith Cowan University (ECU), skoncentrowana na poprawie metod leczenia zaawansowanego czerniaka.

    Czytaj więcej: John Rothwell ustępuje ze stanowiska prezesa Austal

    Wsparcie badań medycznych – The Hospital Research Foundation

    Austal akcentuje, że odpowiedzialność biznesu nie kończy się na bramie stoczni. Firma chce być postrzegana nie tylko jako producent okrętów, lecz także jako partner, który realnie wzmacnia potencjał lokalnej społeczności poprzez długofalowe wspieranie badań ratujących życie.

    Mathew Preedy, dyrektor operacyjny Austal oraz przewodniczący Austal Giving, podkreśla, że dla firmy kluczowe znaczenie ma realny wpływ tych działań na przyszłość:

    „Widzimy, jaką różnicę może przynieść nasze wsparcie dla przyszłych pokoleń. Dlatego tak mocno zachęcamy pracowników do angażowania się w inicjatywy charytatywne oraz wspieramy organizacje takie jak The Hospital Research Foundation” – zaznacza.

    Tak trochę prywatnie: nigdy wcześniej nie natknąłem się w mediach na wiadomość o tak szerokim zaangażowaniu zakładu stoczniowego w projekty medyczne, co samo w sobie wydało mi się wyjątkowo ciekawe. Przemysł okrętowy zwykle kojarzy się z ciężką pracą, stalą i precyzją inżynierską, lecz w tym przypadku widać coś znacznie więcej – autentyczną troskę o lokalną społeczność. Piszę o tym nie bez powodu, bo sam od 35 lat zmagam się z cukrzycą typu 1. Dlatego każde wsparcie badań nad chorobami przewlekłymi oraz sercowo-naczyniowymi szczególnie do mnie przemawia i budzi szczerą wdzięczność.