Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Wodowanie ostatniego okrętu LCS USS Pierre dla US Navy

5 sierpnia 2024 roku w stoczni Austal USA w Mobile w stanie Alabama miała miejsce uroczystość wodowania przyszłego USS Pierre (LCS 38). Jest to ostatni okręt typu Littoral Combat Ship (LCS), przeznaczony do służby w Marynarce Wojennej Stanów Zjednoczonych.

Proces wodowania USS Pierre i przygotowania do prób morskich

Ceremonia rozpoczęła się tradycyjnym przetoczeniem przyszłego USS Pierre (LCS 38) na pokład barki, należącej do Crowley Maritime Corporation. Następnie okręt został przetransportowany na dok pływający, gdzie przeprowadzono jego wodowanie. Po uzyskaniu zdolności pływania, USS Pierre został przeholowany do nabrzeża stoczniowego, gdzie rozpocznie się proces przygotowywania do prób morskich, zaplanowanych na ostatni kwartał bieżącego roku.

Zamówienie na budowę USS Pierre złożono 17 grudnia 2018 roku, a stępkę położono 16 czerwca 2023 roku. Chrzest odbył się 18 maja 2024 roku. Po podniesieniu bandery okręt zostanie przydzielony do 3. Dywizjonu w bazie marynarki wojennej w San Diego w Kalifornii.

Kontrowersyjna historia okrętów LCS

Program Littoral Combat Ship (LCS), pomimo początkowych ambicji, spotkał się z szeroką krytyką i nie spełnił wielu założeń. Zaprojektowane jako szybkie i wszechstronne jednostki do działań na wodach przybrzeżnych, LCS-y okazały się podatne na awarie i ograniczone w zakresie użyteczności bojowej. Wielu oficerów Marynarki Wojennej USA zgłaszało problemy z wydajnością, co prowadziło do wczesnego wycofywania niektórych okrętów ze służby, mimo że były stosunkowo nowe. Szeroko i szczegółowo pisaliśmy o tych kwestiach na naszym portalu.

Jednym z głównych problemów była niewystarczająca wytrzymałość i odporność jednostek, co czyniło je mało efektywnymi w konfrontacji z potencjalnymi przeciwnikami o zbliżonym poziomie uzbrojenia, jakim dysponują Chiny.

W odpowiedzi na wyzwania związane z programem LCS, Marynarka Wojenna USA rozpoczęła rozwój nowego programu Constellation, który ma zastąpić LCS-y jako kluczowe jednostki floty amerykańskiej. Początkowo LCS-y miały być szybkimi, modułowymi jednostkami bojowymi zdolnymi do realizacji szeregu misji od zwalczania min, zwalczanie szybkich i małogabarytowych celów powietrznych i nawodnych,  po walkę z okrętami podwodnymi. Krótko mówiąc, były to okręty wojenne zaprojektowane w celu stawienia czoła asymetrycznym zagrożeniom XXI wieku.

Ostatecznie jednak konfigurowalne moduły okazały się niepraktyczne, a jednostki wyposażono w niewystarczające uzbrojenie. Ich konstrukcja, oparta na szybkich promach z aluminiowymi kadłubami i napędem strumieniowym, sprawiała problemy eksploatacyjne. Przykładem tego był USS Coronado, który musiał być dodatkowo wyposażony w wyrzutnie Harpoon, co podkreślało ograniczenia tych okrętów jako samodzielnych jednostek bojowych na otwartym morzu.

Wodowanie USS Pierre stanowi symboliczny koniec jednego z najbardziej kontrowersyjnych programów US Navy, który mimo swoich wad dostarczył wielu cennych lekcji dotyczących rozwoju przyszłych jednostek bojowych​.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Austal: budujemy okręty i wspieramy lokalną społeczność

    Austal: budujemy okręty i wspieramy lokalną społeczność

    Od lat Austal kojarzy się przede wszystkim z nowoczesnym przemysłem okrętowym i współpracą z siłami morskimi państw sojuszniczych. Dla firmy równie ważne pozostaje jednak zaangażowanie w życie lokalnych społeczności w Australii Zachodniej.

    Austal i wsparcie lokalnej społeczności

    Od ponad dekady pracownicy Austal oraz fundusz Austal Giving wspierają działalność The Hospital Research Foundation Group, która finansuje badania nad chorobami sercowo-naczyniowymi, cukrzycą oraz nowotworami, w tym rakiem prostaty. Jednym z najnowszych projektów objętych wsparciem jest praca dr. Aarona Beasleya z Edith Cowan University (ECU), skoncentrowana na poprawie metod leczenia zaawansowanego czerniaka.

    Czytaj więcej: John Rothwell ustępuje ze stanowiska prezesa Austal

    Wsparcie badań medycznych – The Hospital Research Foundation

    Austal akcentuje, że odpowiedzialność biznesu nie kończy się na bramie stoczni. Firma chce być postrzegana nie tylko jako producent okrętów, lecz także jako partner, który realnie wzmacnia potencjał lokalnej społeczności poprzez długofalowe wspieranie badań ratujących życie.

    Mathew Preedy, dyrektor operacyjny Austal oraz przewodniczący Austal Giving, podkreśla, że dla firmy kluczowe znaczenie ma realny wpływ tych działań na przyszłość:

    „Widzimy, jaką różnicę może przynieść nasze wsparcie dla przyszłych pokoleń. Dlatego tak mocno zachęcamy pracowników do angażowania się w inicjatywy charytatywne oraz wspieramy organizacje takie jak The Hospital Research Foundation” – zaznacza.

    Tak trochę prywatnie: nigdy wcześniej nie natknąłem się w mediach na wiadomość o tak szerokim zaangażowaniu zakładu stoczniowego w projekty medyczne, co samo w sobie wydało mi się wyjątkowo ciekawe. Przemysł okrętowy zwykle kojarzy się z ciężką pracą, stalą i precyzją inżynierską, lecz w tym przypadku widać coś znacznie więcej – autentyczną troskę o lokalną społeczność. Piszę o tym nie bez powodu, bo sam od 35 lat zmagam się z cukrzycą typu 1. Dlatego każde wsparcie badań nad chorobami przewlekłymi oraz sercowo-naczyniowymi szczególnie do mnie przemawia i budzi szczerą wdzięczność.