ORLEN rozwija dostawy LNG we współpracy z KN Energies

Grupa ORLEN wzmacnia swoją pozycję na rynku LNG w Europie Środkowo-Wschodniej, zawierając kluczową umowę z litewską spółką KN Energies (wcześniej Klaipedos Nafta). Dzięki pięcioletniemu kontraktowi, ORLEN uzyskał wyłączne prawo do użytkowania nabrzeżnej stacji odbioru i przeładunku LNG małej skali w Kłajpedzie.

ORLEN wzmacnia logistykę dostaw LNG w Europie Środkowo-Wschodniej

Surowiec odbierany w tym terminalu zasili głównie północno-wschodnią Polskę oraz rynki krajów bałtyckich, takich jak Litwa, Łotwa i Estonia, gdzie wzrasta zainteresowanie współpracą z ORLEN.

Nowa umowa, obowiązująca do marca 2030 roku, zapewni ORLEN stabilne dostawy LNG do regionu. Gaz będzie transportowany autocysternami, co stanowi bardziej efektywne rozwiązanie niż dostawy z terminalu w Świnoujściu. LNG zasili m.in. stacje regazyfikacyjne na terenach, gdzie brakuje tradycyjnej infrastruktury gazowej.

Prezes Zarządu ORLEN, Ireneusz Fąfara, podkreśla, że Kłajpeda pełni istotną rolę uzupełniającą w logistyce LNG. Terminal umożliwia optymalizację kosztów i elastyczność dostaw, co jest kluczowe w kontekście rosnącego popytu na gaz skroplony w krajach bałtyckich. Choć Świnoujście pozostaje najważniejszym punktem odbioru LNG dla Polski, Kłajpeda pozwala na lepszą dystrybucję gazu na mniejsze rynki.

KN Energies kluczowym partnerem ORLEN w dostawach LNG do Polski i krajów bałtyckich

Nabrzeżna stacja LNG w Kłajpedzie jest wyposażona w pięć zbiorników o łącznej pojemności 5 tys. m sześc. LNG, obsługujących mniejsze jednostki pływające. ORLEN odbiera tam również LNG w większej skali z pływającego terminalu KN Energies, z którego do tej pory sprowadzono ponad 656 tys. ton LNG.

KN Energies to doświadczony operator terminali LNG, działający na Litwie, w Niemczech i Brazylii, który wspiera klientów w budowie zrównoważonej infrastruktury energetycznej. Dzięki tej współpracy ORLEN umacnia swoją pozycję jako lidera rynku LNG w Europie Środkowo-Wschodniej i basenie Morza Bałtyckiego.

Źródło: Grupa ORLEN

https://portalstoczniowy.pl/category/energetyka-offshore/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Chińskie kutry rybackie eskalują przemoc na Morzu Żółtym

    Chińskie kutry rybackie eskalują przemoc na Morzu Żółtym

    Chińskie kutry rybackie coraz częściej odpowiadają przemocą na działania południowokoreańskiej Straży Przybrzeżnej. Na wodach Morza Żółtego rutynowe kontrole przeradzają się w niebezpieczne konfrontacje, które zaczynają przypominać działania o charakterze quasi-paramilitarnym.

    Chińskie kutry rybackie kontra Straż Przybrzeżna Korei Południowej

    Z dostępnych relacji wynika, że podczas prób kontroli i wejścia na pokład chińskie załogi stosują środki mające uniemożliwić działania inspekcyjne. Na burtach montowane są metalowe kraty, sieci oraz elementy konstrukcyjne utrudniające abordaż. W przypadku przełamania zabezpieczeń dochodzi do bezpośrednich aktów przemocy, w tym użycia metalowych prętów oraz narzędzi przypominających siekiery.

    Szczególne zaniepokojenie południowokoreańskich służb budzi zjawisko łączenia kilku lub kilkunastu jednostek w zwarte zespoły manewrujące jako jedna formacja. Tego typu „pływające skupiska” znacząco utrudniają manewrowanie jednostek patrolowych oraz zwiększają ryzyko kolizji. Jednocześnie pozwalają chińskim rybakom na wzajemne wsparcie w razie interwencji służb.

    Korea Południowa odpowiada na nielegalne połowy na Morzu Żółtym

    Seul podkreśla, że działania Straży Przybrzeżnej mają charakter egzekwowania prawa morskiego oraz ochrony zasobów naturalnych. Jednocześnie władze Korei Południowej zapowiadają utrzymanie zdecydowanej postawy wobec naruszeń, wskazując na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa funkcjonariuszom oraz kontroli sytuacji na jednym z najbardziej newralgicznych akwenów regionu.

    Narastająca liczba agresywnych incydentów na Morzu Żółtym pokazuje, że problem nielegalnych połowów coraz częściej przybiera wymiar konfrontacji o charakterze quasi-paramilitarnym, co dodatkowo komplikuje sytuację bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej. Region ten staje się jednym z kluczowych punktów zapalnych dla bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej.


PolskiplPolskiPolski