Grupa ORLEN uruchomiła wydobycie ropy na norweskim złożu Tyrving

PGNiG Upstream Norway z Grupy ORLEN rozpoczęło wydobycie ropy naftowej z norweskiego złoża Tyrving na Morzu Północnym. Złoże, którego zasoby szacowane są na około 25 milionów baryłek, wyróżnia się wyjątkowo niską emisją CO2 – jedynie 0,3 kg na baryłkę.
W artykule
Złoże Tyrving połączone z jednostką FPSO Alvheim: wydobycie ruszyło przed terminem
Złoże Tyrving, składające się z trzech struktur geologicznych: Trell, Trine i Trell Nord, znajduje się na głębokości około 2200 metrów pod dnem morskim. Wydobycie realizowane jest przy użyciu trzech odwiertów, które połączono z jednostką FPSO Alvheim, znajdującą się 20 kilometrów od złoża. Ten sam system obsługuje także inne złoża należące do PGNiG Upstream Norway, takie jak Skogul i Vilje.
Dzięki współpracy z partnerami koncesyjnymi – Aker BP oraz Petoro – prace związane z uruchomieniem wydobycia zakończono przed planowanym terminem oraz poniżej przewidzianego budżetu. Początkowo produkcja miała ruszyć dopiero w 2025 roku, jednak szybkie zakończenie wszystkich prac pozwoliło na wcześniejsze rozpoczęcie eksploatacji.
Włączenie złoża Tyrving do portfela aktywów PGNiG Upstream Norway zwiększa liczbę złóż eksploatowanych przez Grupę ORLEN na Norweskim Szelfie Kontynentalnym do 20. Szacuje się, że zasoby złoża wystarczą na około 15 lat produkcji, która w szczytowym okresie osiągnie 20 tysięcy baryłek ekwiwalentu ropy naftowej dziennie.
Grupa ORLEN optymalizuje wydobycie złoża Tyrving, minimalizując emisję CO2 i przyspieszając realizację projektów
Zagospodarowanie złoża Tyrving wpisuje się w długoterminową strategię Grupy ORLEN, której celem jest optymalizacja kosztów oraz efektywne wykorzystanie istniejącej infrastruktury wydobywczej. Dzięki koncentracji działalności w ramach tzw. hubów wydobywczych, spółka jest w stanie ograniczać emisję CO2, a także przyspieszać realizację kolejnych projektów. Średnia intensywność emisji na Norweskim Szelfie Kontynentalnym wynosi około 8 kg CO2 na baryłkę, co czyni wynik Tyrving na poziomie 0,3 kg na baryłkę niezwykle imponującym.
PGNiG Upstream Norway posiada 11,9% udziałów w projekcie Tyrving, a głównym operatorem z 61,26% udziałów jest Aker BP. Pozostałe 26,84% udziałów należy do norweskiej firmy Petoro.
To strategiczne przedsięwzięcie potwierdza rosnącą pozycję Grupy ORLEN na rynku norweskim i jej zaangażowanie w zrównoważony rozwój działalności wydobywczej, zgodnie z europejskimi standardami ekologicznymi.
Źródło: Grupa ORLEN

-
US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.
W artykule
Projekt LST-100 w programie LSM US Navy
Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.
Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.
Rola okrętów LSM w działaniach USMC
Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.
Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.











