Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

China COSCO Shipping kontynuuje agresywną ekspansję i modernizację swojej floty, podpisując największą od 2016 roku umowę na budowę statków. Wówczas firma przekształciła się w operatora żeglugowego i firmę leasingową. Celem tej transakcji jest umocnienie pozycji COSCO na globalnym rynku leasingu, z naciskiem na średniej wielkości masowce do przewozu suchych ładunków masowych.
W artykule
Umowa obejmuje budowę 42 masowców, które mają zostać dostarczone w latach 2026-2027. Transakcja realizowana jest za pośrednictwem COSCO Shipping Development, spółki leasingowej i finansowej grupy, która angażuje się w eksploatację statków poprzez swoje liczne oddziały.
Wartość kontraktu ustalono na około 1,8 miliarda dolarów przed opodatkowaniem, a łączna wartość transakcji przekracza 2 miliardy dolarów. Statki będą eksploatowane na podstawie długoterminowych umów czarterowych, co zapewni COSCO Shipping Development stabilne dochody i przepływy pieniężne w przyszłości.
COSCO informuje, że budowa 42 statków zostanie podzielona na dwie transze. Grupa COSCO Shipping Heavy Industries zajmie się budową 20 masowców. W ramach tej części umowy zbudowane zostaną dwa masowce o nośności 82 000 ton, 13 statków o nośności 80 000 ton każdy oraz pięć masowców o nośności 64 000 ton. Wartość tej transzy wynosi około 820 milionów dolarów bez podatku.
Mimo że COSCO zazwyczaj preferuje realizację prac budowlanych wewnątrz własnej grupy, umowa obejmuje również współpracę z China State Shipbuilding Corporation (CSSC) Chengxi. CSSC będzie odpowiedzialne za budowę 22 statków o nośności 80 000 ton każdy, co stanowi koszt prawie 1 miliarda dolarów bez podatku.

Budowa masowców to drugi etap dużej inwestycji stoczniowej COSCO. W zeszłym tygodniu firma poinformowała o zamówieniu dwunastu kontenerowców napędzanych podwójnym paliwem metanolowym, wyposażonych w zaawansowane technologie. Statki te będą kosztować 2,15 miliarda dolarów i zostaną dostarczone w latach 2027-2029. O pojemności 13 800 TEU, będą służyły do rozszerzenia usług firmy w Ameryce Łacińskiej. Zamówienie to było kontynuacją wcześniejszej decyzji sprzed dwóch lat, gdy COSCO zamówiło tuzin kontenerowców o pojemności 24 000 TEU napędzanych metanolem dla siebie i OOCL.
W ostatnim tygodniu COSCO zwiększyło swoje portfolio zamówień o 54 statki. Wartość tych dwóch nowych kontraktów, w połączeniu z umową z 2022 roku na bardzo duże kontenerowce, oznacza, że COSCO przeznaczyło ponad 6,85 miliarda USD na budowę nowych jednostek w tej dekadzie.
Nowe zamówienia pojawiły się w momencie, gdy firma odnotowała solidne wyniki za pierwszą połowę 2024 roku. Całkowite przychody wyniosły 1,65 miliarda USD, a zysk operacyjny przypadający akcjonariuszom wyniósł 126 milionów USD. COSCO Shipping Development wygenerowało ponad 165 milionów USD przychodów, koncentrując się na rozwijaniu swojej działalności leasingowej.
Oprócz działalności stoczniowej i budowy statków, COSCO prowadzi również produkcję kontenerów oraz oferuje ich leasing. Firma podkreśliła siłę swojego segmentu produkcji kontenerów, odnotowując 300-procentowy wzrost sprzedaży do ponad 744 000 zamówionych TEU.
Źródło: COSCO Shipping/MD


Budowa lądowej części Programu FSRU przekroczyła półmetek. Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn, realizowany przez GAZ-SYSTEM ze wsparciem Krajowego Planu Odbudowy, wzmocni bezpieczeństwo energetyczne Polski i umożliwi przesył gazu z planowanego terminala FSRU w Zatoce Gdańskiej do centralnej części kraju.
W artykule
Na lądzie trwają zaawansowane roboty budowlane przy gazociągu Gdańsk–Gustorzyn o długości około 250 kilometrów. Inwestycja składa się z trzech odcinków: Kolnik–Gdańsk (34 km), Gardeja–Kolnik (88 km) oraz Gustorzyn–Gardeja (128 km).
Za nami niecały rok budowy gazociągów, które połączą terminal FSRU w Zatoce Gdańskiej z centrum Polski. Prace realizowane są zgodnie z harmonogramem. To strategiczne przedsięwzięcie na rzecz dywersyfikacji dostaw gazu, w 90 procentach wykonywane przez polskie firmy.
Robert Parafianowicz, dyrektor oddziału GAZ-SYSTEM w Gdańsku
W ramach części lądowej Programu FSRU do polskich przedsiębiorstw trafiły zamówienia na dostawy i usługi o wartości blisko 1,8 mld złotych.
Program FSRU to jeden z kluczowych elementów infrastruktury, który zwiększy możliwości importowe gazu ziemnego do Polski. Po uruchomieniu terminala regazyfikacyjnego w Zatoce Gdańskiej oraz połączeniu go z gazociągiem Gdańsk–Gustorzyn powstanie nowy punkt wejścia surowca do krajowego systemu przesyłowego.
🔗 Czytaj więcej: Rekordowy przewiert pod Wisłą na trasie gazociągu Gardeja–Kolnik
Dzięki tej inwestycji Polska uzyska dodatkowe źródło zasilania, które – obok Baltic Pipe i terminala LNG w Świnoujściu – umożliwi pełne uniezależnienie dostaw od kierunku wschodniego.
Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn osiągnął półmetek realizacji. Zakończono już połowę robót liniowych, trwa rozwożenie i układanie rur, prace spawalnicze oraz ziemne. W 2025 roku na odcinku Gustorzyn–Gardeja rozpocznie się proces zwracania nieruchomości właścicielom.
Zakończenie budowy planowane jest na IV kwartał 2026 roku. Wykonawcą robót budowlanych jest konsorcjum firm z grupy ROMGOS z Jarocina, które ma wieloletnie doświadczenie w realizacji inwestycji przesyłowych dla GAZ-SYSTEM.
Budowa gazociągu to przedsięwzięcie wymagające dużych kompetencji technicznych i zdolności reagowania na zmieniające się warunki w terenie. Dzięki profesjonalizmowi zespołów i doświadczeniu wykonawcy inwestycja przebiega sprawnie i bez zakłóceń.
Mirosław Papież, kierownik projektu budowy gazociągu Gustorzyn–Gardeja
W ramach części lądowej Programu FSRU powstaje piętnaście obiektów naziemnych, w tym dwa o strategicznym znaczeniu dla krajowego systemu przesyłowego. W Gdańsku, na terenie Górek Zachodnich, budowany jest jeden z największych węzłów gazowych w Polsce, który umożliwi bezpieczne wprowadzenie gazu z terminala FSRU do krajowej sieci.
Zastosowane technologie i systemy nadzoru spełniają najwyższe standardy inżynieryjne i środowiskowe, a proces realizacji inwestycji odbywa się zgodnie z uzyskanymi decyzjami administracyjnymi i harmonogramem zatwierdzonym przez inwestora.
🔗 Czytaj też: Terminal FSRU: GAZ-SYSTEM rozpoczął prace w Zatoce Gdańskiej
Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn to strategiczny element programu dywersyfikacji dostaw gazu do Polski. W połączeniu z planowanym terminalem FSRU w Zatoce Gdańskiej stworzy nowy filar bezpieczeństwa energetycznego kraju i umożliwi dalszy rozwój infrastruktury przesyłowej na północy.
Budowa tej inwestycji, realizowana w większości przez polskie przedsiębiorstwa, stanowi przykład skutecznego wykorzystania środków Krajowego Planu Odbudowy w sektorze energetycznym.
Żródło: GAZ-SYSTEM